• Ria

    Vad kostar med adoption?

    En dum fråga kanske..
    Men vad är det som kostar när man ska adoptera? Eftersom det är så dyrt... Blire inte så att man ipincip KÖPER sig ett barn?

  • Svar på tråden Vad kostar med adoption?
  • Simba79

    Administrativa kostnader i Sverige och i landet
    Översättningar
    Advokatkostnader
    Resekostnader
    Kursavgift
    Medlems- & sökandeavgift till organisationerna

    osv...

  • Linnis

    Det är ingen dum fråga, men lite provocerande för många av oss när du insinuerar att vi skulle ha köpt ett barn. Kostnaderna består t.ex. av adoptionsarbete i Sverige, vård och uppehälle, advokatkostnader, översättningar av legala dokument, resor och uppehälle i landet osv. Subventionen från svenska staten är i dagsläget relativt låg i relation till kostnaden.

    Att få biologiska barn är inte heller kostnadsfritt. Skillnaden är att mödravård, bvc, neonatalvård etc ingår i vårt svenska skattesystem

  • Ria
    Linnis skrev 2010-01-15 15:48:07 följande:
    Det är ingen dum fråga, men lite provocerande för många av oss när du insinuerar att vi skulle ha köpt ett barn. Kostnaderna består t.ex. av adoptionsarbete i Sverige, vård och uppehälle, advokatkostnader, översättningar av legala dokument, resor och uppehälle i landet osv. Subventionen från svenska staten är i dagsläget relativt låg i relation till kostnaden.Att få biologiska barn är inte heller kostnadsfritt. Skillnaden är att mödravård, bvc, neonatalvård etc ingår i vårt svenska skattesystem
    Ursäkta, men inte alls så jag mena.. Skulle själv tänka mig att adoptera, även om jag kan få barn.
  • Linnis

    @Ria: Ingen fara. Läste kanske in mer i din fråga än vad som var din verkliga avsikt. Men som blivande adoptivförälder så får man höra en hel del "konstiga" påståenden/skämt. Lycka till vad du än beslutar dig för

  • Manchester

    Jag gissar att det kostat ungefär lika mycket att få båda våra barn. I sonens fall är det landstinget som betalat det mesta. De har bekostat alla extra undersökningar, ultraljud etc under graviditeten. De bekostade förlossning på special-BB, med extra hög bemanning och mer apparater som stod beredda. De bekostade två veckors vård på Neonatal och efterföljande besök på BVC, samt flera återbesök på Neo. Jag kan inte tänka mig att det sammantaget gick på mindre än 150 000 kr.

    När vi fick dottern två år tidigare var det vi som betalde för resor, uppehälle, pappersarbete, översättningar, läkarundersökningar, tolk osv, osv. Summa ca 150 000 kr.

    Även om du inte menade något illa, Ria, så känns det inte så bra att få höra att vi "i princip" köpt vår dotter, bara för att det då var vi själva som fick lägga ut pengarna. I Sverige har vi av någon anledning bestämt att när ett barn föds ska kostnaderna fördelas jämt över alla skattebetalare. När man istället får sitt barn via adoption ska kostnaderna för det till allra största delen ligga på föräldrarna. Kostnader finns det oavsett hur man får barnen. Skillnaden ligger bara i vem som betalar.

  • chatnoir

    Även om det kostar mycket pengar att adoptera så köper man inte sitt barn, helt enkelt därför att ingen i något led någonsin får något betalt för BARNET. Ingen tjänar pengar på att en adoption görs, svenska adoptionsorganisationer får inte vara vinstdrivande. Det man betalar för är, som redan sagts, administration, vård, resor...

  • Annwika

    Lite off-topic kanske men det var väldigt intressant och tankeväckande med den jämförelsen, Manchester! Har ärligt talat aldrig tänkt på det på det sättet! Det är ju ett starkt argument för att adoptionsbidraget ska höjas och det borde det verkligen eftersom det legat på samma nivå i väldigt många år nu.


