• Hedebris

    är det så svårt att lösa???

    Min make har en kollega som har sina barn på en kommunal förskola.

    Denna kommunala förskola ligger ca 500meter från vår förskola som också är kommual. Igår kom han för att lämna sin dotter men fick snällt vända om i dörren...

    "Vi tar inte emot några barn idag eftersom värmen inte fungerar" Så ca 20 föräldrar var tvugna att vara hemma från jobbet med sina barn för att värmen inte fungerar på förskolan...

    Nu tänker jag som blivande förskolelärare att det finns massor av lösningar på detta.

    Den första lösningen jag som att tänka på: Ohh vad mysigt, vi har overaller på oss inomhus (det var ju ändå några plusgrader..) så bygger vi kojjor och läser böcker och dricker varma drycker. Och till mellis har vi varma mackor. *mums* En dag som barnen kommer komma ihåg jättelänge. Kanske inleda ett tema om grottmänniskor.

    Andra lösningen (som är något klyddigare, men ändå) är ju att ringa till kommunen. Säga: LÖS problemet. 500meter bort ligger en releativt stor förskola som bara hade 15 barn på 4 pedagoger den dagen. Skicka med personalen och barnen och låna en avdelning. Inled ett samarbete. 

    Ja, vad vet jag... Varför vara så snabba med att säga att saler inte fungerar?! 

  • Svar på tråden är det så svårt att lösa???
  • stoltmamma87

    vilken bra ide det där med overallerna, smart tänkt!

  • längtareftersol

    Mycket kreativt tänkt med att ha ytterkläder inne men det är inte helt bra om man tänker på toabesök, byte av blöjor, kläder osv. Sen får man tänka på pedagogernas arbetssituation att arbeta i kyla hela dagen. Jag vet inte om jag hade klarat det i 8,5 timme. Pedagogerna måste sen laga mat och hjälpa barnen och måste då ta av sig vantar vilket gör att man blir kall (jag är själv väldigt frusen av mig trots bra kläder)...Ja, rent praktiskt är denna lösning inte den bästa även om det var en rolig, kreativ tanke. Hade det varit ett par, tre timmar vi pratar om hade det varit jättekul! 

    Däremot tanken med samarbete med andra förskolor tycker jag skulle vara en självklarhet! Dåligt av kommunen att inte själva kunna tänka så långt! Speciellt när det handlar om lov då det är mindre antal barn på förskolorna!  

  • Hedebris

    ja, någon lösning borde ju gå att hitta :) Halvdag i kyla inne och halvdag på en annan förskola kanske?

  • Flygfotogen

    Jag hade gjort precis som du, TS, förutsatt att jag fått klartecken från min chef. Det finns en hel hop med regler för arbetsmiljö och lokaler.

Svar på tråden är det så svårt att lösa???