• krabbelur

    Vågar vi gå ur AC??

    Vi har efter drygt 2,5 års köande fått iväg vår adoptionsansökan via BFA till Taiwan. Vi är även sökandemedlemmar i AC. Nu snart kommer inbetalningen för 2010, frågan är om man vågar gå ur AC?? Vågar vi tro att det blir barn från Taiwan? Vågar vi tro att avtalen löper på?? Vi har redan en dotter och kommer att vara helnöjda med ett barn till, så ytterligare en adoption blir det inte för vår del. Vågar vi låta bli att betala?? Vi behöver lite fräscha infallsvinklar!!

  • Svar på tråden Vågar vi gå ur AC??
  • Manchester

    Jag skulle inte chansa. Förmodligen är ni home safe. Skulle det gå åt skogen med Taiwan har väl BFA ganska många andra länder att välja på? Men när det gäller adoption tror jag ändå på att alltid ha både hängslen och livrem. Det händer så mycket som ingen hade kunnat förutse bara några månader tidigare.

    När vi väntade andra barnet (biologiskt) fortsatte vi betala in till AC trots att det bara var veckor kvar av graviditeten när inbetalningskortet kom (eller faktiskt bara dagar, som det skulle visa sig). Vi var livrädda för att något skulle gå fel vid förlossningen och så skulle vi stå där utan bio-barn och sist i kön för att adoptera syskon till vår dotter. Det händer ju att "förlossningen" slutar i katastrof även vid adoptioner och då är det ju bra att ha fler utvägar.

    Sedan var i alla fall jag dessutom sugen på att adoptera igen längre fram, oavsett. Min man var åtminstone inte säker på att han inte ville det. Vi ser det som att vi fortsätter betala tills vi antingen har ett tredje barn eller är för gamla för att dra igång processen. Man vet aldrig när barnlängtan blir för stor.

  • mammamys06

    Samma här. Vi gick inte ur AC förrän vi fått vår dotter (biologiskt), vågade helt enkelt inte. Om något hände under graviditeten som gjorde att nej, jag ska inte vara gravid helt enkelt så ville vi inte kasta bort våra år i kön och ha möjligheten att adoptera. (vi hade då adopterat från Kina via 48-timmarslistan). Nu när lillasyster har kommit och allt är bra så kommer vi gå ur AC då vi känner att vi fått de barn vi önskar.


    Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • Ethi

    Nejnej, jag skulle inte våga det! Det är ändå lite pengar i det stora hela och om man skulle hamna i den situationen att man måste byta land så är det massor värt att ha fler organisationer att välja på - mycket mer värt än de där tusenlapparna som det kostar att gardera sig.

  • Cerdrica
    mammamys06 skrev 2010-01-06 06:18:13 följande:
    Samma här. Vi gick inte ur AC förrän vi fått vår dotter (biologiskt), vågade helt enkelt inte. Om något hände under graviditeten som gjorde att nej, jag ska inte vara gravid helt enkelt så ville vi inte kasta bort våra år i kön och ha möjligheten att adoptera. (vi hade då adopterat från Kina via 48-timmarslistan). Nu när lillasyster har kommit och allt är bra så kommer vi gå ur AC då vi känner att vi fått de barn vi önskar.
    Fast till Kina är det ingen kö, ni hade kunnat välja den lösningen med vilken som helst av de tre organisationer som har Kina, utan en enda dags kötid.

    TS, jag hade betalt in tills ni var hemma med ert barn. Kanske lite till, ni säger nu att ni inte vill ha fler barn men sådant vet man minsann aldrig. Jag vet familjer som slutat betala och sedan ångrat sig bittert när längtan efter ett tredje barn blev stor.
    Den som lever får se
  • mammamys06
    Cerdrica skrev 2010-01-06 09:36:50 följande:
    Fast till Kina är det ingen kö, ni hade kunnat välja den lösningen med vilken som helst av de tre organisationer som har Kina, utan en enda dags kötid. TS, jag hade betalt in tills ni var hemma med ert barn. Kanske lite till, ni säger nu att ni inte vill ha fler barn men sådant vet man minsann aldrig. Jag vet familjer som slutat betala och sedan ångrat sig bittert när längtan efter ett tredje barn blev stor.
    Jo, visst hade vi kunnat det men jag hade ändå velat ha kvar både köplats och deras service för vi har fått byta land tidigare och man vet inte....vår plan var om vi inte fått biobarn att adoptera via 48-timmarslistan men sedan vet man ju inte om något kommer i vägen och då tar vi inga chanser utan är kvar. Då är 3000 kr eller vad det kostar inte mycket tycker vi då det ändå handlar om så mycket pengar i adoptionsprocessen.

    Nu resonerar vi så att om vi känner att vi vill ha ett tredje barn då blir det på biologisk väg i så fall, så därför känns det helt ok att gå ur adoptionskön Men hade vi inte kunnat få biobarn hade vi valt att vara kvar ett tag till för att känna efter ytterligare ett år för att se om vi fortfarande kände så även efter adoption nr 1
    Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
Svar på tråden Vågar vi gå ur AC??