• Erikspappa

    Svensk pappa mot utländsk mamma

    För snart två år sedan så träffade jag en afrikansk kvinna som läste sitt Masters program i Sverige. Låt oss kalla henne ”Blessing”.  Vi inledde en relation och efter några månader tog relationen slut då jag flyttade till en annan stad för avsluta min Kandidatexamen, eller snarare rann relationen ut i sanden.   Två månader senare ringer den här afrikanska kvinnan upp mig och är mycket arg på mig. Det visar sig att hon är gravid. Eftersom jag inte riktigt kan tro på detta (då hon ljugit om allvarliga saker förut) och jag lever i någon förnekelsevärld och är översköljd av jobb och slutfasen i mina kandidatexamen studier, så förkastar jag detta. Hon är också väldigt oprecis och hennes historia är inkonsekvent.


     


    Tiden går och jag hör ingenting ifrån henne, trots att jag försökte nå henne. Efter nästan nio månader ringer en socialarbetare upp mig och ber mig komma till hennes kontor. Det visar sig att Blessing var gravid och då får jag äntligen tag i Blessing.  Jag skriver på alla papper, men väntar med ansökan om delad vårdnad då jag vill att vi skriver på detta tillsammans. Jag och Blessing var överrens om delad vårdnad. Jag är villig att försöka på nytt, fixa en lägenhet (jag delar en lägenhet med några kompisar) åt oss och lösa våra issues. Så fort min sons mamma träffar mina föräldrar skulle de göra allt för att hjälpa oss. Mina föräldrar har (extremt) väldigt gott om pengar.


     


    Två veckor går och jag är med på sjukhuset när han födds. Han är världens underbaraste pojke.  Jag trodde han skulle komma ut som ”mörk”, eftersom hans mamma är Afrikan. Men, nej. Han ser nästan ut som mig och ser schematiskt sagt, väldigt svensk ut. Han är verkligen en underbar, blond och smart bebis. Han hade vitt babydun över hela kroppen. Jag älskar verkligen honom överallt annat.


     


    Mot slutet av sjukhusvistelsen så hamnar vi i konflikt då hon vill omskära pojken och den idiotiska sjuksköterskan ger henne mycket oakademisk och tramsig information.  Det visar sig också att Blessing inte har någonstans att bo. Hon bor inneboende i någon sämre bemedlad ghettoförort.  Efter graviditeten ger hon mig inget utrymme att få vara med de första dagarna.


     


    Det går kanske en månad (och vi talar varje dag med varandra och träffas några gånger) och jag vill att hon skall träffa mina äldre systrar först (som jag hade berättat för) för att sedan träffa mina föräldrar (som jag inte än har berättat för).   Hon vägrar inkonsekvent att träffa dem.  Jag ringer henne varje dag och så går det två veckor. Hon svarar inte på en vecka.  Jag försöker också påtala om att vi skall skriva på pappren om delad vårdnad. Hon lovar att ringa när det är dags att skriva på.


     


    När jag träffar henne tar upp den här omskärelsefrågan igen så berättar hon för mig att hon skärt om honom, men hon vägrade uppge vem eller vilka som har gjort det. Hon verkade också vara oförstående för min upprördhet.  Hon sa också att hon redan har fixat sina papper om vårdnaden och hon inte ”kände” för att ringa mig när dessa skulle skrivas under. Jag försöker ta en väldigt kulturrelativistisk position – men det gör mycket ont och mina (nu mera) Master studier drabbas. Den här terminen har varit en katastrof!


     


    När pojken är tre månader har hon namngett pojken.  Någon hon naturligtvis aldrig berättar för mig utan det är när jag besöker henne och min son som hon berättar för mig att hon gett namn till honom. Naturligtvis utan rådfråga mig. Jag måste alltså dra ur henne vad hon ”döpt” honom till, precis som jag fick dra ur henne att hon omskärt pojken (mot min vilja och i hemlighet). 

    Förutom mitt efternamn så har pojken bara afrikanska namn och till och med ett ”stamnamn”. Jag frågade henne varför hon gav mitt efternamn. Hon sa att det är en ”stor” heder i hennes kultur och att det ser bra ut i en afrikanska "communityn".  Jag höll på att ramla av stolen.  Nu har det gått 6 månader. Hon vägrar träffa mina syskon (vilket jag vill innan jag berättar för mina föräldrar) och jag ser bara min son någon gång i månaden, och varje gång får jag tajta.


