Inlägg från: Nemia noj |Visa alla inlägg
  • Nemia noj

Hästtråden v. 11

Sista bilden av Pelle innan Olyckan togs i höstas någon gång innan snön kom.

Ogift fru, vet precis hur jobbigt de är när olyckan är framme, utgången för er blev ju ungefär den samma som för oss. Så jäkla hemskt  Gråter Pelle som dom fick avliva här blev tyvärr liggandes i flera dagar i väntan på djurbilen, stall ägarna täckte över han med en presening och massa snö, men man kunde ju se konturerna ligga där, hemskt. Tur eran blev hämtad så fort.
    Har ni haft något stallmöte efter olyckan så ni har fått prata om händelsen, vi hade de samma kväll efter olyckan och även så man kanske inte säger så mycket så är de jäkligt skönt att bara få finnas med dom andra och lyssna.

Gs sår på frambenet läker sakta men säkert, men hur användbar hon kommer bli de vet jag inte, hennes muskel var ju avsliten och de fanns knappt något att sy i. Men för övrigt börjar hon bli pigg o rastlös på att stå inne. Så de ju positivt att hon längtar ut och ser pigg ut iaf
  • Nemia noj

Fortsätter terra tråden med lite bilder Här är faktiskt bild på alla 4 hästarna, kan ni se M
    Längst bak i ledet kommer min gammel herre, i mitten min 2½ åring och länngst fram shettis mamman, bakom O springer M, man kan se lite av hennes svans och att O har fått ett par extra ben
  • Nemia noj

Börja bli besvärligt att dia när mamma är lägre än fölis Misstänker att M slutar runt 110-115 i höjd om hon inte sticker iväg i höjd otroligt förståss, mamma e ca 1 M hög och pappan ligger mellan 115-120 welsh.
    Men M växer som ogräs just nu både på höjden och bredden
  • Nemia noj
    Isnogood skrev 2011-05-04 20:40:46 följande:
    Den 14e åker minipälsbollen iväg på en månads provtid hos potentiella nya ägarna
    Fasen...är så orolig att de inte kommer vilja ha honom sen...samtidigt, jag har berättat ALLT om honom...

Dom var o tittade i går kväll, sa att dom var intresserade men att de skulle kolla på några till innan de bestämde sig...o i dag ringde de o...så blev det som det blev (!)

Så, nu ska ja ringa veterinären ang besiktning
    -Vet någon vad det kostar..?
    (Har noll koll Skäms )

Ska även kolla upp tid för kastrering på andra hingsten, tänkte passa på nu medan "polaren" inte kommer vara hemma på ett tag (åtminstone) så han får läka i lugn o ro.
    -Någon som kastrerat nyligen o vet vad DET kostar..?
    Va nästan 7 år sedan...så jag antar att priserna kan ha förändrats... Drömmer
    Här kastrerar veterinärerna inte ens vid den här årstiden, för varmt. Så länge de inte uppstår några fel/skador som gör att en akut kastration måste göras.
    Min lill hingst blev akut kastrerad i April, men han fick infektion i de och fick gå på dunder kur i 6 veckor innan han var frisk helt. Min Tinker korsning ringde ja i april ville få kastrerad då blev jag nekad pga för varmt ute, så han blev inte kastrerad förrens på hösten. Men där gick de super inga komplikationer alls.
  • Nemia noj

Just ja, 2500 kosta kastreringen ca. På mini hingsten sluta summan lånngt över 3000 kr efter komplikationen.

• Nemia noj

Terrar tråden lite med då och nu bilder på mina bebisar. eller bebisar o bebisar, Caddan här under blev 3 i Maj, helt otroligt va tiden ränner.

Caddan någon månad efter vi hämtat hem han (ovan)
    Och (under) togs för någon månad sen :-/

• Nemia noj

Och kommer ni ihåg den här lilla filuren som föddes i April -10, knappt i storlek me vår hund var hon

Nu e hon så här stor och stackars mamma O är lägre än M nu

• Nemia noj

Här e på min äldsta dotri, hon rider inte själv ännu heller utan vi kör me longering samtidigt. Hon har ridigt själv i hagen, men i nya stallet är ridbanan inte instängd och de nära stora väl traffikerade vägen så de våga jag inte. (kan ju tillägga att på bilden har hon precis hoppat upp igen efter en avåkning där av stil och ansiktsutryck, hon va arg Oskyldig )

• Nemia noj

Tycker sadeln hamnar så himla långt fram på tjockis Olivia, eller sitter dom inte bättre på shettisar?

• Nemia noj
    cajsasmamma skrev 2011-06-07 21:14:46 följande:
    jag tycker med att sadel sitter lite förlångt fram, provat med svanskapa?
    Jo ja fundera på att köpa en faktiskt. Hon har ju ännu fölmagen kvar och tjock till på köpet, ganska oformlig magen som inte alls passar i en sadel.
    Måste bara inspektera sadeln att den har ring för svanskapa.

Vart kan man köpa de billigt?
    Vi har ju typ bara lantmännen o darvhes här på ön, och dom e ganska dyra. Kan börjes ha någon bra man kan skicka efter?
  • Nemia noj
    cajsasmamma skrev 2011-06-09 16:03:56 följande:
    hoppas att du kom ihår och kolla det idag  
    Haha nä de måste ja skriva upp så ja komma ihåg, men jag sålde mitt hästsläp idag
  • Nemia noj

Hej hej, Glad midsommar eller vad man säger. Idag testa jag hänga på Caddan, de har jag ju gjort förr så de var ju inget, och rätt som de va bara ja svinga över ena benet och satt på han Och va hände? INGENTING... han brydde sig inte ett dugg. han bara stod där, och när vi skritta gick han bara på som vanligt. Vilken härlig kännsla

• Nemia noj

Men hur sjutton ska ja få hästen att gå framåt när man leder, han better sig som en sur gammal åsna.. Han backar hellre 2 mil baklänges än går 1 meter framåt, trycka ner hovarna i backen som fastfrusna o drar man böjer han sig bara bakåt, ja har försökt med allt nu känns de som. och visst springer ja framför med hinken så är de klart han följer med, men de kan väl inte vara meningen att hinken ska va me överallt. Går jag med dom i hagen utan att ha dom fast då går dom bakom vart som hela tiden. Men så fort man ska leda i grimma o grimskaft så är de stopp framåt.  
    Några tips tack på hur ja ska få surisen att gå framåt när man leder han. , , ?

• Nemia noj

Jo ja har backat han, o backat o backat, och som sagt han skulle kunna backa flera mil men inte gå en meter framåt. Fattar inte va som hänt, han har vart ganska framåt annars när man gått ut på promenader, men nu e de stopp. Han tjurar som en gammal åsna.
    Har testat leda i grimma o grimskaft, longerlina, och med träns, men de e stopp.

Han har ju haft både sadel och sele många gånger förr så kan ju inte vara därför de e stopp. Han går framåt när jag sitter på, men han är ganska skänkel död, fast han e ju som sagt bara riden 3 gånger oxå. Och dom två första gångerna var de mest bara visa att han hade vikt på sig.

Svar på tråden Hästtråden v. 11