Smultron ett skrev 2010-01-18 09:33:11 följande:
Ja men hallå? Ok jag börjar. VI bor i Hammarkullen 2 vuxna och 2 barn som inte börjat skolan än. Kollektivtrafiken här är outstanding med 3 st spårvagnslinjer. Det blir lite trixigt bara när spårvagnarna står stilla pga fel o dyl. då här ej går bussar, Men de har planer på att ha busstrafik här i framtiden. Vi trivs än så länge. Men vill inte att barnen ska gå i skola här. Klimatet bland barnen här på gården och på skolgården är mycket hårt och aggressivt!. De slår varandra skäller på varandra Svär och förstör. Inga vuxna är ute.. om inte jag är det då förståss. Barnen trivs. Men jag vill inte att de ska bli infuerade av gäng-mentaliteten här. Annars är här jättefint med många och välvårdade lekplatser och grönområden. Det är nära till ANgered Centrum och där finns allt man behöver. Apotek klädaffärer, andra affärer Gym. stort ICA. Billighetsaffärer leksaksaffärer djuraffärer. You name it. I HAmmarkullen är affärerna dock inget att hurra för och man åker heldre väg än att köpa mat mad utgånget datum i närbutiken. (jag tror t.o.m. att de har lagt ner) Men här finns bibliotek och öppna förskola. Det är bra!!!
jag är också uppvuxen i hammarkullen, först bredfjällsgatan, sen hammarkullegatan, dom där skitfula husen vid centrum. rosa, orange och röda...
vi bor i södertälje nu, men flyttar tillbaka till göteborg till sommaren.
då till olofstorp, som ligger en bit utanför staden, mot gråbo/lerum.
finns inga direkta bostadsrätter just i olofstorp, men några hyresrätter finns det, och så är det villaområden. och jo förresten, ett stort radhusområde finns också, med bostadsrätter.
jag älskar den lilla hålan.
kolletivtrafiken är helt okej. det går två- fyra bussar varje timme, lite mindre ofta på helgen.
man bor granne med kossor och man möter människor på häst när man är ute och promenerar. det är lagom stort, och det finns vad man behöver i affären. vill man storhandla så är det inte jättelångt till angered eller till gråbo eller lerum.
skolan som finns är helt okej. min bror jobbar där och mina syskonbarn har gått där nästan allihop ( av 10) och dom har trivts. man kan släppa ut ungarna utan att vara livrädd. det är lite mer landetkänsla, och det är det jag gillar med olofstorp. att det är lantligt men ändå nära stan, och det är inte så litet att man får lappsjuka
vill barnen gå i aktiviteter så finns det många olika alternativ. många har egen häst, annars kan man ju gå på ridskola om man inte vill ha egen. man kan gå på gymnastik, fotboll, bandy och diverse sånadär grejer.
det finns ett litet bibliotek och det finns öppen förskola.
det finns lekplatser och rätt nära till flera sjöar.
vi är väl lite partiska eftersom vi har hela släkten därute, men rent objektivt tycker jag också att det är ett bra ställe