• mammamys06

Fler som har små bebisar som äter för mycket??

Min dotter är 1 månad gammal och får ersättning då jag inte ammar. Hon kräver att få mat cirka 800 ml/dygn och det är på tok för mycket vet jag....Runt 600 ml är normalt. Vi har försökt få henne att äta 600 ml men det går inte. Hon har börjat få ordning på magen bättre och bättre, vi ger henne massage och hon har mycket gaser. När hon mellan målen blir väldigt arg och visar tydligt att hon vill ha mat så får hon varmt vatten i flaskan istället, hon accepterar det ibland. FÖrsöker lära henne att ta nappen, funkar ofta men inte alltid eftersom hon har ett väldigt sugbehov.

Fler som känner igen sig? Hur går det för er, har ni några knep, låter ni barnen äta mer än normalt? Hur har det gått för barnen senare?

Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • Svar på tråden Fler som har små bebisar som äter för mycket??
  • fenja
    Mariohn skrev 2010-01-12 16:10:37 följande:
    Men vad pinsamt att du skriver så när TS själv sitter och skriver att hon inte alls vill ha hjälp eftersom hon redan fått hjälp av experter. Ska man backa upp TS kanske man ska veta vad man backar upp.. 
    Javisst är det pinsamt. Extra pinsamt är det att du inte läser mitt inlägg innan du går i svaromål.

Jag vänder mig mot din ton - ditt gastande om barnmisshandel och anmälan, m.m.. DET om NÅGOT är pinsamt.

Ts frågade efter om någon hade liknande erfarenheter och kunde komma med tips. Det kanske inte är att konkret be om hjälp, men inte långt ifrån.

Om sedan det bemötande hon har fått här istället har fått henne att avböja hjälp härifrån och gå i försvar för/stödja sig på de råd hon fått tidigare så är ju inte det så konstigt...så hade jag också reagerat efter att ha fått alla dessa inkompetensförklaringar dängda i huvudet bara för att man undrar något.
  • Mariohn
    fenja skrev 2010-01-12 16:17:43 följande:
    Javisst är det pinsamt. Extra pinsamt är det att du inte läser mitt inlägg innan du går i svaromål. Jag vänder mig mot din ton - ditt gastande om barnmisshandel och anmälan, m.m.. DET om NÅGOT är pinsamt. Ts frågade efter om någon hade liknande erfarenheter och kunde komma med tips. Det kanske inte är att konkret be om hjälp, men inte långt ifrån. Om sedan det bemötande hon har fått här istället har fått henne att avböja hjälp härifrån och gå i försvar för/stödja sig på de råd hon fått tidigare så är ju inte det så konstigt...så hade jag också reagerat efter att ha fått alla dessa inkompetensförklaringar dängda i huvudet bara för att man undrar något.
    Själv ser jag en enorm skillnad mellan att undra något och att skriva "på detta viset gör jag oavsett vad ni tycker om saken för jag har rådfrågat experter" vilket TS har gjort. När man gör så samtidigt som man villigt erkänner att man sysslar med barnmisshandel (jo enligt socialstyrelsen är det i allra högsta grad barnmisshandel att neka en nyfödd näring som den vill ha. Och så även enligt det sjukhus som TS uppger som källa till sitt påstående) får man räkna med att folk reagerar. 
  • Jollybolly
    Mariohn skrev 2010-01-12 16:13:00 följande:
    Helt ärligt behöver man verkligen inte vara en perfekt mamma för att förstå att man ska mata sitt spädbarn med näring när det vill ha näring. Det känns som du tyvärr haft en EGEN dålig upplevelse här på FL som du projicerar över här. TS har uttryckt klart och tydligt att hon är en perfekt mamma som  minsann fått tillstånd att adoptera och allt. Hon är inte ett dugg osäker i sin mammaroll och har inte startat tråden för att söka hjälp! Så när du sitter och skriver som du gör bevisar det bara att du inte har en blek aning om vad du pratar om. Du säger emot allt TS säger i ett försök att hålla med henne. 
    nu har jag ammat min dotter så jag har ingen egen erfarenhet av ersättning. Men jag har läst på många olika ställen, i böcker om spädbarn och hört från olika bvc sköterskor att man ska vara försiktigare med ersättningen.. att amma kan man göra fritt, men ersättningen ska man reglera mer. detta har kommit på tal många ggr då min dotter varit väldigt stor för sin ålder.

