• Anonym (Kaffedraken)

    någon som adopterat privat?

    Hej, jag har under många år funderat på att adoptera, men ifrån ett land som ingen svensk organisation har samarbete med. Hur fungerar det att adoptera privat? Någon som gjort det och som kan berätta hur dom gått till väga? Steg för steg...

  • Svar på tråden någon som adopterat privat?
  • Anonym (Kaffedraken)
    ljubav skrev 2010-01-13 23:29:37 följande:
    Hej, jag har under många år funderat på att adoptera, men ifrån ett land som ingen svensk organisation har samarbete med. Hur fungerar det att adoptera privat? Någon som gjort det och som kan berätta hur dom gått till väga? Steg för steg...
    Först skall man veta med sig att man har tillräcklig anknytning till landet eller till det barn man vill adoptera (= krav för att få tillstånd till enskild adoption)  ... för att få det bekräftat kan man på att tidigt stadium kontakta MIA - den statliga myndighet som ger tillstånd till enskilda internationella adoptioner .... därefter ansöker man hos kommunen om medgivande - och blir där anvisad till av dem godkänd obligatorisk föräldrautbildning innan utredningen kan starta!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi är inne på samma sak! Jag är halv-kroat (min pappa kommer därifrån) och skulle helst vilja adoptera därifrån. Det känns ju mest naturligt efter som jag har anknytningar redan. Min pappa och min faster som är en väl ansedd barnläkare i Kroatien har gjort en del undersökningar om vad som krävs för att adoptera privat därifrån. Man måste då va roatisk medborgare, helst båda två, men tydligen gick det inte att få igenom för min man, fast vi e gifta, då måste vi bo där. Men jag ska ansöka om medborgarskap, det blir dock lite krångligare då eftersom de räknar mig som ensamstående då, konstigt men så e det
    Sen ska man ställa sig i köa o ansöka om adoption i alla komunnerna i landet. Problemet e bara att det just nu inte finns några barn att adoptera, men vi kan ju alltid ställa os i kö, dyker det upp nån så gör det. Det e ju kö till alla andra länder oxå, genom det traditionella sättet.

    Så funkar det iaf i Kroatien. sen måste vi ju få tillstånd allt i Sverige oxå. Men jag tycker att vi har goda chanser, jag har ju anknytning till landet, blodsband, släkt som bor där, ett sommarhus som vi åker till varje år. Det e väl den bästa adoptionen, förstår inte varför de skulle va ett problem. Vi har ju absolut inte någon anknytning till något annat land.

    Nåt speciellt land som ni har funderat på ljubav?


    Plötsligt händer det! - mitthemochmintradgard.blogg.se
  • Anonym (Kaffedraken)
    en glad skrev 2010-01-13 23:37:25 följande:
    Först skall man veta med sig att man har tillräcklig anknytning till landet eller till det barn man vill adoptera (= krav för att få tillstånd till enskild adoption)  ... för att få det bekräftat kan man på att tidigt stadium kontakta MIA - den statliga myndighet som ger tillstånd till enskilda internationella adoptioner .... därefter ansöker man hos kommunen om medgivande - och blir där anvisad till av dem godkänd obligatorisk föräldrautbildning innan utredningen kan starta!
    ljubav skrev 2010-01-13 23:29:37 följande:
    Hej, jag har under många år funderat på att adoptera, men ifrån ett land som ingen svensk organisation har samarbete med. Hur fungerar det att adoptera privat? Någon som gjort det och som kan berätta hur dom gått till väga? Steg för steg...
    Vi vill adoptera från Sydamerika då jag kommer därifrån, men från mitt land är det stopp. Är det ens lönt att kontakta privata barnhem där?
Svar på tråden någon som adopterat privat?