     


    Jag har träffat hennes syster som bor i ett närliggande Europeiskt land. Detta gjorde första och enda gången under jullovet. Den här systern är också mycket arrogant och anklagade mig för att inte betala (det första hon gjorde) för min son när jag träffade henne för första gången dagen efter jul. Jag har betalat 1500 kronor varje månad sedan han föddes, även fast jag är obligerad att betala noll kronor.

    Sedan talade den här systern om för mig att jag inte ”respekterar” mannen i huset, eftersom jag ger mina tack till kvinnan, och den här svarta mannen aldrig är hemma när jag är där. Det är nog bara den här nigerianska familjen som min son och hans mamma bor oss – som intellektuellt förstår min upprördhet och hur jag försöker lösa de här problemen, men att det krävs också att min sons mamma vill vara med.


     


    När jag var där dagen efter jul så fick jag det berättat för mig (på skämt trodde jag först) att Blessing tänkte återvända till sitt hemland i Afrika.  Vi talade senast idag och hon verifierade att hon är villig att ”skriva av mig från faderskapet” och att hon (precis som jag) inte längre orkar bråka med mig (och jag med henne).

    Hur hon skall skriva av mig från faderskapet förefaller väldigt konstigt eftersom det krävs ett domstolsbeslut.  Om inte hennes situation löser sig till sommaren så funderar hon på att återvända. Där i hennes hemland kan hon få ett jobb på den bank hon arbetade tidigare på, hon har familj med bra ekonomiska villkor och hon får naturligtvis bidrag från mig/svenska staten, eftersom min son har ett svenskt medborgarskap.

    Hon vet nog innerst inne att hon är chanslös i Sverige. Vem vill anställa en 30-årig kvinna (Hon är äldre än mig också) som inte kan svenska, som är ensamstående förälder, som inte har ett icke-giltigt studentvisa och med en rätt så värdelös examen från ett afrikanskt Universitet.


     


    Jag försökte senast tala med henne idag. Men hon klarar uppenbarligen inte att diskutera svåra frågor som kräver svåra slutsatser. Däremot vägrar hon konsekvent att ge mig delad vårdnad. Trots att jag har mycket bättre ekonomiska förutsättningar än henne, att jag är villig att på allvar hjälpa henne och mer där till om hon ger mig kontroll över mitt barn.

    Det finns mycket mer att säga om detta och mer detaljer som retar mig till vansinne. Detta kan nog mest förklaras med kulturella skillnader.  Men hon säger ständigt saker som gör mig upprörd, så som att jag är en "man" och skall ta något 100 procent ansvar för henne och min son, utan för den skulle dela på vårdnaden. Min ena syster och hon kom överrens om att träffas, och Blessing lovade att träffas. Jag har inga problem att vara "kulturrelativist" i en akademisk miljö, men med min egen son och hans mamma. Aldrig någonsin!

    Ni får ursäkta för det sista här. Jag vill inte låta som någon med "Von Oben" attityd.

    För att ge ett exempel på hur "förvirrad" jag är. När jag träffade min sons mamma hade jag aldrig varit i en invandrartätt förort förutom kanske Skärholmen. De enda "invandrar" kompisar jag har är assimilerade, har medelklass bakgrund, delar 100 procent av mina åsikter kring tex. omskärelse osv. och det här beteendet som hon uppvisar har jag bara läst om på Universitet och i tidningen.

    Min ena syrra skall bjuda hem henne. Jag antar att Blessing kommer svimma. Hon bor i en extremt fin  lägenhet med sin pojkvän i centrala Stockholm. Även min syster bor mycket fint. Alla har "fina" jobb. Min syster är lika oförstående som jag, och då har hon bott i flera västeuropiska länder. Vilket förvisso inte är afrika.

    Som sagt. Som mina syskon säger. Istället för att slåss i rätten, måste vi visa vad vi har ett erbjuda. Jag, mina syskon och föräldrar kan erbjuda pojken en mycket bra  "övre" medelklass uppväxt. Detta vill jag verkligen ge honom.

  • Svar på tråden Svensk pappa mot utländsk mamma
  • Erikspappa

    Ursäkta för min svenska. Jag skrev inlägget väldigt fort och i illska. Jag skrev det också mitt i natten, eftersom jag nu inte kommer kunna sova, då återigen har "bråkat" och hon har kastat på luren flera gånger. Hon har ju som sagt mycket svårt att förstå "konceptet" identitet - och varför vi bör vara överrens om vår sons uppfostran.

