• enlitenbitkaka

Har ni matchande sängkläder i er säng?

Jag älskar att bädda enhetligt och snyggt, nu har vi ex;

Blå/vitt-rutigt påslakan
    Vitt lakan
    Blå/vit-rutiga örngott
    Beige örngott
    Vita örngott

Jag slås ofta av hur sjabbiga sängar folk har....påslakanen är urtvättade, har fula mönster osv. Lakan, påslakan + örngott matchar inte...

Prioriterar ni en snygg, fräsch säng?

• Svar på tråden Har ni matchande sängkläder i er säng?
  • dellelgarin

Skulle irritera ihjäl mig på omatchade lakan, lägger väldigt stor vikt vid sängen och har lagt många tusenlappar på sängkläder, kuddar,lakan så mycket tid som spenderas där vill jag att det skall vara en så bra upplevelse som möjligt.

Men jag orkar inte bry mig om hur andra har det

Lycka
  • Igelkotten

Allt machar - alltid!!
    Förstår inte hur svårt kan det vara att hållar reda på de lakan som hör ihop?!?

Min kompis är precis tvärtom! Hon kan ta vad hon hittar två olika påslakan och 4 olika örgott!!!

Det ser helt galet ut men hon verkar inte bry sig alls!!!

Men det är samma i köket! Hon har tallrikar och glas i alla möjliga utföranden
    medan jag har glas av samma sort och bara en tallriksmodell...

• dellelgarin
    enlitenbitkaka skrev 2010-01-12 18:47:55 följande:
    Så har vi med. Vi har åtta stycken kuddar i sängen och två av dem matchar alltid påslakanet sen är resten vita, ljusrosa eller beige. + överkast som matchar...när vi har de beige kuddarna i sängen har vi brun/beige överkast. Har vi mest vita och rosa är det vitt överkast som gäller.
    jag köper antingen samma sorts örongott till alla eller så plockar jag undan de möstrade och använder bara enfärgade så att alla kuddarna är likadan, så petig är jag =)
    Lycka
  • dellelgarin
    enlitenbitkaka skrev 2010-01-18 15:17:49 följande:
    Nej jag kan vekrligen inte förstå hur man inte kan vilja ha en matchad, snygg säng Just nu myser vi med vitt lakan, vitt påslakan och örngott som går i vitt/ljusrosa....sååå gott att bädda ner sig!
    Enda problemet med att ha riktigt bra kvalitet på sängkläderna är att man "glömmer" att bädda nytt för efter 14 dagar känns de fortfarande som "nya"

Men vi försöker att byta var 10:e dag ungefär
    Lycka
  • Waldo

Ojoj, jag har mååånga "regler" kring sängkläder och sovrum

Självklart matchar dem. Det vore märkligt om jag tog ett bäddsett från två olika
    set.

Det ska vara bra kvalite i sängkläderna, det får gärna kosta och så kan man ha ett mindre antal sängkläder istället
    Hellre 4 ringtigt lyxiga än 8 sladdriga urtvättade.

Byta en gång i veckan, eller oftare.
    Det måste vara rent och lukta frächt.

Tvätta täcket och kuddar ofta, samt bäddmadrasserna. Lufta gärna

Sängen måste bäddas varje dag

• vill bli mamma meddetsamma

vad menar ni med lyxiga sängkläder? vad är lyxigt för er?

Waldo skrev 2010-01-18 15:30:49 följande:
    Ojoj, jag har mååånga "regler" kring sängkläder och sovrumSjälvklart matchar dem. Det vore märkligt om jag tog ett bäddsett från två olikaset.Det ska vara bra kvalite i sängkläderna, det får gärna kosta och så kan man ha ett mindre antal sängkläder iställetHellre 4 ringtigt lyxiga än 8 sladdriga urtvättade.Byta en gång i veckan, eller oftare. Det måste vara rent och lukta frächt.Tvätta täcket och kuddar ofta, samt bäddmadrasserna. Lufta gärnaSängen måste bäddas varje dag
  • bambigirl

Ja, vi brukade alltid ha matchade. Slitna och urtvättade ja, men ändå likadana. Men nu veckopendlar maken så när jag sovit 2 veckor i mina har han sovit 4-5 nätter i sina...