    Manchester skrev 2010-01-16 00:46:24 följande:
    Jag gissar att det kostat ungefär lika mycket att få båda våra barn. I sonens fall är det landstinget som betalat det mesta. De har bekostat alla extra undersökningar, ultraljud etc under graviditeten. De bekostade förlossning på special-BB, med extra hög bemanning och mer apparater som stod beredda. De bekostade två veckors vård på Neonatal och efterföljande besök på BVC, samt flera återbesök på Neo. Jag kan inte tänka mig att det sammantaget gick på mindre än 150 000 kr.När vi fick dottern två år tidigare var det vi som betalde för resor, uppehälle, pappersarbete, översättningar, läkarundersökningar, tolk osv, osv. Summa ca 150 000 kr.Även om du inte menade något illa, Ria, så känns det inte så bra att få höra att vi "i princip" köpt vår dotter, bara för att det då var vi själva som fick lägga ut pengarna. I Sverige har vi av någon anledning bestämt att när ett barn föds ska kostnaderna fördelas jämt över alla skattebetalare. När man istället får sitt barn via adoption ska kostnaderna för det till allra största delen ligga på föräldrarna. Kostnader finns det oavsett hur man får barnen. Skillnaden ligger bara i vem som betalar.
  • Ria
    Manchester skrev 2010-01-16 00:46:24 följande:
    Jag gissar att det kostat ungefär lika mycket att få båda våra barn. I sonens fall är det landstinget som betalat det mesta. De har bekostat alla extra undersökningar, ultraljud etc under graviditeten. De bekostade förlossning på special-BB, med extra hög bemanning och mer apparater som stod beredda. De bekostade två veckors vård på Neonatal och efterföljande besök på BVC, samt flera återbesök på Neo. Jag kan inte tänka mig att det sammantaget gick på mindre än 150 000 kr.När vi fick dottern två år tidigare var det vi som betalde för resor, uppehälle, pappersarbete, översättningar, läkarundersökningar, tolk osv, osv. Summa ca 150 000 kr.Även om du inte menade något illa, Ria, så känns det inte så bra att få höra att vi "i princip" köpt vår dotter, bara för att det då var vi själva som fick lägga ut pengarna. I Sverige har vi av någon anledning bestämt att när ett barn föds ska kostnaderna fördelas jämt över alla skattebetalare. När man istället får sitt barn via adoption ska kostnaderna för det till allra största delen ligga på föräldrarna. Kostnader finns det oavsett hur man får barnen. Skillnaden ligger bara i vem som betalar.
    Visste inte vad det var för kostnader kring det hela. Tänkte om dom tog ut en större summa bara för att dom kunde. För att tjäna pengar på det.. 
    Det var det jag ville få fram genom mitt illa formulerande.. :-S

    Ber om ursäkt igen, har ingen aning om hur en adoption går till..
  • Manchester
    Ria skrev 2010-01-16 19:35:38 följande:
    Visste inte vad det var för kostnader kring det hela. Tänkte om dom tog ut en större summa bara för att dom kunde. För att tjäna pengar på det..  Det var det jag ville få fram genom mitt illa formulerande.. :-S Ber om ursäkt igen, har ingen aning om hur en adoption går till..
    Det finns platser i världen där barnhandel är mer eller mindre vanligt. Det förekommer adoptioner där föräldrarna köper ett barn. Dock tror jag att det är oerhört ovanligt när det gäller adoptioner till Sverige. Vi har en myndighet, MIA (Myndigheten för Internationella Adoptioner), som håller koll på de organisationer som jobbar med adoptioner i Sverige. Det är alltså bara icke vinstdrivande medlemsorganisationer. Företag tillåts inte arbeta med adoptioner. MIA ger auktorisation till organisationerna att jobba med ett eller flera länder. Finns minsta misstanke om att adoptionerna inte går rätt till från ett visst land så förnyas inte auktorisationen och organsiationen får sluta samarbeta med det landet. Det hände relativt nyligen när det gäller Vietnam. MIA har inte sett några tecken på att adoptioner till Sverige från Vietnam gått till på fel sätt, men tydligen har det förekommit pengar under bordet i samband med adoptioner till andra länder och det räcker för att stoppa adoptionerna även till Sverige. Såpass hårda är reglerna.

