• Det borde varit stjärnor

    Vad utgår ni ifrån när ni väljer andranamn?

    Jag har sett några trådar på FL där föräldrar frågar efter något passande andranamn till deras barn och undrar därför vad ni utgår ifrån när ni väljer andranamn till era barn.

    Själv tänker jag ge mina barn tre fina andranamn där två stycken ska vara släktnamn och ett namn ska ha en speciell betydelse för oss föräldrar.

    Ett exempel på "ett namn med speciell betydelse " är att våra barn kommer få heta Ofelia/Hamlet i andranamn då min sambo blev förälskad i mig under en kväll då vi såg föreställningen Hamlet.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad utgår ni ifrån när ni väljer andranamn?
  • CHARLATAN

    Släktnamn är oftast skitfula. Bara för att man tycker om tant Ulla-Britt behöver ju inte ungen heta det. Vi valde tilltalsnamnet och ett av förnamnen eftersom vi tyckte de var fina. Det andra förnamnet som inte är tilltalsnamn kom till eftersom vi kallade henne det.. och det passade bra ihop med tilltalsnamnet. Förresten, vilka barn ÄLSKAR sina "andranamn"? Tror inte vår dotter kommer tycka sina är värre än alla Mildred, Gun och Anna-Lisa-ungar gör.


    MAY YOUR ORGANS FAIL BEFORE YOUR DREAMS FAIL YOU
  • Frila2
    CHARLATAN skrev 2010-01-15 10:48:57 följande:
    Släktnamn är oftast skitfula. Bara för att man tycker om tant Ulla-Britt behöver ju inte ungen heta det. Vi valde tilltalsnamnet och ett av förnamnen eftersom vi tyckte de var fina. Det andra förnamnet som inte är tilltalsnamn kom till eftersom vi kallade henne det.. och det passade bra ihop med tilltalsnamnet. Förresten, vilka barn ÄLSKAR sina "andranamn"? Tror inte vår dotter kommer tycka sina är värre än alla Mildred, Gun och Anna-Lisa-ungar gör.
    Man behöver ju inte välja det fulaste av släktnamnen iof. Om man har alternativen Lars, Arthur, Ivan, Gunnar, Urban, Karl etc så kanske man kan välja ett av dem genom att tänka: Vilket namn betyder mest? Passar namnet med tilltalsnamnet? Tycker vi om namnet?

    Min dotters andranamn är Gabriella efter makens mamma som gick bort innan vår dotter föddes. Dels är det ett släktnamn, dels tycker vi det är fint, dels har dottern ett kort tilltalsnamn så ett längre andranamn går bra... 

    Har man en momor som heter Anna-Lisa kanske man väljer att ge sitt barn namnet Lisa i andranamn. Släktnamn men inte gammaldags.
  • glasbubblan

    Min man är adopterad och våra söner heter samma sak som mannen gör i andra namn (som hans biologiska mor troligen gav honom). Så det är egentligen mer "speciell betydelse" än släktnamn... 

  • CHARLATAN
    Frila2 skrev 2010-01-15 10:59:39 följande:
    Man behöver ju inte välja det fulaste av släktnamnen iof. Om man har alternativen Lars, Arthur, Ivan, Gunnar, Urban, Karl etc så kanske man kan välja ett av dem genom att tänka: Vilket namn betyder mest? Passar namnet med tilltalsnamnet? Tycker vi om namnet? Min dotters andranamn är Gabriella efter makens mamma som gick bort innan vår dotter föddes. Dels är det ett släktnamn, dels tycker vi det är fint, dels har dottern ett kort tilltalsnamn så ett längre andranamn går bra...  Har man en momor som heter Anna-Lisa kanske man väljer att ge sitt barn namnet Lisa i andranamn. Släktnamn men inte gammaldags.
    Men varför välja släktnamn överhuvudtaget? Om man nu inte är överförtjust i namn som finns i släkten, varför hålla på och göra små ändringar bara för att barnet SKA ha ett släktnamn? Tradition som allt annat?
    MAY YOUR ORGANS FAIL BEFORE YOUR DREAMS FAIL YOU
  • susannemalmö

    Jag tog namn från släkten för att jag tycker de är fina. Sofie efetr min syster, det är ett av de finaste namnen jag vet. Evy efter min mamma och mormor. Mormor dog när jag var gravid och min mamma dog när jag var 5, jag ville hedra dem på något sätt.
    Dessutom vet jag att det gjorde min morfar överlycklig, bara där var det värt det.