jag vet ingenting om hur farligt/ofarligt det ts gör är.. men jag tycker du verkar lite väl hysterisk och kunde inte ens komma med ett endaste litet råd innan du börja hota med anmälning osv. konstigt att ts tar försvarställning då..
  • fenja
    Mariohn skrev 2010-01-12 16:13:00 följande:
    Helt ärligt behöver man verkligen inte vara en perfekt mamma för att förstå att man ska mata sitt spädbarn med näring när det vill ha näring. Det känns som du tyvärr haft en EGEN dålig upplevelse här på FL som du projicerar över här. TS har uttryckt klart och tydligt att hon är en perfekt mamma som  minsann fått tillstånd att adoptera och allt. Hon är inte ett dugg osäker i sin mammaroll och har inte startat tråden för att söka hjälp! Så när du sitter och skriver som du gör bevisar det bara att du inte har en blek aning om vad du pratar om. Du säger emot allt TS säger i ett försök att hålla med henne. 
    Blanda inte in sakfrågan - för det är inte den jag tar ställning till. Jag är inte ute efter att ge min synpunkt på om det är rätt eller fel att ge en baby vatten eller inte. Jag håller alltså varken med ts eller inte.

Jag vänder mig emot det bemötande ts har fått av flera här inne - däribland av dig Mariohn! Jag vänder mig mot ditt ordval - dina utrop och din aggressiva attityd mot denna mamma.

Oavsett om man tycker att det är helt uppåt väggarna att ge ett spädbarn vatten så kan man ändå framföra det på ett civiliserat sätt - utan att hojta om anmälan och barnmisshandel.

Sedan spelar det ingen roll om ts är säker i sin mammaroll eller inte - jag skrev att om det är en mamma som INTE är det så kan denna mamma bli ganska så knäckt av ett sådant bemötande som ts fått här.

(Och btw så har jag själv bara haft utmärkta upplevelser av FL - så här långt. Har hängt här sedan i våras och har bara blivit bra bemött. Det är därför jag reagerar på den obehagliga tonen i denna tråd.)
  • Mariohn
    Jollybolly skrev 2010-01-12 16:23:59 följande:
    nu har jag ammat min dotter så jag har ingen egen erfarenhet av ersättning. Men jag har läst på många olika ställen, i böcker om spädbarn och hört från olika bvc sköterskor att man ska vara försiktigare med ersättningen.. att amma kan man göra fritt, men ersättningen ska man reglera mer. detta har kommit på tal många ggr då min dotter varit väldigt stor för sin ålder. jag vet ingenting om hur farligt/ofarligt det ts gör är.. men jag tycker du verkar lite väl hysterisk och kunde inte ens komma med ett endaste litet råd innan du börja hota med anmälning osv. konstigt att ts tar försvarställning då..
    Du kanske ska ringa till bvc innan du gör ett uttalande? Eller läsa på lite? när man är FYRA VECKOR GAMMAL ska man ha fri tillgång till mat!! Magen är inte färdig och man kan inte äta en exakt mängd på exakta tidpunkter utan man ska få att äta när man behöver det!!!
    Bara det faktum att jag ringde till den källa TS själv uppger och de dementerar det hon säger totalt och säger att man absolut inte får göra som hon gör talar ju för sig själv.
    Reglera maten gör man när barnet blir lite äldre. En nyfödd måste få näring när kroppen säger till!! 
  • fenja
    Mariohn skrev 2010-01-12 16:20:30 följande:
    Själv ser jag en enorm skillnad mellan att undra något och att skriva "på detta viset gör jag oavsett vad ni tycker om saken för jag har rådfrågat experter" vilket TS har gjort. När man gör så samtidigt som man villigt erkänner att man sysslar med barnmisshandel (jo enligt socialstyrelsen är det i allra högsta grad barnmisshandel att neka en nyfödd näring som den vill ha. Och så även enligt det sjukhus som TS uppger som källa till sitt påstående) får man räkna med att folk reagerar. 
    Säkerligen.

