• Anonym (Orolig)

    Erfarenheter av Voxra?

    Jag har fått Voxra utskrivet av läkare och har fått höra att det är ganska snarlikt Cymbalta och Efexor. Det skrämmer mig lite då jag av både Efexor och Cymbalta fått svåra sömnproblem, varit illamående och förlorat mycket vikt pga aptitlöshet och "hyperaktivitet". Har även provat Zoloft, Cipralex, Remeron S och Fontex, men inte fått ngn effekt av dessa.

    Jag har varit deprimerad i över 10 år och medicinerat en hel del, men det här är första medicinen jag provar på två år.

    Ni som äter Voxra - Har ni blivit illamående och tappat vikt? Det vore verkligen inte bra för mig att förlora i vikt, inte ens ngt enstaka kilo. Vad har ni för erfarenheter av biverkningar och ffa - Har ni blivit bättre?

  • Svar på tråden Erfarenheter av Voxra?
  • Anonym (Förstår din oro)

    Min pappa har ätit voxra och mådde åt helvete på dem, sömnbrist och han hade även nojja för att han inte kunde sova så de mådde han ju inte bättre på. Han hade även mycket överskottenergi som han var tvungen att göra av med på något sätt. Det hela slutade med att han ville ta livet av sig så han mådde inte bättre av det iaf. Samtidigt måste de ju fungera på någon, min pappa tex åt en medicin förut som väldigt många fick biverkningar av och de var tvungen att sluta göra medicinen medans han mådde perfekt på den. Svårt att säga hur man ska reagera förän man testat..Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer.
    Men jag förstår hur jobbigt de måste vara för dig, hoppas medicinen fungerar för dig.

  • Evii

    Innan man blir "bättre" av voxra blir det oftast mycket sämre.. Men jag är ju bipolär så jag fick sluta ganska snabbt eftersom att det resulterade i mani, vilket jag visste kunde ske pga min diagnos

  • Anonym (Orolig)

    Tack för era svar =)!

    Jag är beredd på att bli sämre till en början, men tyvärr har jag inte så stora marginaler när det kommer till vikten. Går jag ner så vet jag att jag har jättesvårt för att gå upp igen och det påverkar mig mkt då jag blir svag, får anemi, lågt blodtryck etc.

    Några fler med erfarenheter?

  • Justmeokay

    Jag åt Voxra 2 månader ungefär och fick ett krampanfall. Precis som eplepsianfall mitt på jobbet. Pinsamt värre. =)


    Ambulans kom och hämtade mig och när vi kom på att det var pga Voxra så slutade jag med dom direkt. 
    Jag började äta dom så snart dom kommit till Sverige och läkaren sa att under den korta tiden tabletterna funnits hade han redan haft inne 5 patienter som fått biverkningen krampanfall.
    Det står typ 1 av 100 000st får det men han sa att det snarare är 1 av 100. 
  • Anonym

    äter voxra å har inte haft några såna biverkningar alls som tagits upp här. hade iofs en skum grej en period i början, som om hjärnan liksom domnade bort å fick stickningar ut i händer men det har gått över. åt fluoxetin innan men jag tycker det har gått mycket mer framåt nu när jag bytt men fick också ect, samtidigt som jag åt fluoxetin. TS, om du provat så många mediciner under så lång tid, är det inte någon som föreslagit ect, det fick mig att komma upp över ytan iaf. Om voxra är som efexor, kan du inte prova det istället? efexor brukar man väl snarare gå upp i vikt av?
    lycka till

  • Anonym (Orolig)

    Jag har provat både Cymbalta och Efexor och gick ner 10 kg med vardera. Blev anorektiskt mager och förlorade massor av muskelmassa. Tyvärr, måste jag säga, då jag annars mådde bättre mentalt med Efexor.
    Har även fått ECT i två omgångar, tyvärr utan resultat.

    Har väl inte så stora förhoppningar på Voxra, men känner att jag vill försöka med läkemedel igen, eftersom det var ett tag sedan sist.

    Åter igen - Tack för era svar!

  • Anonym

    Önskar jag kunde hitta en medicin som jag gick NED i vikt av har ätit sertralin och bara gått UPP usch jag är så tjock nu och spec runt magen och bak på höfterna. Jag ser gravid ut så stor mage har jag nu

    Ska nu prova fluoxetin(fontex) och har hört att den ska dämpa apiten och hoppas så händer inom snar framtid!!!

  • Anonym
    Anonym skrev 2010-01-08 14:01:50 följande:
    Önskar jag kunde hitta en medicin som jag gick NED i vikt av har ätit sertralin och bara gått UPP usch jag är så tjock nu och spec runt magen och bak på höfterna. Jag ser gravid ut så stor mage har jag nu Ska nu prova fluoxetin(fontex) och har hört att den ska dämpa apiten och hoppas så händer inom snar framtid!!!
    Jag åt Fluoxetin innan, gick upp en massa i vikt. Fick till slut börja med Voxra istället, vilket gjorde att jag gick ned i vikt igen.
  • Anonym

    Ja jag får väl se hur det fungerar med fluoxetin nu då hoppas jag inte går upp i vikt, gör jag det ska jag be o få prova voxra. Har som sagt inte ätit så länge utan har börjat i denna vecka. Klarar inte av o gå upp nå mer i vikt nu även om jag inte är FET i ordets bemärkelse men JAG mår dåligt av hur jag ser ut nu.