  • Igelkotten

    Men självklart måste du ju prata med den socialarbetare som först infromerade dig om detta!!!

    Du kan inte låta månader gå utan att KRÄVA att få träffa ditt barn!
    Naturligtvis måste du använda lagen.

    Du behöver inte gå via domstolen utan kan visst använda dig av socialen. Du har rätt att vara med och bestämma hans namn och du har all rätt att träffa honom!!!

    Ju längre tiden går utan att du träffar din son - ju sämre ser det ut för dig.
    Barnet känner inte dig, du visar inte tydligt nog att du är en förälder till honom.

    Om rätten i slutändan måste bestämma och barnet inte känner dig eller din familj så ser det inte bra ut för dig. Du måste involvera myndigheterna snarast. Vad händer om hon åker hem utan att berätta detta för dig?!? Hur stora är chanserna då tror du?

    Jag tycker du snackar för mycket om pengar. Att dina föräldrar har mycket pengar är helt ointressant. Att du kan ta hand om ditt barn är viktigt men att du kan erbjuda sonen en "fin" uppfostran är trams.

    Mamman har lika rätt till barnet om hon bor i slummen som du har om du bor på östermalm och jag tror till skillnad från dina systrar att hon inte kommer bli så imponerad att hon vill stanna om hon bara får se "vad ni har att erbjuda"

    Varför vill du inte berätta för dina egna föräldrar?!? Det är din son vi pratar om här!
    Du behöver visa tydligt att du vill ha det här barnet och att du gör allt i din makt för att få träffa honom, annars vinner du aldrig!

  • Erikspappa
    Igelkotten skrev 2010-01-05 06:43:05 följande:
    Men självklart måste du ju prata med den socialarbetare som först infromerade dig om detta!!!Du kan inte låta månader gå utan att KRÄVA att få träffa ditt barn!Naturligtvis måste du använda lagen.Du behöver inte gå via domstolen utan kan visst använda dig av socialen. Du har rätt att vara med och bestämma hans namn och du har all rätt att träffa honom!!!Ju längre tiden går utan att du träffar din son - ju sämre ser det ut för dig.Barnet känner inte dig, du visar inte tydligt nog att du är en förälder till honom.Om rätten i slutändan måste bestämma och barnet inte känner dig eller din familj så ser det inte bra ut för dig. Du måste involvera myndigheterna snarast. Vad händer om hon åker hem utan att berätta detta för dig?!? Hur stora är chanserna då tror du?Jag tycker du snackar för mycket om pengar. Att dina föräldrar har mycket pengar är helt ointressant. Att du kan ta hand om ditt barn är viktigt men att du kan erbjuda sonen en "fin" uppfostran är trams.Mamman har lika rätt till barnet om hon bor i slummen som du har om du bor på östermalm och jag tror till skillnad från dina systrar att hon inte kommer bli så imponerad att hon vill stanna om hon bara får se "vad ni har att erbjuda"Varför vill du inte berätta för dina egna föräldrar?!? Det är din son vi pratar om här!Du behöver visa tydligt att du vill ha det här barnet och att du gör allt i din makt för att få träffa honom, annars vinner du aldrig!
    Jag fick ingen information av socialarbetaren som informerade mig om mina rättigheter. Jag vet att jag måste kräva att få träffa honom. Men jag ville/vill till en början resonera mig fram. Lösa det här internt med mamman. Vi har löst "träffa" grejen någorlunda bra. Däremot har jag inte rätt att bestämma över vad min son skall heta eftersom jag inte har vårdnaden. Lika lite som jag hade rätt att bestämma över omskärelsen. Detta gör också den här saken mycket mer känslomässigt svårare för mig.

    Jag skall snarast boka tid för ett samarbetssamtal i hennes hemkommun. Vad jag förstår så är det brukligt att de försöker lösa där konflikten först innan den tas upp till domstol. Jag vet också att det är dags att involvera min son i min familj och att jag måste sätta fart. Det finns naturligtvis flera hinder, inte bara känslomässiga, som gör det svårt för mig att fatta rätta beslut. Det har inget med apati att göra. Jag har inte berättat för mina föräldrar eftersom jag ville lösa problemen med den här kvinnan först. Berättar jag för mina föräldrar lämmnar jag inte över ett barnbarn,jag lämnar också över ett barnbarn i förgrunden till (kanske en årslång) vårdnadstvist.

