• mammamys06

Fler som har små bebisar som äter för mycket??

Min dotter är 1 månad gammal och får ersättning då jag inte ammar. Hon kräver att få mat cirka 800 ml/dygn och det är på tok för mycket vet jag....Runt 600 ml är normalt. Vi har försökt få henne att äta 600 ml men det går inte. Hon har börjat få ordning på magen bättre och bättre, vi ger henne massage och hon har mycket gaser. När hon mellan målen blir väldigt arg och visar tydligt att hon vill ha mat så får hon varmt vatten i flaskan istället, hon accepterar det ibland. FÖrsöker lära henne att ta nappen, funkar ofta men inte alltid eftersom hon har ett väldigt sugbehov.

Fler som känner igen sig? Hur går det för er, har ni några knep, låter ni barnen äta mer än normalt? Hur har det gått för barnen senare?

Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • Svar på tråden Fler som har små bebisar som äter för mycket??
  • Mandi74

Minifom är jätte bra och man kan ge mer än det som står på flaksan, sonen fick hur mycket som helst.. det är inget som kroppen suger åt sig så därför är det ofarligt.

Testa att lägga barnet på sidan när det äter och daska det lite lätt även när det äter (så som man gör när det ska rapa) det har funkat jättebra för oss. Har haft två kolikbarn.

Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
  • Kristin80

Nu skrev ju TS att hon lämnade tråden men om du ändå är in och läser så kan jag oxå tipsa om magmassage och bärsjal! Min son på 10 v har oxå ett enormt sugbehov och har svårt att ta napp. Dessutom så krånglar magen då och då (men det gör nog alla bebisars mage) och för oss så lindrar det oftast med magmassage och att han får sitta i bärsjalen. Inte bara för närhetens skull utan oxå för att när han sitter i den ställningen (och med naturlig värme från mig) så brukar det braka loss ordentligt

• Mandi74

Glömde svara på ts, små barn kan inte äta för mycket.. få de i sig mer än vad kroppen klara av att ta emot, så kräks de upp det. Så låt barnet äta..

• J Anttila

Barn som äter mer än rekomenderat på föpakningen ska självklar få göra det. Det som står på förpakningen är rekomendationer. Barn som är så små ska inte dika vatten överhuvudtaget.
    Har barnet ont i magen så kan det bero på många andra saker och då ska man kontakta BVC och kontroller om det är kollik, väldigt troligt eller om man helt enkelt behöver en annan ersättning. Inget vatten till så små barn.
    Låt barnen äta tills de inte vill ha mer. Oavsett om man ger ersättning eller ammar.

ERIK Mammas lill hjärta
  • snillis

Enligt mitt sätt att se kan en bebis inte äta för mycket utan äter så mycket h*n behöver helt enkelt.
    Skulle aldrig komma på tanken att förvägra en hungrig bebis mat (om det inte fanns konstaterade medicinska skäl för det).

Sicka dumheter en del håller på med!

• redneck girl

men är det inte märkligt att i många andra länder,läste jag någonstans.....finns inte kolik.det blir ju inte bättre i magen om man övermatar hela tiden....fri flaskmatning tror inte jag på.det kan ju bli på tok för mycket.men det är min personliga åsikt.alla har sina ideer gällande bäbisar och mat.

• Mandi74
    J Anttila skrev 2010-01-12 11:32:27 följande:
    Barn som äter mer än rekomenderat på föpakningen ska självklar få göra det. Det som står på förpakningen är rekomendationer. Barn som är så små ska inte dika vatten överhuvudtaget.Har barnet ont i magen så kan det bero på många andra saker och då ska man kontakta BVC och kontroller om det är kollik, väldigt troligt eller om man helt enkelt behöver en annan ersättning. Inget vatten till så små barn. Låt barnen äta tills de inte vill ha mer. Oavsett om man ger ersättning eller ammar.
    Jodå, vatten kan man ge dom.. men inte i stora mängder och får det mat regelbundet så behöver det inte vatten.

Men på sommaren kan det vara bra att ge lite vatten om man har en bebis som inte äter så ofta.
  • Sandrisen80

Häll en tesked rapsolja i flaskan i några dagar, lenar tarmen lite... Och det hjälper faktiskt!

• statisk

Alltså, ts, kan det inte vara så att du missuppfattat lite? För jag har också fått höra att vatten kan vara bra när bebisen är hård i magen, men då har det varit tal om två matskedar vatten typ...

På apoteket kan man köpa bifidus ersättning, vilket funkar super bra!! Ge din dotter ett mål om dagen (till och börja med) med det, så ska du se att det ordnar sig.

Det gjorde jag när min son var jätte förstoppad och hade ont, och ingen massage och temp i världen hjälpte. Det funkar verkligen.

Sluta byt ut mål med vatten! vad är det för trams.

Svar på tråden Fler som har små bebisar som äter för mycket??