• Anonym
    Äldre 12 Jan 00:24
    60918 visningar
    17 svar
    17
    60918

    lön - får man betalt för röda dagar?

    Om man har månadslön, får man då betalt för röda vardagar, då man alltså är ledig?

  • Svar på tråden lön - får man betalt för röda dagar?
  • Anonym
    Äldre 12 Jan 00:27
    #1

    Tror det är olika beroende på vilket avtal man har.. Inom restaurang får du betalt om du är ledig en röddag, om du jobbar så får du en extra betald ledig dag (eller om du vill ta ut det i pengar sen)

  • Anonym
    Äldre 12 Jan 09:51
    #4

    Ja, får du månadslön får du samma summa varje månad, oavsett hur många arbetsdagar den månaden innehåller.
    Om du inte varit sjuk då så klart, men jag menar att det spelar ingen roll hur helger och sånt ligger.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 12 Jan 10:55
    #5

    Nu är det min sambo det gäller, som hävdar att det är klart att han inte får betalt när han inte jobbar.. Men jag är inte så säker på det jag..

    Men han får inte samma summa varje månad, men det bör väl inte spela någon roll, det är ju iaf månadslön.. ?

  • Anonym
    Äldre 12 Jan 11:02
    #7

    Vilken brach jobbar han inom? Det skiljer massor. Jag jobbar alltid halvdag innan röddag, men får betalt som vanligt. Min man jobbar full dag som vanligt. Jag tror iallafall inte att han får avdrag på lönen för att han inte jobbar en röddag.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 12 Jan 11:04
    #10

    Han jobbar på en bilverkstad..

  • Anonym
    Äldre 12 Jan 11:11
    #12

    Det är så lätt att generalisera men jag jobbar på ett litet företag där vi alla knegar. Som jag antar att din man också gör och det kan vara svårt att säga hur det blir. Hur många anställda är dom? Vi är 4 så vi har inte kollektivavtal, tack och lov har jag ett superbra avtal.

Svar på tråden lön - får man betalt för röda dagar?