Med det var inte så hon skrev i sitt ursprungsinlägg - utan det provocerades fram av dig och dina jämlikar när ni hojtade om hur usel hon var som mor.
  • Flapper
    fenja skrev 2010-01-12 16:24:28 följande:
    Blanda inte in sakfrågan - för det är inte den jag tar ställning till. Jag är inte ute efter att ge min synpunkt på om det är rätt eller fel att ge en baby vatten eller inte. Jag håller alltså varken med ts eller inte. Jag vänder mig emot det bemötande ts har fått av flera här inne - däribland av dig Mariohn! Jag vänder mig mot ditt ordval - dina utrop och din aggressiva attityd mot denna mamma. Oavsett om man tycker att det är helt uppåt väggarna att ge ett spädbarn vatten så kan man ändå framföra det på ett civiliserat sätt - utan att hojta om anmälan och barnmisshandel. Sedan spelar det ingen roll om ts är säker i sin mammaroll eller inte - jag skrev att om det är en mamma som INTE är det så kan denna mamma bli ganska så knäckt av ett sådant bemötande som ts fått här. (Och btw så har jag själv bara haft utmärkta upplevelser av FL - så här långt. Har hängt här sedan i våras och har bara blivit bra bemött. Det är därför jag reagerar på den obehagliga tonen i denna tråd.)
    Heja dig fenja! Du skriver allt jag tänkte nu när jag nyss läste igenom tråden.
  • Movie Freak
    fenja skrev 2010-01-12 16:27:42 följande:
    Säkerligen.Med det var inte så hon skrev i sitt ursprungsinlägg - utan det provocerades fram av dig och dina jämlikar när ni hojtade om hur usel hon var som mor.
    men TS gör ju något som är fel uppenbarligen.

marihon säger ju själv att hon ringt till östra sjukhuset här i göteborg o deminterar det TS säger o att man inte skall göra så.

o det säger väl sig själv att man inte låter barn gå hungrigt.

o jag har aldrig hörttalas om att reglera mat för barn som är under 12 månader. Min stora pojk var alltid stor för sin ålder både längd o vikt o låg på eller över + 3 kurvan.

övervikt är EEEEEENORMT SÄLLSYNT om ens befintlig på barn under 1 år iaf i detta landet. o 1 månaders är det deffenetivt inte.
    Bridget Jones wanted sex goddess with a very bad man between her thighs.
  • Jollybolly
    Mariohn skrev 2010-01-12 16:26:33 följande:
    Du kanske ska ringa till bvc innan du gör ett uttalande? Eller läsa på lite? när man är FYRA VECKOR GAMMAL ska man ha fri tillgång till mat!! Magen är inte färdig och man kan inte äta en exakt mängd på exakta tidpunkter utan man ska få att äta när man behöver det!!! Bara det faktum att jag ringde till den källa TS själv uppger och de dementerar det hon säger totalt och säger att man absolut inte får göra som hon gör talar ju för sig själv. Reglera maten gör man när barnet blir lite äldre. En nyfödd måste få näring när kroppen säger till!! 
    eh jag skrev ju att det är vad de sagt till mig på bvc, men jag kan ju ringa och be dem upprepa. jag har även läst samma sak i böcker om barn. sen så skriver jag ju att jag inte har egna erfarenheter och att jag inte heller vet nåt om det ts gör. skit samma, det är inte min poäng.

däremot är du fruktansvärt hysterisk och överdriven. och jag påpekar att du börjar hota med anmälningar innan du ens gett ett endaste råd, jag anser att det är ett väldigt oskickligt sätt att hjälpa någon.
  • Kilsbergen
    Mariohn skrev 2010-01-12 10:13:09 följande:
    Jag har precis ringt. De har inget sådant system alls så det är bara rent skitsnack. Det svar jag fick är att så små barn inte har något behov av vatten och att man ska ge barnet så mycket mat det vill ha. Sugbehov stillas inte med hjälp av vatten eftersom det kan vara direkt skadligt att stilla sugbehov med vatten. Det kan leda till h2o-förgiftning och de rekommenderar inget sådant alls. Det är bara ren och skär lögn. Jag avslutade precis samtalet med dem
    H2O-förgiftning??? Har du hittat på det själv eller menar du att man dränker barnet i vatten? Låter som ett skämt...

Anledningen till att man inte ska ge vatten till bebisar är väl att barnet känner sig falskt mätt.
Svar på tråden Fler som har små bebisar som äter för mycket??