• Zune

    Göteborg med omnejd?

    Hej!

    Bor du i Göteborg med omnejd och väntar bebis under 2010?
     
    Min fru och jag flyttar ner till Göteborg i slutet på februari. Vår bebis är beräknad till 30 maj 2010. Det vore roligt att komma i kontakt med fler regnbågsfamiljer i Göteborgstrakten.

    Hälsningar


    Hanna "zune"

  • Svar på tråden Göteborg med omnejd?
  • AnnaMG

    Välkomna till Göteborg! Vi bor också här, eller numera lite söder om stan, och väntar barn (närmare bestämt fyra stycken!) som ska komma typ i april. I Gbg finns ett "nätverk" för lesbiska med barn, som heter mamba. De ses ca en söndag em/månad. Jag tror att du kan höra av dig till Catpower här på FL för lite mer info och för att komma med på mejlinglistan. Vi har ännu inte varit på någon av deras träffar men ska ev gå på söndag. Kanske vore något för er? Vad för er till Götet?

  • Zune

    Hej på er!
    Tackar så mycket för alla välkomnande! Vad roligt att det finns en grupp som ses. Har precis kontaktat catpower för att komma med på listan.
    Är från Göteborg men har bott i Uppsala ca 7 år och nu återvänder min fru och jag snart tillbaka till GBG. Har inte så stor koll på vad som händer i stan längre men det ska väl gå fort att bli uppdaterad!

    Vad kul med 4 små knoddar! Grattulerar och lycka till med era graviditeter!

    För nyfikenhets skull. Har ni alla tre blivit gravida via landstinget eller är det mini-storkar på väg :)?

    /Hanna

  • viibus

    Hej!
    Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med blivande regnbågsfamiljer i Göteborgsområdet angående föräldrautbildning. Går ni på MVC eller privat?

  • Zune

    Hej!

    Vi har inte börjat titta efter föräldrautbildning än men planerar att gå den via MVC i Mölndal. Har blivit tipsad om Annas profylax från en annan regnbågsfamilj. http://www.profylaxgruppen.com/produkter. De är tydligen öppna och mycket bra. Har inte bestämt om vi ska gå den eller om man ska nöja sig med MVC-kursen. Är messt intresserad av att se förlossningen innan mm. Tar också gärna emot tips!

  • AnnaMG

    Viibus och Zune: Vi gick föräldrautbildning på MVC Askim - för samkönade par! Det var (om jag har förstått det rätt) den första i sitt slag i Gbg. Vi hör inte alls till Askim, men fick ändå gå där, så om ni är intresserade av den typen av gruppen så kan jag varmt rekommendera att ni tar kontakt med barnmorska Anna Hallberg. Utbildningen är fortfarande i sin linda så själva utbildningen är väl inte topp än, men vi tyckte att det var så fint att träffa andra blivande regnbågsfamiljer.

    Sen gick vi profylaxkurs (via webben) genom Profylaxgruppen (fd Annas profylax). Eftersom frun min är sängliggande var det smidigt att kunna gå kursen hemifrån.

    Roligt också om ni kommer med på mamba-träffarna!

  • pollux

    Hej! Vi går på MVC i Majorna, men igår tipsade våran barnmorska om just Anna Hallberg i Askim. Låter intressant tycker jag! Skulle ju vara roligt om fler tog kontakt med henne så kan vi få ihop en grupp!

  • Zune

    Hej!

    Tack för tipset! Ska kolla upp lite info om kursen i Askim. Är lite dubbel med jag tycker om separata utbildningar. Å ena sidan vill man ju träffa andra regnbågsfamiljer under utbildningen å andra sidan skulle man önksa att de "vanliga" grupperna inte är så j-a hetronormativa utan speglar samhället i stort.

    Tar kontakt med henne för att få reda på lite mer.

  • pollux

    Absolut Zune, jag håller med dig! Det vore såklart det bästa att vi kunde gå i vilken grupp som helst utan att behöva fundera på det. Jag känner bara att det finns gränser för när jag orkar föra den där kampen.. Det känns som en liten insats bara att gå till våran barnmorska, som inte riktigt vet vilka ord hon ska använda om "såna som lever som vi". Hon är bra på många sätt, och bemöter oss helt ok. Men jag känner mig inte så sugen på att gå en föräldrautbildning ledd av henne, när hon inte ens känner sig avslapnad när hon pratar med oss i enrum.. Hon kan helt enkelt få oss att "träna sig på" ha ha, men hon får nog lära sig lite mer innan hon klarar av ett bra bemötande i en föräldragrupp :)

Svar på tråden Göteborg med omnejd?