• Milly79

    Första försöket med IVF, spraystart januari/februari

    Min man och jag har precis fått klartecken att köra igång med IVF och kommer börja spraya med Suprecur den 22/1. Finns det fler som kör i gång med hela proceduren nu för första gången och vill följas åt och dela erfarenheter och tankar? Vi går på RMC i Linköping och kan förhppningsvis göra ÄP i slutet av februari.

  • Svar på tråden Första försöket med IVF, spraystart januari/februari
  • Ninnipinni

    Hej!
    Jag och min man ska också köra igång med vårt första försök nu. Jag ska börja med suprefact-sprutor 1/2 och får förhoppningsvis göra ÄP vecka 9. Så vi kommer att gå igenom allt ungefär samtidigt . Vi går på RMC i Malmö. Hur många gratisförsök får man i Östergötland?

  • MANGO 2010

    Hej tjejer :) Jag är lite senare än ni, börjar spraya typ 1/3, och planerat ÄP vecka 9, men jag följs gärna åt med er iaf :) Det är så fantastiskt skönt att dela med sig lite av sina tankar, sin frustration och sin oro... :) Vi håller till på Sahlgrenska. Kramar Mango

  • Lindström

    Hej, jag och min man har tid hos RMC Linköping 3/2 for diskussion om fortsatt behandling som kommer bli IVF. Har ingen aning om hur lång kötid det är men den bör inte vara så lång. Hakar gärna på här!

  • hallåå

    Hej
    Hoppar in  här oxå, jag har spraystart den 24 januari... vet inte vad medicinen heter skall hämta ut de på måndag vi går på hemmaplan på distans och utför äggplockning sov.. i Falun

  • T e s s

    Hej på er!
    Själv så började jag med suprecur spray den 13/1, detta är vårt första IVF så man är lite nervös! Jag har endometrios, gjorde titthål i nov som konstaterade detta samt att de tog bort en cysta. Vi har försökt i 3år så nu känns det jätte spännande att vi är i IVF karusellen!
    Känner ännu inte av något av sprayen så det är bra!
    Vi går på Sahlgrenska Göteborg!
    Hej så länge!

  • Ninnipinni

    Hej allihopa! Vi verkar vara några stycken som ska börja nu i jan/feb. Vad kul att följas åt!

    T e s s: Jag har också endo och gjorde titthål i november. Har du gjort någon nedreglering efter det? Jag har förstått att många med endo nedregleras i flera månader innan ivf, men jag ska bara nedreglas i cirka 3 veckor.

  • Milly79

    Vad roligt att så många anslutit sig.  När jag letade trådar med "nybörjare" hittade jag inga utan bara för folk som försökt ett antal ggr innan.  Många av er verkar ju ha försökt länge och förstår att det måste vara oerhört påfrestande. Vi sökte redan efter bara två månaders försök efter som båda har riskfaktorer ( pungbråck, äggledarinflammationer, cystor och cancer) så det var lika bra att kolla direkt. Tur att vi gjorde det då det visade sig att jag har helt stopp i bägge äggledarna. Efter det beskedet gick det jättefort; tester inom 3 v och 6 v efter att  remissen gått till Linköping fick vi en återbudstid och fick köra igång med sprayandet vid första bästa tillfälle.

    I Östergötland har vi 2 försök. Jag känner att det är oerhört pressande att veta att efter två ev. misslyckade försök kan det kosta 25800 kr!

    Hur öppna har ni andra varit med att ni ska göra IVF? Vi har valt att bara berätta det för föräldrar och syskon, men inte för vänner. De rekommenderade att man åtminstone berättade för de närmsta för att slippa bära allt själva, och jag kan nog erkänna att det kändes betydligt bättre när våra familjer fick redan på situationen.

  • Ninnipinni

    Milly79: Ja, visst är det stressande att man kanske inte lyckas med gratisförsöken! Försöker att inte tänka så långt. I skåne har vi i alla fall 3 försök på oss. Tycker det är orättvist att det inte är samma överallt!

    Vi har varit ganska öppna med att vi ska göra ivf. Det är så många av våra vänner och kollegor som har undrat varför vi inte skaffar barn  (vi har varit tillsammans i 12 år och gifta i 1,5 år och alla vi känner vet hur mycket jag tycker om barn). Så efter en massa dåliga bortförklaringar kändes det till sist enklare att gå ut med hur det låg till på riktigt. Men det är bara närmsta vännerna och kollegorna som fått veta. Det har gått ganska bra att berätta och nu slipper vi jobbiga frågor. Sen har vi inte velat berätta exakt när vi kommer att genomföra vår ivf bara att det kommer att ske någon gång fram över. Vill inte ha någon onödig press sen när vi väl är igång med processen.

    Vad bra att ni valde att söka hjälp så snabbt. Vi trodde verkligen inte att det skulle vara några som helst svårigheter för oss att bli gravida, så det kom som en chock när vi märkte att det inte gick. Men jämfört med många andra så har det ändå gått ganska fort för oss att komma igång med ivf. Vi började försöka bli gravida för mindre än 1,5 år sedan.

  • T e s s
    Ninnipinni skrev 2010-01-16 13:12:44 följande:
    Hej allihopa! Vi verkar vara några stycken som ska börja nu i jan/feb. Vad kul att följas åt!T e s s: Jag har också endo och gjorde titthål i november. Har du gjort någon nedreglering efter det? Jag har förstått att många med endo nedregleras i flera månader innan ivf, men jag ska bara nedreglas i cirka 3 veckor.
    Jag skall oxå bara nedregleras i ca 3v hoppas på att det skall räcka, man kan bara lita på att läkarna gör rätt bedömning! Mitt ÄP blir som det ser ut nu i v 7!
    Spännade:)
Svar på tråden Första försöket med IVF, spraystart januari/februari