    Mammans problem är också mycket omfattande och det gör det inte lättare att jag är student själv. Jag vill undvika att lägga över alla dessa problem på mina föräldrar. Jag vet inte riktigt om du förstår situationen över min sons mammas möjligheter. Hon bor i Sverige på ett studentvisa, som ha gått ut, hon söker uppehållstillstånd just nu. Hon blev "utsparkad" från sin Universitetsutbildning genom att inte dyka upp på ett år. Hon har inga pengar och bollas mellan socialtjänsten, migrationsverket och försäkringskassan. Hon talar heller ingen svenska och verkar inte ha ett större intresse av att lära sig svenska.  Hade det inte varit för den här nigerianska familjen skulle hon bo på gatan. Hon faller mellan alla stolar. Hon är ett juridiskt katastrof fall. Detta var det enda "socialarbetaren" jag talade med kunde säga.
  • Igelkotten

    Bra att du har börjat ta tag i det här!

    Naturligtvis måste socialen vara inblandad! Du har ju inte avsagt dig delad vårdnad så du borde skäligen fortfarande ha den rätten!! Om du inte skrivit på några papper så borde du ha lika mycket rätt till barnet som hon.

    Vad gäller hennes uppehålls tillstånd så har hon ju rätt att stanna i Sverige nu.
    Hon är mamman till en svensk medborgare. Det kallas familjeanknytning och är nog för permanent uppehållstillstånd i Sverige. För jag utgår från att pojken har ett svenskt personnummer/medborgarskap då du erkänt honom som din son.

    Vill du bjuda till ordentligt kan du ju ordna boende för dig, kvinnan i fråga och din son.
    Du verkar ju ha de ekonomiska möjligheterna till ett bra boende trots att du studerar.
    Även om det skulle vara jobbigt att bo (tillfälligt) med denna kvinna så är det ju ett bra sätt att både få ordning på henne samt ge dig mer tid tillsammans med din son.

    Det ser dessutom bra ut om du har ett boende anpassat till din son och har honom mantalskriven på DIN adress!

    Lycka till!

  • Erikspappa
    Igelkotten skrev 2010-01-05 16:39:39 följande:
    Bra att du har börjat ta tag i det här!Naturligtvis måste socialen vara inblandad! Du har ju inte avsagt dig delad vårdnad så du borde skäligen fortfarande ha den rätten!! Om du inte skrivit på några papper så borde du ha lika mycket rätt till barnet som hon.Vad gäller hennes uppehålls tillstånd så har hon ju rätt att stanna i Sverige nu.Hon är mamman till en svensk medborgare. Det kallas familjeanknytning och är nog för permanent uppehållstillstånd i Sverige. För jag utgår från att pojken har ett svenskt personnummer/medborgarskap då du erkänt honom som din son.Vill du bjuda till ordentligt kan du ju ordna boende för dig, kvinnan i fråga och din son.Du verkar ju ha de ekonomiska möjligheterna till ett bra boende trots att du studerar.Även om det skulle vara jobbigt att bo (tillfälligt) med denna kvinna så är det ju ett bra sätt att både få ordning på henne samt ge dig mer tid tillsammans med din son.Det ser dessutom bra ut om du har ett boende anpassat till din son och har honom mantalskriven på DIN adress!Lycka till!

    Jag tänkte ringa familjerådgivningen idag,men då slog det mig att jag kanske skulle prata med min sons mamma först. Hon var inte villig att träffa någon från hennes kommuns familjerådgivning och att samarbetsamtal med mig kom inte på fråga. 

    Hon slåss hellre i rätten om "vårdnanden" i tingsrätten.  Hon är inte villig att disskutera någonting annat än trivaliteter med mig eftersom hon anser mig vara ett "hot" mot vår sons identitet. Sedan är det naturligtvis det vanliga om att jag "övergav" henne, att jag inte respekterar hennes kultur, att jag är oförskämd och hon skall se till att få ett besöksförbud. Det är naturligtvis bara tomma hot. Hon sa en gång att hon hade polisanmält mig för att jag försökt "pusha" henne till att göra abort. Det är naturligtvis bara ett paraodiskt hot utan substans. Jag tror inte ens hon vet vad "delad vårdnad" innebär. Jag frågade henne om jag kunde se henne och min son i helgen. Det ville hon inte, och sedan noterade hon att hon hade rätt bestämma över när jag och min son skall ses.

