• mammamys06

Fler som har små bebisar som äter för mycket??

Min dotter är 1 månad gammal och får ersättning då jag inte ammar. Hon kräver att få mat cirka 800 ml/dygn och det är på tok för mycket vet jag....Runt 600 ml är normalt. Vi har försökt få henne att äta 600 ml men det går inte. Hon har börjat få ordning på magen bättre och bättre, vi ger henne massage och hon har mycket gaser. När hon mellan målen blir väldigt arg och visar tydligt att hon vill ha mat så får hon varmt vatten i flaskan istället, hon accepterar det ibland. FÖrsöker lära henne att ta nappen, funkar ofta men inte alltid eftersom hon har ett väldigt sugbehov.

Fler som känner igen sig? Hur går det för er, har ni några knep, låter ni barnen äta mer än normalt? Hur har det gått för barnen senare?

Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • Svar på tråden Fler som har små bebisar som äter för mycket??
  • Mariohn
    La Lola skrev 2010-01-12 10:30:27 följande:
    Minifom (utan R) o semperdroppar fungerar ju inte ens på samma sätt......de är ju för 2 olika saker.
    Jag tror att det bästa är att ge mer vatten!
  • Mariohn
    trollmamma76 skrev 2010-01-12 10:31:02 följande:
    Skulle jag aldrig ge min 2 veckors får äta precis när hon vill och det finna inga regler på vad är för mycket i vissa perioder så behöver dom mera för att dom växer.. Innan min dotter var nöjd i går så tuttade hon först "ammar på ett bröst" sen ersätning efter hon brukar dricka mellan 100-135 ml men var inte nöjd så vi gjorde 60 ml till efter det somnade hon. Vatten nej..
    Experterna som TS har träffat säger att bebisens tarmar inte klarar av den flytande ersättning som är utformad för att hjälpa tarmarna att arbeta så hon ska fylla påmagen med vatten istället. 
  • IsaCMoJs

Äter hon på natten också? om ditt barn äter med 1,5 timmes mellanrum enbart på dagen så blir det typ  10 gånger.  200ml mer än det står så blir det inte mer än kanske 20 ml per mål och det är verkligen inte på tok för mycket, det skulle jag anse vara helt normalt!

Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • trollmamma76
    Man får väl skaffa minifom det hjälper bra om man har ont i magen,tarmarna kommer igång bättre då.
    semper droppar har jag ingen aning om vad det är för skillnad har aldrig använt det,ser ut som att det är något nytt för år 07 fanns det väl inga..

Jag fick mitt 5:e barn nu och lyssna på alla BVC och läkare har jag slutat med blev bara förvirrad,jag som mamma vet bäst vad som är bäst för min lilla ögonsten..
  • parvati

Barn på 4 fyra veckor ska ha fri tillgång till mat vare sig det är ammning eller ersättning. Jag hade själv ett barn som åt kopiösa mängder.

Vatten innehåller ingen näring men spädbarn behöver få i sig näring enligt alla de barnmorskor och barnläkare jag träffade när sonen var liten.

Jag gjorde magmassage, som frösöblomster berättade om.

• Lady Namárië

Det är svårt när det inte fungerar problemfritt med ersättningen, bl a för att tillverkarna (som borde veta bäst) inte får lov att informera föräldrarna direkt. Istället skall informationen filtreras genom flera instanser vårdpersonal, och slut produkten blir ofta färgad av personliga åsikter.

Vår äldsta blev hård i magen av ersättningen. En läkare på BB skrev ett papper åt oss på hur vi skulle blanda ersättningen - hans förslag var att ta ett par extra matskedar vatten i varje portion för att "tunna ut" ersättningen och göra den mer lättjobbad för magen. Bakom hans rygg smög sig en äldre barnmorska/sjuksköterska in och viskade att vi borde ringa tillverkaren och höra om det verkligen var bra att späda ersättningen på det viset. Så inte råder det konsesus inom vården inte.

Efter att ha bråkat länge för att få information valde vi istället att blanda ersättningen enligt anvisningarna och ge lite bifidus för magens skull.

Sonen hade stort sugbehov, han åt OFTA och han åt stora mängder (båda våra barn har i perioder ätit mer än riktlinjerna på paketet anger). Det gav sig så småningom.

Summa summarum: TS, i ditt läge skulle jag söka mig vidare och få råd av ytterligare vårdpersonal eller kunniga inom området. Det råd du har fått låter inte bra i längden.

So say we all
  • mammamys06
    Mariohn skrev 2010-01-12 10:30:14 följande:
    Du ändrar dig lite efterhand som tråden pågår. Varför har du startat tråden om det inte finns ett problem? Om du nu har träffat experter som du påstår, och dessa sagt "neka ditt fyra veckor gamla barn mat. Vill hon ha mer så ska du ge henne vatten! Hon äter för mycket. Vatten är bra för magen!" så finns det väl inget att diskutera?
    Därför att jag vill höra hur andra har gjort! Men jag nekar henne ingenting! Hon får det hon behöver och mer därtill men däremellan innan hon hittat nappen och för att stilla sugbehovet så får hon lite vatten för att lugna magen och det är ju helt klart att hon inte egentligen är hungrig efter ersättningen utan hon vill ha flaskan helt enkelt. Du får gärna lämna tråden, eftersom du gjort klart att du anser att du inte skulle ge vatten, det har vi förstått men du kan ju inte bete dig så här mot alla som inte gör som du själv eller tycker som du.
  • Mariohn
    Lady Namárië skrev 2010-01-12 10:40:39 följande:
     Sonen hade stort sugbehov, han åt OFTA och han åt stora mängder (båda våra barn har i perioder ätit mer än riktlinjerna på paketet anger). Det gav sig så småningom. Summa summarum: TS, i ditt läge skulle jag söka mig vidare och få råd av ytterligare vårdpersonal eller kunniga inom området. Det råd du har fått låter inte bra i längden.
    Det verkar vara det vanliga att barn äter mer än vad som står på förpackningarna. De flesta förstår lyckligtvis att det som står på en förpackning är riktlinjer. Om barnet inte äter mycket mindre än vad som står på förpackningen kan det vara läge att oroa sig men att ett barn äter lite mer är varken konstigt eller ONORMALT.  Alla barn är olika. Precis som vuxna. Jag vidhåller att det är en form av misshandel att neka sitt barn näring och bjuda på vatten till ett barn som är hungrigt. 
  • mammamys06

Jag lämnar tråden nu, ni som vill anmäla, gör det. Tack alla för era råd och tips, tar till mig dessa

• Mariohn
    mammamys06 skrev 2010-01-12 10:46:18 följande:
    Därför att jag vill höra hur andra har gjort! Men jag nekar henne ingenting! Hon får det hon behöver och mer därtill men däremellan innan hon hittat nappen och för att stilla sugbehovet så får hon lite vatten för att lugna magen och det är ju helt klart att hon inte egentligen är hungrig efter ersättningen utan hon vill ha flaskan helt enkelt. Du får gärna lämna tråden, eftersom du gjort klart att du anser att du inte skulle ge vatten, det har vi förstått men du kan ju inte bete dig så här mot alla som inte gör som du själv eller tycker som du.
    Bete mig?? Jag talar om vad jag anser om metoden som du beskriver. Det är du som inte följer reglerna genom att be mig prata med en psykolog och komma med andra påhopp angående min person. Håll dig till ämnet och lämna dina personliga åsikter om mig utanför. Du beskriver vad du gör mot ditt barn. Jag kommenterar det. Det är så det fungerar. 
Svar på tråden Fler som har små bebisar som äter för mycket??