• FrökenKH

Hård i magen

Vår dotter är som det stod i rubriken, stenhård i magen! Hon är 5 månader gammal och äter följande under dagen:

0600  Ammar på morgon 
    0900  Gröt
    1300  Puré och katrinplommon/fruktmos och vatten till
    1500  Ammar
    1700  Gröt katrinplommon/fruktmos vatten
    1900-2000 ammar

Jag kom på att jag glömt att lägga till matfett i maten, kan det ha påverkat att hon är så hård i magen? Hon krystar men det kommer inget eller bara en liten plutt.

NÅGON som har haft liknade erfarenhet, hur löste ni det?
    Än så länge så verkar hon inte lida, men om det inte blir bättre snart kan hon få ont =(

• Svar på tråden Hård i magen
  • saraemma

Ok! Va skönt det är att kunna dela sina bekymmer med andra! {#lang_emotions_smile} 

• rudbeckia

Nu efter lite mer än en vecka med en dos av 2 msk katrinplommon och 1 msk messmör morgon och kväll och ett päron som mellan mål så verkar min kille äntligen ha kommit i form med magen igen. Det är ingen gråt eller stenhårda små kulor längre och han sköter den varje dag och det är så skönt!
    Däremot har han fått feber och är sjuk, så alltid är det något

• Ogift Fru

Katrinplommonpuré gör ofta små, tröga magar gasiga, vilket leder till magknip.

Tillskott av fett brukar smörja upp systemet på ett par dagar. Spädbarn kan man ge matolja på sked. För lite större bebisar kan man bara tillsätta lite extra fett i maten och undvika sånt som är stoppande en period.

Hur hinner man göra femtielva saker samtidigt när man bara har åtta armar?!
  • bocabo

Vi hade samma problem, men kom på att problemet i början låg i gröten vi gav, den där första som ofta är majs gröt eller risgröt. När vi började med havregröten blev det bättre ett tag, sen blev hon hård i magen igen, nästan varje dag fram till hon var 9 månader. Då testade vi att ge semper magdroppar. Och gör det fortfarande. Hon har inte varit hård i magen sen dess och är nu 11 månader.

Vi gav både päron och katrinplommin, det hjälpte ibland.

• Rocky 79

Jag pratade med bvc i går igen, och de tyckte att jag kunde öka dosen laktulos, upp till 10 ml om dagen var ingen fara alls. Så i går ökade jag så att hon fick 7.5 ml. Har även gjort egen katrinplommonpuré och så fick hon messmör (istället för lite rapsplja) i gröten. Och det gjorde susen! Kom ett rejält lass sen på kvällen. Hoppas hennes mage ordnar till sig, vill ju helst inte behöva ge henne laktulos.

• Loween

En fråga bara...ni som har gett päron för trög mage, har ni gett rårivet eller kokta päron?

• rudbeckia

Jag har bara gett råriven, men den måste vara välmogen för annars blir den trådig.

• Loween
    rudbeckia skrev 2010-01-13 18:55:25 följande:
    Jag har bara gett råriven, men den måste vara välmogen för annars blir den trådig.
    ok, har det fått igång magen? Ger min son plommonpuré (hemmagjord) men det känns som att det inte hjälper :-/. Har provat kokta päron, men det hjälpte inte..
  • rudbeckia

Jag får erkänna att jag inte vet vad det är som hjälper  för jag kör med messmör, katrinplommon och päron och den kombinationen fungerar på min kille. Sen har jag också lyckats få i honom mer vätska och ökat mängden olja i maten efterhand så det är svårt att veta vad det är som egentligen har hjälpt.
    Men jag tror man får ge sig till tåls lite, för min kur har förts nu gett resultat efter ca en vecka.
    Men enbart katrinplommon fungerade inte på min kille för det höll jag på med i ca 2 veckor innan jag börja de föra in allt det andra.

• Loween
    rudbeckia skrev 2010-01-13 20:23:17 följande:
    Jag får erkänna att jag inte vet vad det är som hjälper  för jag kör med messmör, katrinplommon och päron och den kombinationen fungerar på min kille. Sen har jag också lyckats få i honom mer vätska och ökat mängden olja i maten efterhand så det är svårt att veta vad det är som egentligen har hjälpt. Men jag tror man får ge sig till tåls lite, för min kur har förts nu gett resultat efter ca en vecka.Men enbart katrinplommon fungerade inte på min kille för det höll jag på med i ca 2 veckor innan jag börja de föra in allt det andra.
    Jag har kört med plommonpuré i ca 1½ vecka, men det är inte nån jätteskillnad
    tycker jag. Har för 2 dagar sen börjat med messmör i ersättningen o mer olja eller smör i gröten...Har också börjat med en ny gröt utan mjölk, så får vi se om det hjälper. Ska testa päron också..haha tur att han gillar allt som jag proppar i honom . Men man vill ju verkligen att magen ska fungera. Sen säger min BM att det absolut inte får gå fler än 3 dagar mellan bajseriet. Så man blir ju lätt stressad. Men han verkar ju aldrig ha ont i magen iaf...
  • rudbeckia
    Loween skrev 2010-01-13 20:28:19 följande:
    Jag har kört med plommonpuré i ca 1½ vecka, men det är inte nån jätteskillnad tycker jag. Har för 2 dagar sen börjat med messmör i ersättningen o mer olja eller smör i gröten...Har också börjat med en ny gröt utan mjölk, så får vi se om det hjälper. Ska testa päron också..haha tur att han gillar allt som jag proppar i honom . Men man vill ju verkligen att magen ska fungera. Sen säger min BM att det absolut inte får gå fler än 3 dagar mellan bajseriet. Så man blir ju lätt stressad. Men han verkar ju aldrig ha ont i magen iaf...
    Min killes problem var inte att han inte bajsade utan det var så hårt att han grät varje gång och hade jätte ont. Men kuren är nog den samma för om man inte bajsar och för hårt antar jag
    Jag tror det är messmöret och oljan som tillslut har hjälpt men som sagt var det tog några dagar innan det gav resultat. Om det fortsätter för dig så får du prata med BM och se om du ska ge Laktulos.
    Håller med om att det är tur att killarna gillar allt vi proppar i dem !
  • Josse B

Jag har åxså frågat på bvc ang bajseriet för en gång så hade inte våran tjej bajsat på 3 dagar..men sköterskan sa att så kan det bli och så länge bebisen inte verkar ha ont eller krystar för kung och fosterland och verkar besvärad så var det ingen fara. Men man vill ju att bajsandet ska fungera

• Loween
    rudbeckia skrev 2010-01-13 20:56:50 följande:
    Min killes problem var inte att han inte bajsade utan det var så hårt att han grät varje gång och hade jätte ont. Men kuren är nog den samma för om man inte bajsar och för hårt antar jag Jag tror det är messmöret och oljan som tillslut har hjälpt men som sagt var det tog några dagar innan det gav resultat. Om det fortsätter för dig så får du prata med BM och se om du ska ge Laktulos.Håller med om att det är tur att killarna gillar allt vi proppar i dem !
    Saken är den att jag har gett han laktulos sedan 2 månaders ålder om inte ännu tidigare..tycker att det hjälper sådär faktiskt :-/. Dessutom vill jag att han ska sköta sin mage utan massa mediciner. Hoppas att han får igång magen snart. Imorgon ska jag prova att blanda i rivet päron i gröten
Svar på tråden Hård i magen