Inlägg från: Koloraturell |Visa alla inlägg
  • Koloraturell

    Varför är folk så kräsna???

    Läser trådar om vad man kan och inte kan äta, vad man accepterar och inte, hur man gör i påhittade situationer.... Kan inte sluta skrämmas/förvånas av folks kräsenhet!!


    Åker ni hem till en kompis och blir bjudna på mat ska det vara något speciellt, för ni äter inte morötter, mjöl, margarin från Lätta, mjölk, kaviar, öl, hjorthornssalt, vanilj, choklad, jordgubbar, bananer, potatis, Cola light, oregano, kryddsmör, bearnaisessås, kokt fisk, älgkött, majs, ananas, rapsolja eller rättika..... Det VÄGRAR ni, för ni KLARAR INTE BARA aaaaav det!


    Hur fan är ni uppfostrade??? Okej om man verkligen inte får ner ett eller två livsmedel, men ni förväntar er alltså att alltid få det ni vill ha, annars får det vara, eller? Jag är i alla fall uppfostrad på det viset att blir man serverad något som inte är gott så äter man ändå, sedan kan man skylla på att man är mätt eller något när de vill att man ska ta om. Och om det serveras en blandsallad så sitter man inte och gallrar ut tomaterna och lägger tillbaka dem i skålen, utan man äter upp dom och biter ihop.


    Vad äter ni när ni blir bjudna på mat hemma hos någon? Får ni aldrig blickar som säger att ni är oförskämda??


    Försvaret brukar lyda "varför tvinga i sig saker man inte gillar??" Öh, artighet kanske? Sedan behöver man ju inte krusa falskt men man tar seden dit man kommer helt enkelt.


    Själv finns det en del saker som jag inte gillar, men allt kan jag äta ändå utom pommes frites - och jag skäms livet ur mig varje gång jag tackar nej till det hemma hos folk. Som tur är händer det ju inte speciellt ofta.


     


    Likadant med folk som utesluter andra människor pga de inte stämmer överens med deras egna värderingar. "En svart barnvagn drar åt sig värme på det lilla barnet, skulle min granne skaffa en sån slutar jag prata med henne". Och man menar allvar. Scary.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-11 15:10
    Varför måste ni se allt i svartvitt? Som jag redan sagt - det kan finnas enstaka saker man inte får ner och då är det så. Jag fattar ändå inte hur folk har mage att bli bjudna på saker hos folk och sedan bli skitsura när värdinnan inte ställer sig och lagar en annan maträtt. En sak om man kan ta att man får gå hungrig istället, men många trådar handlar om att värdinnan var en bitch, eftersom hon inte sprang till affären och köpte lök för jag sa ju att jag ville ha löksoppa och ingenting annat. Att hon sedan lagt upp världens thaibuffé verkar sedan inte spela någon roll.

    Jag tycker inte man ska tvinga i barn mat de inte tycker om men man ska smaka på allt. Vi är stenhårda på det här hemma och faktiskt så äter vår son allt.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-12 09:30
    Ni som svarar i tråden att ni är veganer/vegetarianer, allergiska eller inte klara av 1-3 livsmedel, fattar ni inte att tråden inte vänder sig till er? Den vänder sig till alla som kräver att bli serverad något annat om maten inte passar, så gör man bara inte!

