• mammamys06

Fler som har små bebisar som äter för mycket??

Min dotter är 1 månad gammal och får ersättning då jag inte ammar. Hon kräver att få mat cirka 800 ml/dygn och det är på tok för mycket vet jag....Runt 600 ml är normalt. Vi har försökt få henne att äta 600 ml men det går inte. Hon har börjat få ordning på magen bättre och bättre, vi ger henne massage och hon har mycket gaser. När hon mellan målen blir väldigt arg och visar tydligt att hon vill ha mat så får hon varmt vatten i flaskan istället, hon accepterar det ibland. FÖrsöker lära henne att ta nappen, funkar ofta men inte alltid eftersom hon har ett väldigt sugbehov.

Fler som känner igen sig? Hur går det för er, har ni några knep, låter ni barnen äta mer än normalt? Hur har det gått för barnen senare?

Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • Svar på tråden Fler som har små bebisar som äter för mycket??
  • MikaelaEriksson
    Mariohn skrev 2010-01-12 10:15:11 följande:
    Men snälla människa när man hör talas om ett barn som far illa så anmäler man väl för helvete inte för att man ska "få ut någonting" av det? Vad är det för jävla människosyn du har? Du ingriper inte om du inte får ut någon personlig vinning? Vidrigt och avskyvärt sätt att leva på. 
    varför skulle ungen fara illa av att få vatten? vi har också fått höra av läkare förut att blanda ut ersättningen lite extra med vatten för att få igång magen bättre, då spelar de ju ingen roll om man blandar med mer vatten eller ger rätt mängd alla mål mat o sen ger vatten en gång.
  • Mariohn
    MikaelaEriksson skrev 2010-01-12 10:54:03 följande:
    varför skulle ungen fara illa av att få vatten? vi har också fått höra av läkare förut att blanda ut ersättningen lite extra med vatten för att få igång magen bättre, då spelar de ju ingen roll om man blandar med mer vatten eller ger rätt mängd alla mål mat o sen ger vatten en gång.
    Barnet är FYRA VECKOR. Ett barn som är så litet ska få den näring det vill ha! Punkt slut. 
  • MikaelaEriksson
    Mariohn skrev 2010-01-12 10:57:56 följande:
    Barnet är FYRA VECKOR. Ett barn som är så litet ska få den näring det vill ha! Punkt slut. 
    men om ungen får ont i magen av ersättningen och det blir bra om den får 100 ml vatten om dagen så är de väl inte mer än rätt att ge det? istället för att proppa i ungen läkemedel?vad är bäst? läkemedel eller vatten? de borde du nog räkna ut själv .
  • Mariohn
    MikaelaEriksson skrev 2010-01-12 11:00:46 följande:
    men om ungen får ont i magen av ersättningen och det blir bra om den får 100 ml vatten om dagen så är de väl inte mer än rätt att ge det? istället för att proppa i ungen läkemedel?vad är bäst? läkemedel eller vatten? de borde du nog räkna ut själv .
    Oj. Vad pinsamt det blir när du ger dig in på sidospår du inte riktigt behärskar. Jag gissar att din utbildning i medicin inte är särskilt existerande  I ersättsättningen finns bakterier som hjälper tarmen att arbeta och fungera. I vatten finns inget sådant. Det är bara utfyllnad.  Ett spädbarn har inget behov av vatten i flaska. Jag har tyvärr ingen lust att utbilda dig i detaljerna men du får gärna läsa på och återkomma. Jag diskuterar gärna men förutsättningen får vara att du vet vad du pratar om
  • MikaelaEriksson
    Mariohn skrev 2010-01-12 11:04:19 följande:
    Oj. Vad pinsamt det blir när du ger dig in på sidospår du inte riktigt behärskar. Jag gissar att din utbildning i medicin inte är särskilt existerande  I ersättsättningen finns bakterier som hjälper tarmen att arbeta och fungera. I vatten finns inget sådant. Det är bara utfyllnad.  Ett spädbarn har inget behov av vatten i flaska. Jag har tyvärr ingen lust att utbilda dig i detaljerna men du får gärna läsa på och återkomma. Jag diskuterar gärna men förutsättningen får vara att du vet vad du pratar om
    bara för att du inte har haft dom problemen med dina ungar(om du ens har barn) så finns de faktiskt andra som har problem med hård mage.
    min son fick vi tempa för att han skulle bajsa när han åt ersättning, han kunde inte bajsa själv för han blev så hård i magen.

kan man lösa det problemet med lite vatten så är det ju helt underbart:) den tanken hade inte jag just då, hade jag haft det hade jag gett min son vatten på flaska.
  • muffin

Ja jäkla vad vissa går igång. Anmäla? Herregud. Ja ts är säkert jätte rädd för att bebisen ska bli tjock och låter ungen gallskrika av hunger men nehenehe här blir det bara vatten. suck.

• Mariohn
    MikaelaEriksson skrev 2010-01-12 11:07:48 följande:
    bara för att du inte har haft dom problemen med dina ungar(om du ens har barn) så finns de faktiskt andra som har problem med hård mage. min son fick vi tempa för att han skulle bajsa när han åt ersättning, han kunde inte bajsa själv för han blev så hård i magen. kan man lösa det problemet med lite vatten så är det ju helt underbart:) den tanken hade inte jag just då, hade jag haft det hade jag gett min son vatten på flaska.
    Jag har en son på tio veckor som har problem med magen. jag masserar, hjälper till med "tempmetoden" och tar mig den tiden. Vad jag däremot inte gör är att ge honom vatten istället för mat när han är hungrig.  Det hjälper inte till med något annat än att spänna ut magen. 
  • Mariohn
    mammamys06 skrev 2010-01-12 09:04:32 följande:
    När hon mellan målen blir väldigt arg och visar tydligt att hon vill ha mat så får hon varmt vatten i flaskan istället, 
    När hon tydligt visar att hon vill ha MAT SÅ FÅR HON VARMT VATTEN ISTÄLLET.
    Ts skriver INTE "när hon mellan målen tycker det kämpigt med magen får hon lite vatten för att det hjälper henne på traven" Det är en efterkorrigering hon gjorde under trådens gång när hon stötte på patrull. Hon skriver klart och tydligt att när flickan VILL HA MAT så ger de henne VARMT VATTEN och anledningen är att FLICKAN VILL ÄTA 200 MER ÄN "NORMALT". 
  • Bubblan83

Har du prövat med massage för att lindra magen? Min dotter åt också jättemycket vid 1 månad, visserligen ammade hon bara då och fick amma så ofta hon ville, men hon kunde äta kopiösa mängder, överskottet kräktes hon bara upp sen. Men hon hade iaf hård mage och mycket gaser. Det som fungerade bäst på henne var att dra upp knäna till magen och trycka lite lätt, det fick iaf ut alla hennes gaser, och att se till att rapa ordentligt efter varje måltid.

Nu när jag ger ersättning + ammar så äter hon klart mer än vad det står på ersättningsförpackningen. Men hon visar när hon inte vill ha mer genom att vrida bort huvudet. Jag gör likadant med ersättningen som med amningen, hon får äta tills hon är nöjd.

♥min efterlängtade flicka har landat♥
  • Cecese

Ge bebisen mat! För så små bebisar gäller samma sak som amning, dvs att det är fri flaskmatning som gäller. Man ger barnet så mycket och så ofta h*n vill ha! Så länge det är fullt friska bebisar kan dom styra det helt själva. Den enda gången man behöver gå enligt klocka och sånt är om det är sjuka bebisar som kankse är för trötta för att äta och sånt.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
Svar på tråden Fler som har små bebisar som äter för mycket??