    Jag känner mig helt trygg med att vår adoption gått till på rätt sätt och att de pengar vi betalat verkligen gått till faktiska kostnader för adoptionens genomförande. Vid ett tillfälle betalade vi motsvarande 50 kr till en ung kvinna på barnhemmet. Vi hade bråttom att få ut ett papper och hon skrev det åt oss på sin lunchrast. Då bedömde vår tolk att vi kunde ge henne en liten slant som tack för att hon ansträngde sig. Men inte ens då fick hon veta att hon skulle får extra betalt förrän vårt dokument redan var klart. Hon gjorde det inte för pengarna, utan för att vara snäll.
  • Kwela

    Det är ju helt galet att adoptivföräldrar ska betala så mycket. Jag skriver under ALLT som innebär ett större bidrag från staten.

  • stefan01

    ja vist är det konstigt att man skall behöva betala så mycket, vi har redan ett barn som inte är adopterat och själv besöker jag ett barnhem i bland i srilanka min fru har varit med där och besökt, men i bland funderar jag på att adoptera ett barn när framtiden för det ser mycket svårt ut, vi har pratat om att bli fader för något barn men det skall då vara så att vi själva står för barnets utgifter mat skolla med mera,
    tanken känns fin men självfalet skall vi då kunna besöka barnet och kunna vara en trygghet för det vilket skulle bli väldigt dyrt för att våran dotter skall få en syster eller bror. men det finns olika möjligheter och det finns barn hem som fungerar med fadrar som kan hälsa på sitt fader barn gå ut och äta kanske köpa kläder.
    min fru eller sambo kommer från vietnam der vi skall udersöka om vi hittar ett barn hem som vi trivs med och kan känna att det passar oss och våran lilla flicka bra att skaffa en syster eller bror, men samtidigt känns srilanka som ett mycket intresant land där jag redan har en del kontakter med barnhem där visa barn har faderföräldrar som kommer på besök vilket ger dessa barn en väldigt mycket ljusar framtid.

  • mammamys06
    stefan01 skrev 2010-01-23 20:12:17 följande:
    ja vist är det konstigt att man skall behöva betala så mycket, vi har redan ett barn som inte är adopterat och själv besöker jag ett barnhem i bland i srilanka min fru har varit med där och besökt, men i bland funderar jag på att adoptera ett barn när framtiden för det ser mycket svårt ut, vi har pratat om att bli fader för något barn men det skall då vara så att vi själva står för barnets utgifter mat skolla med mera, tanken känns fin men självfalet skall vi då kunna besöka barnet och kunna vara en trygghet för det vilket skulle bli väldigt dyrt för att våran dotter skall få en syster eller bror. men det finns olika möjligheter och det finns barn hem som fungerar med fadrar som kan hälsa på sitt fader barn gå ut och äta kanske köpa kläder.min fru eller sambo kommer från vietnam der vi skall udersöka om vi hittar ett barn hem som vi trivs med och kan känna att det passar oss och våran lilla flicka bra att skaffa en syster eller bror, men samtidigt känns srilanka som ett mycket intresant land där jag redan har en del kontakter med barnhem där visa barn har faderföräldrar som kommer på besök vilket ger dessa barn en väldigt mycket ljusar framtid.
    Men det är väl inte samma sak att ha ett fadderbarn som man besöker då och då och att adoptera ett barn? Det blir väl inget syskon till ert barn om ni har ett fadderbarn som bor på barnhem?? *undrar* Det är mycket svårt att adoptera "privat" utan att adoptera via en organisation, ibland är det inte tillräckligt att man är född i Vietnam eller är själv vietnames för att man ska kunna adoptera därifrån utan att gå igenom en organisation men det har ni säkert redan kollat upp. Det är ju stor skillnad på att ha ett fadderbarn som man med ekonomiska medel hjälper till en ljusare framtid i landet och adoptera ett barn som kommer in i er familj och blir ert barn här i Sverige?
    Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • PrickenChicco

    Bra skrivit Manchester och våra adopterade barn är inte mer köpta än de som gjort IVF-barn i så fall.

Svar på tråden Vad kostar med adoption?