    Ni som vänder i dörren om värdinnan serverar fel mat, varför gör ni det?
  • Svar på tråden Varför är folk så kräsna???
  • Koloraturell
    giftgrodan skrev 2010-01-11 13:52:21 följande:
    varför klarar du inte av pommes frites, ts? Det kan ju vara så att andra människor har precis lika stora problem med flera maträtter som du har med pommes?
    jag kan inte begripa hur man kan ha så stora problem med 383563248463394739 maträtter att man inte kan visa hyfs. 
  • Koloraturell
    Stårschan skrev 2010-01-11 13:52:07 följande:
    Mycket bra inlägg TS. Det verkar vara inne och accepterat att vara sådan. Det värsta jag varit med om var när en bekant först ringde och bjöd in sig på fika hos oss (helt OK). Sedan ringde han igen och sa att han skulle bli lite sen (OK), och att han vill ha te, inte kaffe (Hm, OK, men sånt kan man väl ta på plats, eller?). Sedan ringde han en tredje gång och undrade om vi hade grönt eller rött te, för han ville helst inte ha svart (Whatta!?!)
    fy!! ni borde ha slängt ut'an ;)
  • Koloraturell
    nickefiki skrev 2010-01-11 13:54:29 följande:
    Jag äter verkligen inte saker som gör mig tjock, så jag tackar absolut nej till mycket. Så det så.
    ja, morötter är ju väldigt fett och onyttigt. 
  • Koloraturell
    mosterYster skrev 2010-01-11 14:12:24 följande:
    Men eh, tror inte att ts menar att man ska sitta och tvinga i sig 10 köpta köttbular (om man nu inte äter det). Jag tror att hon syftar på folk som kommer hem till någon och där kräver att få typ kycklingfilé och den ska vara tillagad utan dragon ädelost lufttorkad skinka koriander lime pepparrot fet grädde paprika osv osv osv. Det är en sak att vara allergisk. En annan att vara så kräsen att man bara äter makaroner, kyckling utan skinn och grillad korv. Typ.
    exakt, att kräva en annan maträtt när man är bortbjuden! eller att laga fem olika maträtter till sex personer... Det håller ju inte i längden. Vi är fem i familjen och jag lagar inte ens två rätter. Alla äter allt, so far so good. 
  • Koloraturell
    Lilla Hjärtat skrev 2010-01-11 14:30:06 följande:
    Fast jag förstår inte TS. Med ditt resonemang borde du ju även snällt äta pommes frites? Eller tycker du bara att andra är konstiga för att de tackar nej till sånt som du skulle äta?

    Det är det enda i hela världen jag inte kan äta, och det är precis som någon annan i tråden för att jag blev itvingad det tills jag spydde som ettåring. Inget jag minns men har fått det berättat för mig. Något undermedvetet antar jag.


     


    Folk är konstiga när de kräver att värdinnan gör en annan maträtt än den hon ställt på bordet, för annars "tänker de minsann inte bjuda tillbaka!"

  • Koloraturell
    ToLmamma skrev 2010-01-11 15:04:39 följande:
    Har inte orkat läsa alla inlägg men är det inte lite roligt att TS säger nej till pommes frites om hon blir bjuden, är inte det exakt samma sak som att göra det hon klagar på ?? Är denna tråden bara ett skämt? Det spelar väl ingen roll vad man säger nej till, tomater eller pommes frites, eller varför anser du TS att det är mindre oförskämt att säga nej tack till detta?

    Jag säger till skillnad från de flesta? andra inte nej till 90% av sakerna i folks skafferi!


    Plus att alla mina vänner vet att jag inte gillar pommes frites och när jag blir bjuden till nya vänner så är oddsen att de bjuder på just det väldigt små.


     


    Ja, det är mindre oförskämt att inte ta av salladen än att rata salladen, köttet, potatisen och drycken.

  • Koloraturell
    snissen skrev 2010-01-12 08:43:36 följande:
    Jag håller verkligen med TS, är sjukt irriterad på folk som är överdrivet kräsna. Min man är en av dem tyvärr. Jag älskar att laga mat, men han har fått mig att totalt tappa lusten med sina frågor :  "är det ost i ? " ,  " är det majonäs i såsen ? " " är det svamp i soppan ? " osv osv. Jag kan inte längre läsa recept och bli sugen på att laga maten , för att jag automatiskt sållar bort- svamp i den , ost i den  osv. Skittråkigt!Och jag har heller ingen lust att laga maten ändå när han bara sitter och petar i den för att han vet att det är en ingrediens han inte gillar i. ( som man inte ens märker )Han lagar god mat. men bara fem olika rättter som han alternerar. Och jag vill ju laga mat jag också, men det är så trist när man måste utesluta nästan allt .Har lurat honom ett par gånger, och då har han sagt att maten var jättegod - men när jag sa att det visst var ost i, så blir han skitsur, och vill inte äta upp resten. Som en jävla unge. Jag har lovat mig själv att vår son ALDRIG skall få bli som han. Och han håller med om att han heller inte vill det, men han vill ändå inte ändra på sitt oförskämda beteende.
    haha, sådär är min pappa, fast med vitlök. Han vitlök men så fort man gör en rätt med vitlök i så proppar han i sig och tycker det är jättegott, men får han veta att det är vitlök i så "var den inte så god..."
  • Koloraturell
    Tonx skrev 2010-01-12 09:23:51 följande:
    Är man automatiskt ohyfsad för att man inte äter viss mat? Tror du på allvar att man sätter sig och tjurar som en 5-åring?Har aldrig stött på problem pga att nån inte gillar viss mat, och har aldrig ens kommit på tanken att bli irriterad för att någon inte gillar det jag lagar. Jag förstår absolut inte problemet.

