• Babybalo

    Hjä!p med 10-årings matteläxa!

    Jag håller just nu på att hjälpa min dotter med matteläxan. I vanliga fall brukar det inte vara något problem men idag känner jag att jag fått hjärnsläpp...
    Undrar om någon kan hjälpa till?
    Så här lyder läxan "Olssons är fem i familjen. Mor, far och tre barn. De vill varje dag ha en egen placering vid middagsbordet. Hur många månader tar det innan de har använt alla olika placeringar av fem kring ett bord?"

    Så tacksam om någon kan hjälpa till så jag vet hur jag skall förklara för dottern...

  • Svar på tråden Hjä!p med 10-årings matteläxa!
  • NorrVimpel
    Mamma Pappa Lisa Olle Karin 1 2 3 4 5 2 3 4 5 1 Ti 3 4 5 1 2 Ons 4 5 1 2 3 To 5 1 2 3 4 Fre Lörd´
    Sönd

    1 är sittplats 1.
  • NorrVimpel

    Äsch, tabellen försvann. Gör en tabell med rubrikerna för mamma, pappa, Lisa, Olle, Karin.
    På högra sidan har du sedan veckodagarna.
    Sedan numrerar du så från 1-5 (för sittplatser för varje dag).

    Mamma Pappa Lisa Olle Karin   
    1           2         3      4   5         Män
    2          3          4      5   1        Tis
    3          4          osv.

    5 dagar tar det.

  • NorrVimpel

    Asch, det var inte hur var och en fick ta varsin sittplats utan i förhållande till de andras dessutom. Då orkar jag inte tänka, sorry.

  • Babybalo
    NorrVimpel skrev 2010-01-12 18:23:17 följande:
    Asch, det var inte hur var och en fick ta varsin sittplats utan i förhållande till de andras dessutom. Då orkar jag inte tänka, sorry.
    Tack ändå! Visst är det klurigt!
  • Boudicea

    Vad står det i facit? Jag vill gärna se om jag har rätt innan jag skriver hur jag tänkte :)

  • blommanigbg

    5 st i familjen. 5 platser. 5X5= 25  olika placeringar. 
    Tar ca 1 månad...

  • Miew

    25 dagar får jag det till. Men jag är inte hundra på att jag tänkt rätt.


    Viggo & Gry & Veras mamma
  • Babybalo
    Boudicea skrev 2010-01-12 18:35:55 följande:
    Vad står det i facit? Jag vill gärna se om jag har rätt innan jag skriver hur jag tänkte :)
    Vi har inget facit. Läxan skall lämnas in till skolan på torsdag.
    Berätta gärna hur du tänker, själv vet jag inte...
  • Babybalo

    Tack för era svar! Jag tänkte också så, men tror att det skall bli fler dagar... Vet inte!


     

  • Boudicea

    Jag tänkte att det var typ 5^5, (5*5*5*5*5*5=3125) (3125/7)/4 ger ca... 111,6 månader? Borde vara antalet möjliga kombinationer eller?

  • Boomtown

    Jag tror att 25 är det rätta svaret. 5 personer tar en varsin plats = 5 platser. Alla vill sitta en varsin gång på varje plats = 5 flyttar
    5*5 = 25 dagar

    Jag får det inte till några månader.Fast då räknar jag ju bara att familjen flyttar ett hack till nästa. Ska man gå igenom olika kombinationer så blir det väl lite mer. Så typ som Boudicea räknade. Men det verkar ju lite väl svårt för en 10 åring. Lycka till!

  • josen 1

    hade en liknande fråga när jag läste matte på HÖGSKOLAN! kommer inte ihåg hur det var men det var jättelätt när man väl hade löst det... nu kan jag inte sluta klura på detta! skriv gärna lösningen sen när du vet!

  • Magrat

    Men det är väl en fråga om permutationer?
    I så fall blir det:
    1*2*3*4*5 = 120 dagar vilket är ungefär 4 månader.


    I'm not a Buffy-fan, I'm a Buffy-fanatic!
  • Freddan
    Magrat skrev 2010-01-14 14:39:23 följande:
    Men det är väl en fråga om permutationer? I så fall blir det: 1*2*3*4*5 = 120 dagar vilket är ungefär 4 månader.
    Permutaioner och femte klass. Bra nivå på skolan nuförtiden.
  • Magrat
    Freddan skrev 2010-01-14 14:43:10 följande:
    Permutaioner och femte klass. Bra nivå på skolan nuförtiden.
    Ja, men så länge man inte blandar in kombinationer och delpermutationer är det ju inte komplicerat. {#lang_emotions_wink}
    I'm not a Buffy-fan, I'm a Buffy-fanatic!
  • Boudicea

    Jag var också inne på det här med permutationer men tolkade biten "Hur många månader tar det innan de har använt alla olika placeringar av fem kring ett bord?" som att det inte spelade någon roll om de satt på samma plats bara de övriga flyttade. Men Magrats svar verkar rimligare :)

  • Spyder
    Magrat skrev 2010-01-14 14:39:23 följande:
    Men det är väl en fråga om permutationer? I så fall blir det: 1*2*3*4*5 = 120 dagar vilket är ungefär 4 månader.
    På stol ett kan du placera någon av de fem. För stol två har du fyra pers du kan välja på. När två st satt sig är det någon av de tre som hamnar på stol 3. osv och sista personen får vackert ta sista stolen: alltså 5*4*3*2*1 eller 5!.
  • Babybalo

    Tack för alla svar!
    Magraf hade helt rätt!
    Visst är det väl liite klurigt för 10-åringar!?

  • Magrat
    Babybalo skrev 2010-01-15 14:35:23 följande:
    Tack för alla svar! Magraf hade helt rätt! Visst är det väl liite klurigt för 10-åringar!?
    Permutationer är väl inte det lättaste, men om läraren har förklarat konceptet på ett bra sätt i klassen, och de haft liknande tal innan är det absolut inget konstigt. Tvärtom är det ju bra om det dyker upp i en hemläxa så de får se hur man kan applicera problemet praktiskt.
    Om de däremot inte berört det över huvud taget är det nog lite väl avancerat.
    Vad tyckte din dotter, var det svårt eller lätt när de fick svaret? Jag antar (hoppas) att de fick det förklarat och inte bara ett färdigt svar?
    I'm not a Buffy-fan, I'm a Buffy-fanatic!
Svar på tråden Hjä!p med 10-årings matteläxa!