• Kajee

    Varför ska man ha läxor i skolan?

    Tycker du att man ska ha läxor i skolan... och i såna fall varför?


    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Svar på tråden Varför ska man ha läxor i skolan?
  • Anatha

    Ja jag tycker att man ska ha läxor i skolan. Det lär barnet att ta eget ansvar att göra de uppgifter de har blivit ålagda utan att de är övervakade av läraren på lektionstid.

  • Pallas

    Jag har också funderat mycket på det här. Mitt spontana svar är: så länge det finns möjlighet att klara av mängden inlärning på skoltid, så nej. Detta gäller utan problem låg-, mellan- och höstadiet.

  • MissLillan

    Nej det tycker jag INTE! Jag tycker ärligt synd om barnen som går i skolan. De är där heeela dagen och sen får de med sig hemarbete när de går hem... Klingar lite fel tycker jag inte är det många arbeten (40h/vecka) man går till där du måste ta med dig 5-10h arbete hem per vecka! Är ju nått fel i pedagogiken ifall de inte kan lära sig det som de behöver i skolan! 

  • Anatha
    MissLillan skrev 2010-01-09 13:34:57 följande:
    Nej det tycker jag INTE! Jag tycker ärligt synd om barnen som går i skolan. De är där heeela dagen och sen får de med sig hemarbete när de går hem... Klingar lite fel tycker jag inte är det många arbeten (40h/vecka) man går till där du måste ta med dig 5-10h arbete hem per vecka! Är ju nått fel i pedagogiken ifall de inte kan lära sig det som de behöver i skolan! 
    Heeeela dagarna fram till kl 13.00 då eller? Jag vet faktistk inte när de slutar men när jag gick i skolan var det inte några hela dagar. Går du 40 h i veckan är givetvis inte läxor rimligt.

    Läxor ska vara rimliga och inte var dag men för att lära barnet eget ansvar tror jag de är viktiga.
  • Kajee
    Anatha skrev 2010-01-09 13:33:15 följande:
    Ja jag tycker att man ska ha läxor i skolan. Det lär barnet att ta eget ansvar att göra de uppgifter de har blivit ålagda utan att de är övervakade av läraren på lektionstid.
    Och jag som pedagog tycker att det är att föredra om föräldrarna har möjlighet att tillsammans arbeta med barnet och läxorna. Då är det ju inte "oövervakad tid". Och min erfarenhet säger mig att barnens förmåga att göra läxor självständigt inte alls alltid hänger ihop med deras självständighet med arbetet i skolan.
    Ett annat problem är att alla föräldrar inte har samma möjligheter att hjälpa sitt barn - är det inte då en ganska ojämlik inlärningssituation som barnen får?
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • MissLillan
    Anatha skrev 2010-01-09 13:33:15 följande:
    Ja jag tycker att man ska ha läxor i skolan. Det lär barnet att ta eget ansvar att göra de uppgifter de har blivit ålagda utan att de är övervakade av läraren på lektionstid.
    Är det inte då bättre att säga att tex. till vecka 5 ska vi ha kommit så här långt. Vill ni får ni göra det hemma, biblioteket eller datasalen. Jag finns här i klassrumet för att hjälpa er. Torsdag v 3 har vi genomgång av de och de sidorna med lite uppgifter så då måste ni vara här hela lektionen. Annars samlas vi i klassrummet vid varje lektionstillfälle. Det är ju också eget ansvar fast man behöver inte ta hem och göra MER än det man skulle hinna i skolan. 
  • Kajee
    MissLillan skrev 2010-01-09 13:34:57 följande:
    Nej det tycker jag INTE! Jag tycker ärligt synd om barnen som går i skolan. De är där heeela dagen och sen får de med sig hemarbete när de går hem... Klingar lite fel tycker jag inte är det många arbeten (40h/vecka) man går till där du måste ta med dig 5-10h arbete hem per vecka! Är ju nått fel i pedagogiken ifall de inte kan lära sig det som de behöver i skolan! 
    En elev har ju knappast en 40-timmarsvecka. Men det beror också på att de är just barn. Men den tid vi ålägger barnen att befinna sig i skolan kan nog gott motsvara en heltidstjänst. Tiden ökar ju också med åldern just eftersom barnets möjligheter att klara av längre dagar ökar.

    Och hur gör man när barnen har så olika förutsättningar i sig själva? Det som tar en halvtimme för en elev kan gott och väl kräva flera timmar för en annan.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Anatha
    Kajee skrev 2010-01-09 13:38:58 följande:
    Och jag som pedagog tycker att det är att föredra om föräldrarna har möjlighet att tillsammans arbeta med barnet och läxorna. Då är det ju inte "oövervakad tid". Och min erfarenhet säger mig att barnens förmåga att göra läxor självständigt inte alls alltid hänger ihop med deras självständighet med arbetet i skolan.Ett annat problem är att alla föräldrar inte har samma möjligheter att hjälpa sitt barn - är det inte då en ganska ojämlik inlärningssituation som barnen får?
    Visst är det bra om föälrdarna hjälper barnet men det är ju framförallt barnet som ska lära sig att man måste göra vissa saker.
  • MissLillan
    Anatha skrev 2010-01-09 13:37:22 följande:
    Heeeela dagarna fram till kl 13.00 då eller? Jag vet faktistk inte när de slutar men när jag gick i skolan var det inte några hela dagar. Går du 40 h i veckan är givetvis inte läxor rimligt. Läxor ska vara rimliga och inte var dag men för att lära barnet eget ansvar tror jag de är viktiga.
    Mellan och högstadiet går de flesta mellan 8.30- 16.00 här 2 dagar lite kortare.... Visst det är inte 40h. Men tycker att barnen ska ha lite fritidsaktiviteter, hinna leka med kompisar och gå och lägga sig i tid.
  • Anatha
    Kajee skrev 2010-01-09 13:41:47 följande:
    En elev har ju knappast en 40-timmarsvecka. Men det beror också på att de är just barn. Men den tid vi ålägger barnen att befinna sig i skolan kan nog gott motsvara en heltidstjänst. Tiden ökar ju också med åldern just eftersom barnets möjligheter att klara av längre dagar ökar.Och hur gör man när barnen har så olika förutsättningar i sig själva? Det som tar en halvtimme för en elev kan gott och väl kräva flera timmar för en annan.
    Ja livet är inte rättvist då får den som har sämre förutsättningar anstränga sig mer det är också en viktig livsläxa.
Svar på tråden Varför ska man ha läxor i skolan?