    om du är bjuden hem till en vän på middag, något enkelt, säg spagetti och köttfärssås. Du vet inte om vad du ska få för mat, det är en spontanmiddag.


    Du petar bort löken, för den gillar du inte. Så långt är det okej. Du gnäller på att köttfärsen är för mycket stekt. Sen upptäcker du att det är oregano i såsen och det äter inte du, för det är äckligt. Spagettin smakar för salt. Vattnet i kranen är alldeles för varmt och smakar "konstigt", så du säger "jaha, jag får väl vara uuuuutan jag då!"


    Sen, när du tagit tre tuggor av maten, säger du högt att "jag tyckte inte om". När värdinnan blir helt paff och säger "ja.. vill du ha något annat, en smörgås kanske?" säger du "nä, jag gillar bara smörgåsar om det är mörkt bröd utan kanter och sedan måste det vara bregott på och ingen kaviar men gärna leverpastej".


    Om värdinnan mot all förmodan lyckas fixa en sån macka tar du en tugga och sedan "är det för mycket leverbitar i leverpastejen". Om hon inte lyckas fixa en sån går du från bordet och sätter dig i soffan i vardagsrummet och surar tills de andra äter upp. Helst ska de tycka synd om dig också.


     


    Tycker du på fullaste allvar att det är okej att göra så bara för att man inte gillar ALLT på bordet?

  • Koloraturell
    BlommyNess12 skrev 2010-01-12 09:44:15 följande:
    Varför är det så svårt för värdinnan att fråga "Är det något speciellt ni inte tål eller inte äter som jag ska tänka på när jag gör maten?" Det gör jag alltid, då blir alla nöjda och glada.
    det gör jag också, men om de rabblar upp mer än 50 saker de "bara inte tycker om" så lägger jag väl i princip på luren... Då kan vi ha knytkalas istället. 
  • Koloraturell

    En gång hade jag mina två kräsna kompisar på besök. De sa dagen innan middagen att "och se nu till att servera RIKTIG cola, inte någon jävla snåljåpskola!" (vi köper lidls, inte coca cola)


    Vi köpte Lidlkola och hällde över i Coca colaflaskor, vilket fick mina kompisar att utbrista "Ah, det känns verkligen att det är äkta cola!" Där ser ni, allt smakar bra bara man tror att man gillar det!

