• Anonym (Undra­r)
    Äldre 17 Jan 23:50
    10745 visningar
    7 svar
    7
    10745

    Alla ni med löneutmätning..

    Hur mkt drar KF/mån? Hur mkt är skulden på? Hur länge har ni haft löneutmätning? Har skulden minskat något från ursprungsbeloppet? Gjorde KF hembesök? Hur mkt har ni kvar att leva på efter att "allt" är betalt? Känner ni att ni har ett "drägligt" liv? Är ni sambo el ensamstående? Hur kollade KF upp eran sambo? Ringer dom till erat jobb och kollar inkomsten? Hur kollar dom att alla uppgifter stämmer som man kan ange på deras hemsida?

    Mkt frågor blev det!! Kommer antagligen att hamna hos KF med runt 40 000:- i skuld men enligt KF:s uträkning på deras hemsida så kommer dom att dra runt 6000:-/mån och då kommer jag väl att bli av med skulden inom 1 år el vad tror ni? Det mesta är smslån, tyvärr..

    Hoppas att någon kan svara!

  • Svar på tråden Alla ni med löneutmätning..
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Äldre 18 Jan 08:25
    #2
    Waldo skrev 2010-01-18 00:20:31 följande:
    KFM drar olika från alla. Man räknar ut vad varje person ska betala utifrån det sk normalbeloppet.-Hur länge någon har utmätning beror alltså på storleken på skulden och hur fort man kan betala tillbaka.-När man haft utmätning i minst 3 månader gör KFM en utmätning i fasta tillgångar. Det innebär att man kna få hus/bostadsrätt såld, bil med värde, antika böbler, båtar, aktier, sparkonto osv.Det är därför KFM kommer hem till dig, för att kontrollera om det finns några tillgångar-Alla har samma summa kvar att leva på, dvs normalbeloppetNär man räknar på en utmätning tar man hänsyn till hyra, arbetsresor, barnomsorg och läkar/medicinkostnad.Därutöver får man ett normalbelopp, vilket för ensamstående är 4482 och för sambo 7405:- .Att man betalar olika beror på skuld och inkomst samt hyra och de andra avg.Men när allt är reglerat lever alla på samma normalbelopp.-Alla kan överleva på en utmätning, men ingen "kan" leva på det i det långa loppet-Man tar alltid hänsyn till sambons inkomst. Detta uppger man när man lämnar in sina inkomstuppgifter för uträkning av utmätning-Din inkomst får dom genom att kolla med skatteverket (sedan blir du själv tvungen att uppge den vid uträkning av utmätning)-När man räknat ut vad som ska utmätas från dig skickar man brev till din arbetsgivare. Där står hur mycket du får behålla varje månad.Det är sedan arbetsgivarens sak att varje månad betala in den utmätta summan till KFM-KFM samkör mot all register och banker, på så sätt får dom reda på din inkomst, om du äger bil/fastighet, om du har sparpengar osv
    Tack för dina svar! Jag har några fler frågor...

    Om man har barn så får man väl behålla lite mer pengar va? Jag har två barn.. samt att vi betalar underhåll för ett barn. Min sambo äger bostaden vi bor i och jag står inte med på några lån där utan räknas väl som "inneboende" visst kan dom inte göra anspråk på bostaden då? Hur kollar dom upp sambons inkomst? Han har väldigt varierande lön.. Det kan skilja flera tusen olika månader.. Ska man ange hans grundlön? El kolla dom via skatteverket hur mkt man tjänade förra året och så utgår dom ifrån det?
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Äldre 18 Jan 08:27
    #3
    Anonym (Undrar) skrev 2010-01-18 08:25:26 följande:
    Tack för dina svar! Jag har några fler frågor...Om man har barn så får man väl behålla lite mer pengar va? Jag har två barn.. samt att vi betalar underhåll för ett barn. Min sambo äger bostaden vi bor i och jag står inte med på några lån där utan räknas väl som "inneboende" visst kan dom inte göra anspråk på bostaden då? Hur kollar dom upp sambons inkomst? Han har väldigt varierande lön.. Det kan skilja flera tusen olika månader.. Ska man ange hans grundlön? El kolla dom via skatteverket hur mkt man tjänade förra året och så utgår dom ifrån det?
    Ja just, glömde fråga hur dom räknar på hyran.. vi har ju en låg avgift på bostaden men betalar ju en massa på bolånen (som inte står på mig, men vi ändå delar på) får man ta med det i hyran?
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Äldre 21 Jan 23:21
    #5
    Waldo skrev 2010-01-18 11:49:12 följande:
    Ja man får normalbelopp även för sina barn Barn under 7år 2378:- och över 7 år 2737:- - Underhållet till barn från andra förhållanden räknas INTE med som utgift. Detta kan bli förödande för dem med utmätning och flera barn - Din sambos lägenhet är hans och kan inte mätas ut, men du räknas som sambo - Din sambos lön kontrolleras via skatteverket. Är det så att han, som inte har en utmätning, har en varierande lön, tycker jag att ni ska prata extra med din handläggare på KFM ang detta. Risken är att man gör en schablonberäkning på honom. Prata med dem. -
    Vilket belopp ligger "schablonberäkningen" på? Hur räknar man hyran? Räknar man på det vi betalar totalt inlk lån? Vi betalar ju allt tillsammans...
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Äldre 21 Jan 23:40
    #7
    Waldo skrev 2010-01-21 23:35:10 följande:
    I ert fall skulle det betyda att dom tar årslönen och dividerar med 12 för att få fram en summa.Och eftersom din sambo tjänar olika kan det slå fel.Har ni lånat endast till lägenhet, är lånet utökat för att inkludera köp av bil, renorvering osv?
    Lånet är endast taget för bostaden.. lånet är oxå utökat för stambyte och renovering av badrummet (ca 50 000:-=), om du tänker på hyran.. Sen har vi en massa övriga lån... Det som kommer att hamna hos KF är smslån på cirka 50 000:- och enligt uträkningar på KF så kommer dom att dra runt 6-7500:-
Svar på tråden Alla ni med löneutmätning..