• Karlstadtös

    september 2004- ny tråd

    Skam den som ger sig... Är det bara jag som vill ha en tråd även för min femåring?

  • Svar på tråden september 2004- ny tråd
  • Lalie

    Nej, jag är gärna med.

    Måste bara berätta... min "lille" (som uppenbarligen inte är så liten längre) har en lös tand! Jösses, vad stora de har blivit! Och så ska de tydligen börja skolan i augusti {#lang_emotions_surprised} Vad hände?


    I min klubb får alla vara bäst!
  • Karlstadtös
    Lalie skrev 2010-01-10 22:08:23 följande:
    Nej, jag är gärna med. Måste bara berätta... min "lille" (som uppenbarligen inte är så liten längre) har en lös tand! Jösses, vad stora de har blivit! Och så ska de tydligen börja skolan i augusti  Vad hände?
    Spännande! Min Jonathan har inga lös atänder ännu. Däremot är han i en riktigt jobbig period och släss en hel del, vilket han inte har gjort förut.
  • Pingu

    Hej,

    Inga lösa tänder i sikte hos oss. Men jag tror att Viggo var lite sen med att få tänderna, så han kanske tappar dem lite senare med. Men visst har de blivit stora. Känns helkonstigt att det snart är skoldags.

    /Pingu

  • Karlstadtös

    Jonathan fick också tänder relativt sent, så det kan ha ett samband som du skrev Pingu. Hur är era barn annars? Vad gillar de att göra och så?

  • Lalie

    Hos oss är det Lego, Lego, Lego, dinosaurier, fakta om vetenskap (t ex jorden, kroppen).

    Som tidigare är han en aktiv kille, fortfarande lite för morgonpigg, storväxt och lång (123 cm). Han leker gärna själv eller med oss, har inte hittat nån riktig bästis än, jag hoppas det kommer vid skolstarten. Han älskar att rita och pyssla. Vi läser jättemycket och han kan sitta i långa stunder och titta i böcker och tidnignar eller lyssna på skivor. Skriver lite och läser enklare ord.

    Era då?


    Peace begins with a smile
  • Karlstadtös

    Jonathan älskar också LEGO! Annars så är det bilar han leker med mest, eller så är det bus och jagande med lillasyster. Han gillar att pyssla; pärlplattor, klippa och klistra, rita, vattenfärger, etc. Sen så gillar han att se på film och tv och att läsa. På dagis är det mest rollekar med kompisarna, just nu leker de tydligen Star wars. De är tre killar som brukar hålla ihop, medan de andra kompisarna är mer flytande.

    Jonathans starka sida är språket och att han är teoretiskt lagd. Är duktig på matte, bokstäver, fakta om t.ex dinosaurier och rymden. Han skriver korta ord själv, men han kan inte läsa.

    Det jobbigaste är att han skriker för att få som han vill (vilket ändå inte hjälper) och att han är gnällig. Sen har han börjat slåss Annars är han efentligen väldigt snäll, han är ärlig och bra på att ge komplimanger och han gillar att mysa och kramas.

    Jonathan är liten och smal, tror han är runt 110 cm (minns inte) och väger ca 15 kg.

  • Pingu

    LEGO är ledordet här med. Morgon, middag, kväll... och på dagis så ofta han får. Ibland tar han en paus för att se på TV eller leka med bilar. Gillar att spela spel med oss. Duktig på att räkna. Har ett väl utvecklat språk och kan skriva de flesta bokstäver. Börjar visa lite intresse att läsa enklare ord. En riktig kunskapssvamp enligt dagispersonalen. Han frågar hela tiden om sådant som han hör om i TV/radio eller om bilder han ser i tidningar så vi försöker undvika nyheterna när det har hänt otäcka saker. Viggo är också en teoretiker. Däremot är han lite sen med balans och annan grovmotorik. Han är inte den som klättrar högst eller springer snabbast. Att rita och måla gillar han inte så mycket heller och är därför inte jättebra på det. 111 cm och drygt 18 kg, en tunn kille. Men finast i världen {#lang_emotions_smile}.

  • Pingu

    Viggo slåss sällan, men han puttar och knuffar och bråkar ibland med sin stackars lillasyster när de är hemma. Hon är tack och lov rätt tålig och klagar inte i onödan. Jättesvårt för oss att hantera, men hon är rätt krävande så jag förstår att han gör det för att få uppmärksamhet. Synd bara att hon ska behöva få så många bulor... Slåss Jonathan med sin lillasyster eller mest med andra barn på dagis?

  • Karlstadtös

    Jonathan är liksom inte i slagsmål på de tsättet utan han har börjat slå/knuffas och så när något inte passar honom. I måndags rev han en kille på halsen utan större anledning. Han är oftast snäll, men sen gör han något elak grej bara för att vara just elak. Senast så tryckte han in ett par solglasögon i huvudet på Felicia för att hon skulle få ont. Varför liksom?

  • Pingu

    Det låter som Viggo, fast här går det bara ut över lillasyster. Han har ryckt undan filten hon stod på så hon for handlöst med pannan i golvet, knuffat henne in i väggar när de lekt osv. Inte alls snällt. Det händer inte ofta, men jag blir så arg. Kan bara instämma i "varför liksom?"

  • Karlstadtös

    Här var det dött igen... Jonathan har blivit lugnare igen, så förhoppningsvis har han kommit ur det värsta trotset nu. Har blivit mycket goare med Felicia också, klappar och kramar henne spontant.

  • Lyckosam

    Oj,det finns visst 2 September trådar,så jag var in i första först..hoppsan..

    Min grabb har tappat två tänder och fått två permanenta tänder..vilken stor händelse

    Och om några månader bara så börjar dom skolan..Helt fantastiskt..Har vi verkligen så här stora barn? Vad hände? *skratt*


    Stolt Mamma till Melvin 040924, Patricia 060203, Alexandra 070808,och ängeln Fredrika född 090526,död 090627
Svar på tråden september 2004- ny tråd