  • Koloraturell
    Jävelunge skrev 2010-01-12 12:58:56 följande:
    Jag skulle faktiskt göra som du skrev. Äta potatis, kassler och sallad. Troligtvis smaka på gratängen men lämna lite av den på tallriken. Sen hade jag tackat för den goda maten och så hade det varit bra med det. Hade jag sedan sett ett inlägg på FL om hur ouppfostrad och dum i huvudet man är som gäst om man inte äter upp varenda smula broccoligratäng eller inte häver i sig allt som står på bordet så hade jag tagit väldigt illa upp. Men så hade du väl aldrig gjort?
    Tråden riktar sig ju uppenbarligen inte till dig, så varför måste du försvara dig?
  • Koloraturell
    mosterYster skrev 2010-01-12 14:06:38 följande:
    Den här grejen med att alla gäster både måste smaka på och (i alla fall låtsas) gilla varenda rätt som dukas fram, förstår jag inte alls. När jag bjuder till middag har jag massor av tillbehör (och serverar alltid minst 3-rätters) just för att någon ska SLIPPA sitta och känna att oj, jag som varken gillar klyftpotatis eller lax, vad tråkigt/pinsamt. Då kan den gästen ta inget eller lite av det den inte gillar, och bli mätt på förrätten (som är tex en bit grönsakspaj eller en soppa) plus bröd, ostar, sallad, röror och annat plock jag ställt fram som komplement. Dock lagar jag ju inte lax om jag vet att en av gästerna inte gillar det. Svårigheten är när en gäst är muslim (inte äter fläsk), en är laktosintolerant och tål inte heller röda grönsaker, en är vegetarian och de tre övriga utesluter det mesta utom tomat, fläskkött och ost för att de "inte tycker om" något annat. Lite hårddraget, men ändå. Vad bjuder jag på då? Pasta med bönröra? Och hoppas på att de tre kräsna tycker att det går att äta och inte klagar högljutt - eller bakom min rygg?
    Och när gästen vägrar äta någonting, för att det var EN sak den inte tyckte om, utan går omkring på festen och gnäller på maten (som han eller hon inte åt av), är du lika glad värdinna då?
  • Koloraturell
    PennyD skrev 2010-01-12 17:07:10 följande:
    TS, vad tror du kräsenhet egentligen är för något. Vad innebär det att vara bortskämd när det gäller mat? Personligen ser jag kräsenhet och dylikt som klara tecken på att en människa tar sig själv och sin kropp på allvar. Jag kan inte tänka mig att någon tackar nej till mat för att göra det svårt för sig själv eller andra, eller för att vara märkvärdig.Vare sig via talar mat, sex eller annan fysisk konstruktiv verksamhet, så tycker jag att varje individ med all rätt rättar sig efter sina egna behov (så länge de inte kränker någon annans integritet).
    yes, anarki, here we come!
  • Koloraturell
    mosterYster skrev 2010-01-12 17:54:59 följande:
    Det ts (och även jag) vänder oss meot är folk som knappt äter något utan beställer "passta med antingen kyckling eller skinksås" när de kommer. Blir man bortbjuden och inte kan styra över matvalet så gör man det bästa av situationen och äter av det man kan. Sallad och bröd i värsta fall. Och man klagar för i helvete inte.
    åh, en som förstår vad tråden handlar om!! :D :D :D
  • Koloraturell
    snuppis skrev 2010-01-12 18:19:44 följande:
    Men varför tackar du nej till pommes då?? Skäll inte på andra om du har saker du inte kan äta? de kanske har sin grej med precis som duJag äter alltid hos folk fast jag inte tycker om.. ALLT tillomed pölsa
    som sagt, enstaka livsmedel är inte poängen här, utan folk som beställer mat hemma hos andra som om det vore nån jävla restaurang. 
  • Koloraturell
    PennyD skrev 2010-01-13 01:52:45 följande:
    Kalla det vad du vill. Min poäng är att man bör respektera samtliga människors integritet och se det som ett gott tecken då någon tar sig själv och sin kropp på allvar.Liksom vid sexuella aktiviter, lär du även där dina barn att bara tugga och svälja?

    Mat blir man bjuden på, sex tar man för sig, blir inte bjuden på.


    Ja, jag fattar att alla inte kan äta allt, och det är inte det tråden handlar om. Det handlar om att det är INTE OKEJ att gå hem till någon och säga "jag ska ha kassler" när alla andra tänker äta soppa. Och sedan tjura när folk trots detta äter sin soppa och han med kasslern får vara utan. Sitta och säga "uuuhhh, soppa är såååå äckligt, hur fan kan ni äta soppa, det är sååå äckligt!!"


     


    Du har missförstått tråden, jag är inte förvånad då det är många som tagit åt sig personligen och tänkt på sin egen kräsenhet/otacksamhet.

  • Koloraturell
    PennyD skrev 2010-01-13 19:29:19 följande:
    Såhär serru;Det rör sig om en lust eller olust till att fysiskt stimulans och att eventuellt ta in något i kroppen. Man kan vara "kräsen" (ta sig själv och sina kroppsliga behov/luster/oluster på allvar) vad gäller både mat och sex. Inte sant?
    Att skälla ut värdinnan för att hon serverar mat som inte passar är INTE att ta sin kropp på allvar. Det är att vara ohyfsat. Har man sådana stora krav på maten får man ta med sig egen matsäck. 
Svar på tråden Varför är folk så kräsna???