  • Anonym (hetsätare)

    Hur länge käkade du flouxetin då Anonym??  O i vilken dos?? Jag skulle nu börja med 1 tabl men har sj ökat till 2 nu, har hört att tre (60gram) är det man ger till bulimiker för o stoppa hetsätningen så jag tror jag behöver komma upp i den dosering så jag slipper känna behovet av att äta. Jag är inte den som kan ta en liten bit av en chokladkaka typ utan jag måste vräka i mig hela oavsett storlek och kanske en till efter det eller vad det nu är så vräker jag i mig tills jag får ångest och vill kräkas men jag KAN INTE det och då sitter jag bara där med ångesten efter allt jag vräkt i mig och ofta har jag gjort d i smyg så ingen ska se mig äta och kunna säga nåt.

  • 737 dagar

    Jag har gått på voxra i ett år nu och i början så fick jag nedsatt aptit. Jag kunde ara äta små portioner och var illamående. De gick över när jag fick Lyrica till.
    Voxra är den absolut bästa medicinen för mig, inget annat har fungerat lika bra och jag har provat typ tio andra..
    Sömnen ändrades inte för mig iaf. Läkaren sa att det va viktigt att ta den på morgonen för annars kunde man bli överpigg på kvällen.

  • Anonym (kalle)

    jag ska börja ta voxra. är bipolär och hoppas verkligen att detta ska funka nu. är riktigt trött på att byta mediciner titt som tätt. men iallafall har en fråga som jag hoppas att ngn här kanske skulle kunna svara på.. ni som har ätit voxra är det ingen av er som har fått stämningsstabiliserare till?
    min läkare sa att det var väldigt viktigt, så jag får även topimax också. ingen annan som har det? och hur var det att sätta in voxra, var det jobbigt?

    tack på förhand, hoppas ngn kan svara.
    /kalle :)

  • Evii
    Anonym (kalle) skrev 2010-01-11 06:38:12 följande:
    jag ska börja ta voxra. är bipolär och hoppas verkligen att detta ska funka nu. är riktigt trött på att byta mediciner titt som tätt. men iallafall har en fråga som jag hoppas att ngn här kanske skulle kunna svara på.. ni som har ätit voxra är det ingen av er som har fått stämningsstabiliserare till? min läkare sa att det var väldigt viktigt, så jag får även topimax också. ingen annan som har det? och hur var det att sätta in voxra, var det jobbigt?tack på förhand, hoppas ngn kan svara./kalle :)
    Jodå jag är bipolär jag med, åt voxra ett tag i samband med mina stämningstabiliserande (seroquel-abilify-ergenyl) Jag vet hur det är att byta mediciner hela tiden. eftersom att jag pga en hudsjukdom inte kan ta litium har det vart ett HELVETTE med medicinerna! Jag har haft min diagnos i snart 5 år och jag är snart 20. Jag tar inga mediciner nu pga att jag är gravid, men innan graviditeten stod jag på

    Seraquel
    Abilify
    Ergenyl
    Lergigan
    Iktorivil

    Nozinan, Theralen och imovan till natten.. Fyfan va piller
  • Anonym (en hära)

    Jag äter dom och har gjort det över ett år nu.. Jag mår bra utav dom. Det enda som jag kan känna är att jag mår litte illa av dom ibland. Men det har inte varit något märkvärdigt.. och sen har jag sömnproblem och det hade jag innan jag började äta dom och jag har inte märkt någon skillnad..
    Och det är den enda medcinen som har funkat för mig..

    Lycka till

  • Anonym (hetsätare)

    Imorgon ska jag träffa läkaren o då ska jag ta upp behovet av stämningsstabiliserande då jag har sådana humörsvängningar Fluoxetin hjälper ej mot depressionen och atarax funkar inte mot ångesten så jag behöver nog byta mediciner helt och hållet och efter en del efterforskningar tror jag att jag ska be om voxra och topimax och hoppas detta kan funka. Jag är verkligen livrädd att gå upp i vikt så det verkar som ett bra alternativ detta... vad tror ni

  • bobbadilla

    Har ätit Fluoxetin och gått upp 15 kg på kort tid...man tappar ju livslust när man inte
    känner igen sig i spegeln!!! Jag ska försöka med Voxra...håll tummarna.Men det är nog så att
    alla mediciner fungerar individuellt.har dock läst och hört att Voxra ska vara bra .
    Jag åt cipramil i början..stor viktuppgång..sedan sade en doktor att Fluoxetin går man definitivt INTE upp av...pyttsan,,jag tillhörde den procenten som gick upp...Nu är det tredje gången gillt...
    med Voxra.  Tänk vad bra alla de som inte behöver antidepp. har det....../jag vill inte ha ångest / jag vill klara mig utan medicin/ min kropp vill annorlunda ..../elisabeth

Svar på tråden Erfarenheter av Voxra?