• Snöflinga

    Dyr föräldrautbildning!

    Hej!
    Vi ska gå föräldrautbildningen, men blev chockad då jag fick fakturan där det står att den kostar oss 3000kr!!! Och då ingår inte ens fika utan det ska vi ta med själva!
    Är inte det jättedyrt?!?

    Jag menar, vad kostar föräldrautbildningen för de som väntar biologiska barn?

  • Svar på tråden Dyr föräldrautbildning!
  • April Mamma

    Den kostar väl 0 kr då.....

    Konstigt att det skall kosta...

  • rallarrosen

    3500:- per pers när vi gick,  7000:- ihop, det hade vi gärna lagt på annat till barnet, när andra inte betalat något.

  • Preciouskids
    rallarrosen skrev 2010-01-14 22:56:43 följande:
    3500:- per pers när vi gick,  7000:- ihop, det hade vi gärna lagt på annat till barnet, när andra inte betalat något.
    Vi gick utbildningen för mer än 10 år sedan så jag har uppenbarligen missat hur vansinning mycket den stigit i pris! Rent ut sagt horribelt! Och vad jag förstått på andra som berättat så har den ibland inte ens varit tillräckligt informativ. För så mycket pengar borde det kunna finnas en riktigt bra utbildning med toppföreläsare, goda pedagoger, barnpsykolog, vuxna adopterade och adoptivföräldrar inkopplade. Men jag misstänker att så inte alltid är fallet?
  • Marie IE B

    Vi gick föräldrautbildningen hösten -05, första året den var obligatorisk, och betalade 2500,- per person. Vi fick visserligen fika men blev ombedda att själva skriva ut kurslitteraturen från MIA's hemsida, ca 70-80 sidor. Häftet hade vi se'n aldrig framm under kursen!

  • en glad
    Snöflinga skrev 2010-01-14 22:26:41 följande:
    Hej!Vi ska gå föräldrautbildningen, men blev chockad då jag fick fakturan där det står att den kostar oss 3000kr!!! Och då ingår inte ens fika utan det ska vi ta med själva!Är inte det jättedyrt?!?Jag menar, vad kostar föräldrautbildningen för de som väntar biologiska barn?
    1500 per person är inte så dyrt - jämförelsevis, om man bor i en kommun som inte subventionerar. Ännu finns (tack och lov!) kommuner där de sökande anvisas gratis föräldrautbildning t.ex. i vissa kommuner i Dalarna .. det, som allt annat, är en politisk fråga!
  • mammamys06

    Man kan inte jämföra med hur det är när man får biologiska barn! Nu handlar det om adoption.

    Jag vet hur stora skillnaderna är eftersom jag både har adopterat och fått biologiskt barn.

    Att adoptera barn handlar om stora kostnader, allt kostar mer eller mindre! Det  måste man liksom bara inse och acceptera när man påbörjar adoptionsprocessen. Jag vet de som fick en faktura från sin organisation på fotostatkopior som endast kostar ett par kronor, allt kostar liksom! Som någon skrev ovan, det handlar om politik.

    Mödravård här i Sverige är inte gratis heller, skillnaden är att det faktiskt kostar mycket pengar det också men det är skattepengar som vi alla betalar oavsett om vi själva får biologiska barn eller inte. Orättvist? Nja, delvis är det ju det eftersom vid adoption så hjälper vi ju till att öka Sveriges befolkning precis lika mycket som om vi föder våra barn! Man kan tycka och tänka mycket om detta med kostnader, samtidigt fungerar det ju så att det är personer som gör sitt jobb som förmedlar adoptioner, översätter dokument, gör läkarintyg, utreder (utredningen från kommunen kostar ju ingenting i alla fall) och även personerna i landet man adopterar ifrån gör ju också ett jobb och alla ska ju självklart ha lön för sitt arbete. Men adoptionsbidraget kunde ju vara större än vad det är eftersom kostnaderna för allt som krävs vid en adoption är så pass stora.


    Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • Cerdrica

    Föräldrautbildningen borde kosta lika mycket för alla var man än bor i landet. Bäst hade varit om den var gratis så klart.
    Vi gick kursen 2006 och betalade då 2500 kr per person (Göteborg). Vi fick uppkopierad kursbok ur vilken den okunniga och extremt negativa kursledaren läste innantill. Vi lärde oss absolut inget på den kursen och det enda positiva var att vi träffade ett annat par som vi umgåtts med sedan dess samt att det var en adopterad tjej där som berättade om sitt liv på ett härligt sätt. Men värt 5000 spänn var det sannerligen inte.

    PS Ja, vi har klagat, till flera instanser, och ja, kursen verkar ha förbättrats här. Men den är fortfarande lika dyr DS


    Den som lever får se
  • chatnoir

    Där vi bor är utbildningen gratis, men å andra sidan fick vi betala flera tusen för läkarundersökningar som andra får hos vårdcentralen. Det varierar stort utifrån var man bor, så visst är det orättvist.

    Visst får man acceptera att det kostar att adoptera, jag tänker inte ens i termer "vad kostar det?", utan bara "har vi råd"? Det får liksom kosta vad det kostar, man kan inte sätta ett pris på vad det är värt att få barn. Men ibland när man tänker efter kan man bli lite sur över att vi får så lite tillbaka via adoptionsbidraget, medan de som får biologiska barn får alla kostnader betalda av samhället.

  • Cerdrica
    chatnoir skrev 2010-01-15 07:56:39 följande:
    Där vi bor är utbildningen gratis, men å andra sidan fick vi betala flera tusen för läkarundersökningar som andra får hos vårdcentralen. Det varierar stort utifrån var man bor, så visst är det orättvist.
    Vi fick betala dyr föräldrautbildning OCH dyra läkarundersökningar... Och självklart är det värt det. Men en standard så att alla betalade samma över hela landet tycker jag är något man måste sträva efter, precis som man måste sträva efter att hemutredningarna sköts likvärdigt, dvs att man har samma chans att få godkänt vid en viss ålder var man än bor i landet.
    Den som lever får se
  • P A K

    Vi fick lägga ut avgiften själva, 5200 kr för oss båda, men när vi genomförde hemutredningen fick vi tillbaka 4000 kr av kommunen. Här anser man att den obligatoriska föräldrautbildningen inför en ev adoption är att likställa med den"vanliga" föräldrautbildningen som ges under graviditeten och man får den summa som den "vanliga" kursen kostar. Resten får man betala själv. Helt ok tycker vi.

Svar på tråden Dyr föräldrautbildning!