    Jag vet att hon torde få permanent uppehållstillstånd (PUT) genom vår son och jag vet vad familjeanknytning innebär. Pojken har naturligtvis ett svenskt medborgarskap och ett personnummer genom mig.

    Jag når inte fram till henne. Hon kan inte förstå rätt enkla filosofiska tankegångar. För att ge ett exempel

    Hon: Du måste tolerera andra kulturer och dess kulturella yttringar. Det är en del av mognaden. (Ett kulturrelativistiskt argument)
    Jag: Så du menar att jag skall acceptera omskärelse
    Hon: Nej, men du behöver inte säga att du ogillar det
    Jag: Så du delar den uppfattningen
    Hon: Ja, jag hade ju sex med dig även fast jag tycker att icke-omskurna män är äckliga.
    Jag: Så alla kulturyttringar är lika värda enligt dig?
    Hon: Ja
    Jag: Är du säker? Eftersom det innebär att om det inom någon kultur skulle finnas folk som har sex med barn så skulle det vara okej.
    Hon: Nej, det finns gränser

    Och där förlorade hon. Detta är rätt simpel politisk teori - och hon förstår det inte. Det spelar ingen roll om jag skulle dra fram den mest accepterade empiriska fakta. Hon skulle inte förstå den eller förkasta den. Tillexempel tror hon att HIV kommer ifrån ett amerikanskt labratorium. Det är den här otroliga etnocentrismen som gör saker och ting omöjligt.

    Jag försökte också disskutera om vi skulle flytta ihop. Jag har påtalat det flera gånger, men jag når inte fram.


    Men tack för tipsen. Jag skall ringa hennes kommun imorgon och boka tid. Det torde inte se bra ut om hon inte dyker upp.

  • Igelkotten

    Varför ältar du småsaker med henne?

    Självklart är det hon som bestämmer när du träffar din son, hur mycket och hur offta!
    För än så länge har du accepterat det!!! Du har gett henne den makten.

    Jag föreslår att du ordnar boende för dig och din son, (lämna plats där för henne om du vill) och kontakta komunen.

    Sluta försöka "vinna" argument med henne, vad har det med din umgängesrätt att göra?!?

    Det är enkelt: Du är barnets biologiska far. Om hon tycker att du är mindre än värdig skulle hon ha valt en annan partner, nu gjorde hon inte det och din son är lika mycke din som han är hennes!

    Om hon ser dig som ett hot mot sonen så var det ju synd att hon valde just dig.
    Men nu får hon leva med att hon har en kulturellt avvikande far till sitt barn.

    Som du skriver, du når inte fram till henne. Kommer hon inte på familjerådgivning / samarbetsamtal så har du i alla fall försökt.

    Går det så långt som att "slåss om vårdnaden i rätten" så är det hennes beslut.
    Du kan inte sitta och hoppas på att hon plötsligt ska genomgå en personlighetsomvandlig! Du får ta den fighten helt enkelt.

    Pröva med alla medel komunen erbjuder. Har ni inte i lagens sett att se det "delad vårdnad" nu, då du inte avsagt dig det? Har du äns kollat upp det? Vet du vad du har för rättigheter som det är nu? Lagligt sett?

  • LyckligtSlut

    Du måste verkligen börja använda din lagliga rätt. Det är nog det enda råd jag vill ge. Hon verkar ju inte alls bry sig om din roll som pappa till barnet och det går månader utan att du får träffa barnet!

    Prata inte om småsaker, som andra skrivit, håll dig till din lagliga rätt!

    Lycka till!

  • AnnelieTyresö

    Ja skit i att ha massa prat om filosofi med henne, verkar bortkastat ;)

    Ta det väsentliga å håll dej till det.

    Barnets hudfärg kan dock komma att ändra sig, var beredd på det.

