• mammamys06

Fler som har små bebisar som äter för mycket??

Min dotter är 1 månad gammal och får ersättning då jag inte ammar. Hon kräver att få mat cirka 800 ml/dygn och det är på tok för mycket vet jag....Runt 600 ml är normalt. Vi har försökt få henne att äta 600 ml men det går inte. Hon har börjat få ordning på magen bättre och bättre, vi ger henne massage och hon har mycket gaser. När hon mellan målen blir väldigt arg och visar tydligt att hon vill ha mat så får hon varmt vatten i flaskan istället, hon accepterar det ibland. FÖrsöker lära henne att ta nappen, funkar ofta men inte alltid eftersom hon har ett väldigt sugbehov.

Fler som känner igen sig? Hur går det för er, har ni några knep, låter ni barnen äta mer än normalt? Hur har det gått för barnen senare?

Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • Svar på tråden Fler som har små bebisar som äter för mycket??
  • Jollybolly
    Mariohn skrev 2010-01-12 16:38:19 följande:
    Restriktioner med mat gäller för barn som är lite äldre. Inte helt nyfödda.
    det är säkerligen så, jag tänker inte argumentera mot dig i det. men om de nu sa så till mig när min dotter var yngre än ts, är det väl inte helt omöjligt att ts fått samma info?

den första läkaren jag träffade när jag var ovetandes gravid sa att jag hade magsår. jag tror inte att det är det sjukhusets policy att kalla graviditeter magsår, utan han var en nöt. kan inte ts ha träffat på en nöt? bara för att östras policy är på ett sätt behöver väl inte det betyda att ts inte fått ett dåligt råd?
  • Mariohn
    MikaelaEriksson skrev 2010-01-12 16:57:03 följande:
    alla läkare säger olika, vi har haft mycket kontakt med sjukhus med vår son o alla läkare säger olika och jag tror knappast att du pratat med alla läkare på hela sjukhuset :)
    Nej men jag fick veta vad deras policy är och den är smama som överallt annars när det gäller ett FYRA VECKOR GAMMALT BARN.  Man nekar inte ett så litet barn som tydligt visar att det vill ha näring att få äta. Och man ger inte så små barn vatten istället för näring. Punkt slut.
  • Mariohn
    Kris skrev 2010-01-12 16:57:08 följande:
    Nja, jag tror nog att TS är tillräckligt insatt i det här med vad läkaren sagt. För att undvika överätning så var det här tydligen lösningen. Det kan vi inte ifrågasätta.
    Det finns inget som heter överätning hos en bebis på 4 veckor. 
  • MikaelaEriksson

men jag har en undra angående vatten, ni skriver att de är farligt med för mkt vatten, då borde det ju vara farligt med för mycket ersättning också eftersom de innehåller typ bara vatten, och närings då, men de är ju vattnet ni syftar på.

• Kris
    MikaelaEriksson skrev 2010-01-12 16:59:10 följande:
    men jag har en undra angående vatten, ni skriver att de är farligt med för mkt vatten, då borde det ju vara farligt med för mycket ersättning också eftersom de innehåller typ bara vatten, och närings då, men de är ju vattnet ni syftar på.
    Ja, precis. Det är samma sak. Det handlar inte om att det är just vattnet som är farligt utan om vätskan. Och ersättningen innehåller lika mycket vätska.
  • Mariohn
    Jollybolly skrev 2010-01-12 16:58:28 följande:
    det är säkerligen så, jag tänker inte argumentera mot dig i det. men om de nu sa så till mig när min dotter var yngre än ts, är det väl inte helt omöjligt att ts fått samma info? den första läkaren jag träffade när jag var ovetandes gravid sa att jag hade magsår. jag tror inte att det är det sjukhusets policy att kalla graviditeter magsår, utan han var en nöt. kan inte ts ha träffat på en nöt? bara för att östras policy är på ett sätt behöver väl inte det betyda att ts inte fått ett dåligt råd?
    Det har jag aldrig motsatt mig. Jag anklagar inte TS för att ljuga. Jag säger bara att om hon fått det rådet så är det felaktigt. Det är fritt fram för er allihop att ringa dit och kontrollera sanningshalten i det jag säger. Ring och fråga om man ska ge en fyra veckor gammal baby vatten istället för ersättning och om ett så litet barn kan överäta?
  • MikaelaEriksson
    Mariohn skrev 2010-01-12 16:58:30 följande:
    Nej men jag fick veta vad deras policy är och den är smama som överallt annars när det gäller ett FYRA VECKOR GAMMALT BARN.  Man nekar inte ett så litet barn som tydligt visar att det vill ha näring att få äta. Och man ger inte så små barn vatten istället för näring. Punkt slut.
    det spelar ingen roll vad dom har för policy för dom följer den endå inte alltid, vad jag har märkt. som sagt, alla läkare är olika och vissa säger vad dom själva tkr även om de inte är efter deras policy.

vi började t ex ge gröt när sonen var 2 månader, då var vi i kontakt med barnläkare och dietist, och det är ju absolut inte efter deras poolicy.
  • Mariohn
    Kris skrev 2010-01-12 17:00:29 följande:
    Ja, precis. Det är samma sak. Det handlar inte om att det är just vattnet som är farligt utan om vätskan. Och ersättningen innehåller lika mycket vätska.
    MikaelaEriksson skrev 2010-01-12 16:59:10 följande:
    Men snälla människor ni driver med mig nu?? Förstår ni verkligen inte att på näring blir barnet mätt och av vatten kommer hon inte att bli mätt utan bara fylld i magen och ledsen för att näringsbristen består. Man måste således fylla på hela tiden?? Skojar ni när ni eller?? 
  • Kris
    Mariohn skrev 2010-01-12 17:00:35 följande:
    Det har jag aldrig motsatt mig. Jag anklagar inte TS för att ljuga. Jag säger bara att om hon fått det rådet så är det felaktigt. Det är fritt fram för er allihop att ringa dit och kontrollera sanningshalten i det jag säger. Ring och fråga om man ska ge en fyra veckor gammal baby vatten istället för ersättning och om ett så litet barn kan överäta?
    Tydligen så hade det här barnet problem med magen och matsmältningen varför det inte fick äta för mycket, och en läkare gav rådet att inte ge för mycket ersättning, Varför ör det konstigt? Det finns inte ett standardförfarande som gäller för exakt alla barn.
  • Mariohn
    MikaelaEriksson skrev 2010-01-12 17:01:22 följande:
    det spelar ingen roll vad dom har för policy för dom följer den endå inte alltid, vad jag har märkt. som sagt, alla läkare är olika och vissa säger vad dom själva tkr även om de inte är efter deras policy. vi började t ex ge gröt när sonen var 2 månader, då var vi i kontakt med barnläkare och dietist, och det är ju absolut inte efter deras poolicy.
    Alla barn är olika  Det som funkar för er funkar för er. Man får prova sig fram och ni känner ert barn bäst Men det är INTE ok att neka ett så litet barn näring. Aldrig.
Svar på tråden Fler som har små bebisar som äter för mycket??