    CHARLATAN skrev 2010-01-15 11:06:12 följande:
    Men varför välja släktnamn överhuvudtaget? Om man nu inte är överförtjust i namn som finns i släkten, varför hålla på och göra små ändringar bara för att barnet SKA ha ett släktnamn? Tradition som allt annat?
  • Kristall V

    Släktnamn valde vi som andranamn till våra barn.

    Äldsta heter Lars NIKLAS Roger. Lars efter sin pappa och farfar och Roger efter sin morfar. Både farfar och morfar blev glada att vi valde deras namn som andranamn.

    nästa son heter Hans ERIK Valentin. Släktnamn så tillvida att Hans är efter "mormors" man. Han har aldrig kunnat få några egna barn och Valentin efter farmors man som heller inte har några egna barn. Båda har tagit till sig våra barn och älskar dem precis som det vore deras riktiga barnbarn så därför ville vi glädja dem. De blev också väldigt glada.  (" " på "mormor" för att hon inte är min biologiska mamma men den enda jag har som bryr sig som en mamma/mormor ska)

    När dottern kom så fick hon heta Karin Irmeli LOVISA Margaretha. Karin efter farmor, Irmeli efter "mormor" och Margaretha efter mig (min biomamma och min mormor och mormors mort heter också Margaretha i andra namn)

    Det var roligast med dopet av vår dotter (jag vet att barnen inte får sitt namn vid dopet utan via skattemyndigheten) för vi hade inte berättat för någon att hon skulle heta Irmeli efter sin "låtsasmormor" utan bara de andra tre namnen. Så när prästen frågade vad vi valt att ge vår dotter för namn och vi sa alla namnen, även Irmeli så blev l"låtsasmormor" så himla glad och rörd att hon började gråta.

    Så för oss har vi valt släknamn för att glädja våra släktingar (biologiska och känslomässiga).

    Tilltalsnamnen däremot har vi valt efter bara våra egna önskningar och vad vi tycker är finast

  • nevadita

    ...bara kollat TS - vi har gjort som du.

    Två andranamn från släkten (ett från min sida, ett från pappans) och ett tilltalsnamn som är speciellt för oss.


    ..?:*¨¨*:?..♥..Krumelura..♥..?:*¨¨*:?..
  • gabbilw

    speciell betydelse. Min dotter heter Kelly i andranamn. det är efter en av våra hundar som inte längre lever.

  • Frila2
    CHARLATAN skrev 2010-01-15 11:06:12 följande:
    Men varför välja släktnamn överhuvudtaget? Om man nu inte är överförtjust i namn som finns i släkten, varför hålla på och göra små ändringar bara för att barnet SKA ha ett släktnamn? Tradition som allt annat?
    För att man vill ära någon man älskar. Jag vill att eventuellt kommande son ska heta Lars i andranamn för att min morfar hette det. Jag tycker att namnet är fint, inte så att jag vill ha det som tilltalsnamn men tillräckligt fint för att användas och jag vet att det skulle göra min mormor väldigt lycklig och stolt. Samtidigt vill min man att en son sak heta Arthur, han själv heter det, hans morfar hette det och hans pappas morfar hette det. Inget namn jag skulle välja själv men gör det hans sida av släkten glada så varför inte?
  • Neko

    Släktnamn
    Fint namn
    Passar ihop med övriga namn

    Det enda som passade in på allt det är Valentin.

Svar på tråden Vad utgår ni ifrån när ni väljer andranamn?