  • Erikspappa
    Igelkotten skrev 2010-01-06 02:16:22 följande:
    Varför ältar du småsaker med henne?Självklart är det hon som bestämmer när du träffar din son, hur mycket och hur offta!För än så länge har du accepterat det!!! Du har gett henne den makten.Jag föreslår att du ordnar boende för dig och din son, (lämna plats där för henne om du vill) och kontakta komunen.Sluta försöka "vinna" argument med henne, vad har det med din umgängesrätt att göra?!? Det är enkelt: Du är barnets biologiska far. Om hon tycker att du är mindre än värdig skulle hon ha valt en annan partner, nu gjorde hon inte det och din son är lika mycke din som han är hennes!Om hon ser dig som ett hot mot sonen så var det ju synd att hon valde just dig.Men nu får hon leva med att hon har en kulturellt avvikande far till sitt barn.Som du skriver, du når inte fram till henne. Kommer hon inte på familjerådgivning / samarbetsamtal så har du i alla fall försökt. Går det så långt som att "slåss om vårdnaden i rätten" så är det hennes beslut.Du kan inte sitta och hoppas på att hon plötsligt ska genomgå en personlighetsomvandlig! Du får ta den fighten helt enkelt.Pröva med alla medel komunen erbjuder. Har ni inte i lagens sett att se det "delad vårdnad" nu, då du inte avsagt dig det? Har du äns kollat upp det? Vet du vad du har för rättigheter som det är nu? Lagligt sett?
    Jag vet att jag har accepterat utkomsten genom att inte ställa kvar. Jag antar att jag var naiv. Jag trodde hon skulle vara mer "villig" att samarbeta, men så var det ju tydligen inte.

    Jag vet inte om jag försöker "vinna" så mycket diskussioner med henne. Snarare ville jag påvisa hur svårt jag har att kommunicera med henne och att hon inte förstår relativt enkla resonemang. Jag tror inte jag kan applicera ett beteende som "svenskar", oftast skulle förstå. Hon har även sagt att "vi älskar inte barn på samma sätt om ni".

    Jag skall träffa henne på lördag med min syster. Jag antar att vi kan prata lite vett med henne. Jag har också ringt kommunen och de tar emot mig och är villiga att skicka ett brev till henne så hon dyker upp.

    Jag vet inte riktigt vad jag har för rättigheter. Jag har talat med kommunen två gånger och det framgår rätt klart att det är "domstolen" som gäller. Du har också helt rätt i att jag måste ha en bra bostad och helst också sluta plugga och börja jobba för att kunna bekämpa henne i rätten.
  • Erikspappa
    LyckligtSlut skrev 2010-01-06 02:21:29 följande:
    Du måste verkligen börja använda din lagliga rätt. Det är nog det enda råd jag vill ge. Hon verkar ju inte alls bry sig om din roll som pappa till barnet och det går månader utan att du får träffa barnet!Prata inte om småsaker, som andra skrivit, håll dig till din lagliga rätt!Lycka till!
    Jag får träffa barnet. Men hon vägrar tala om barnets uppfostran, framtiden, namn, omskärelse eller något annat som de flesta skulle anse är viktigt. Enligt henne skall jag bara vara tacksam och vara där på de tider hon vill att jag skall vara där. Vad som är det mest frustrerande är naturligtvis att hon inte är villig att lära sig svenska och tänker uppfostra barnet i hennes traditioner, utan att jag skall ha möjlighet att påverka.

    Således skall jag vara där och träffa honom, men hon skall skall styra den relationen.  Hennes syster besökte tysk-afrikanska henne över jullovet och jag var där en dag. Den här systern ogllade att jag pratade svenska med min son. Denna inställning är också väldigt signifikant för min sons mamma.

    Eftersom tanken med hennes flytt till Sverige var studier och sedan London/återvända hem så är hon ytterst ovillig att rota sig i Sverige. Senaste gången jag talade med henne sa hon att hon funderande på att återvända hem - och ta med barnet. Jag förstår henne, jag tror inte hon har en framtid här i Sverige, men å andra sidan är jag mycket rädd för detta. Jag vill inte förlora honom.

    Nu tror jag som sagt den här konflikten är olöslig. För att kort återgå till den här frågan om omskärelse. Min åsikt är att det är ett brott som har utförds mot min son. Jag kommer naturligtvis berätta för honom när han blir äldre att jag motsatte mig det och att jag anser att dem som gör detta mot sina barn är värre än "pedofiler" - och att hans mamma hatar honom. Jag kan inte överge den här värderingen.

    Därför har jag tänkt på om det inte är bäst att jag bara överger det här. Innan han föddes påtalade jag flera gånger att den här otroliga kulturella skillnaden mellan oss kommer förstöra hans liv - och att det är bättre att hon inte namngav mig som pappan. Detta ville hon inte göra - och nu står vi här och hatar varandra , vilket kommer påverka vår son.
Svar på tråden Svensk pappa mot utländsk mamma