• Terryleene

Gud nej. Vi har massa udda påslakan kvar från innan jag föddes (dvs nästan 30 år gamla). Hela såklart. Vi har nog ett set som matchar men använder sällan det ihop.
    Skulle gärna ha en härligt inbjudande säng med lika tjocka täcken, stora härliga kuddar och svala sängkläder, men när det väl kommer till krita är det, som Pallas skrev, prio noll.

skriver typ aldrig www.terreleene.blogg.se
  • enlitenbitkaka
    vill bli mamma meddetsamma skrev 2010-01-18 21:44:35 följande:
    vad menar ni med lyxiga sängkläder? vad är lyxigt för er?
    För mig behöver det inte vara dyrt, just efsm att jag som student inte har råd. När jag däremot HAR råd blir det mycket Lexington.
  • oväntatväntatgravid

Så länge som de är hela och rena spelar det ingen roll hur gamla de är. Jag matchar om det finns två av samma.. Dessutom är de mjukare och skönare ju äldre de är. =)

Det jag tycker är äckligt är sängkläder som inte byts tillräckligt ofta!!! Eller hos folk som röker i sängen..

Har man gäster tycker jag att man ska ha överkast på sängen. Det ser snyggare ut så..

• Queequeg

Har alltid matchande sängkläder. Skulle aldrig ha någon udda färg på kuddarna om de inte stämde överns med övriga sängkläder.

Matchar alltid sänkläder till övrig inredning i sovrummet.

Tycket det är viktigt ( för mig i alla fall) att sängen ser fräch och inbjudande ut, och att den alltid är bäddad.

"dekorerar" allltid sängen med två st överkast ett som ligger nervikt vid fotändan av sängen samt att som ligger över påslakanen men nervikt vid kuddarna. Har alltid en massa fina kuddar som ligger prydligt och snyggt uppställda vid huvudgaveln.
     Samt desan en pläd som ligger på snedden vid sidan av fotgaveln.

Visst det hela tar väl en stundatt plocka bort  på kvällen och lägga dit på morgonen men det är det värt tycker jag.

Är likadat i dotterns sovrum fast hon har bara ett överkast som ligger över hela sängen med en massa kuddar och en pläd vi fotändan av sängen.

• Igelkotten
    Queequeg skrev 2010-01-18 21:58:34 följande:
    Har alltid matchande sängkläder. Skulle aldrig ha någon udda färg på kuddarna om de inte stämde överns med övriga sängkläder.Matchar alltid sänkläder till övrig inredning i sovrummet.Tycket det är viktigt ( för mig i alla fall) att sängen ser fräch och inbjudande ut, och att den alltid är bäddad."dekorerar" allltid sängen med två st överkast ett som ligger nervikt vid fotändan av sängen samt att som ligger över påslakanen men nervikt vid kuddarna. Har alltid en massa fina kuddar som ligger prydligt och snyggt uppställda vid huvudgaveln. Samt desan en pläd som ligger på snedden vid sidan av fotgaveln.Visst det hela tar väl en stundatt plocka bort  på kvällen och lägga dit på morgonen men det är det värt tycker jag.Är likadat i dotterns sovrum fast hon har bara ett överkast som ligger över hela sängen med en massa kuddar och en pläd vi fotändan av sängen.
    Ok DET tycker jag känns lite mycket!

Det finns gränser - för mig i alla fall.

Jag har inget i sängen som jag inte vill ha i sängen med andra ord inget överkast och inga prydnadskuddar. Fina lakan och mysiga kuddar som vi faktiskt även sover med.
  • Houdini

Det är faktiskt mest hygeniskt att inte bädda sänen{#lang_emotions_wink}

jag har oftast hmm alltid likadana påslakan men iom att vi har tre kuddar var så har vi olika örngott.

Sen avskyr jag nya påslakan tacka vet jag gamla urtvättade och mjuka sängkläder.

Nu har jag flanellakan och flanellpåslakan varmt och skönt, plus då märks inte allt skräp hundarna drar upp i sängen lika tydligt{#lang_emotions_wink}

Jag lgger bara på överkast och prydnnadskuddar när vi ska ha gäster, kommer någon ovänat får dom lida av att se vår obäddade säng

Svar på tråden Har ni matchande sängkläder i er säng?