• Smultron ett

var bor du? trivs du? i göteborg.

Vi ska flytta... till bostadsrätt, någonstans i Göteborg.

Men vart?

Var bor DU?
    Trivs du?
    Har du barn? Trivs de?
    Finns det bra skola?
    Kan du släppa ut barnen och leka själva?
    Hur är kommunikationen med bussar och spårvagnar?
    LISTA Andra saker som är bra eller dåliga!

PLZ låt oss nu kartlägga Göteborg så vi får en klar bild över var det är bra att bo med både barn och vuxna

Det är sååå svårt att veta vart man ska ta vägen.

Babylift - footsack - skötväska - varukorg www.blocket.se/vi/25287435.htm
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-18 08:56
    Om du inte vill avslöja var du bor kan du ju berätta om hur det var där du bodde förrut.
  • Svar på tråden var bor du? trivs du? i göteborg.
  • Smultron ett

Ja men hallå?
    Ok jag börjar.

VI bor i Hammarkullen 2 vuxna och 2 barn som inte börjat skolan än.
    Kollektivtrafiken här är outstanding med 3 st spårvagnslinjer. Det blir lite trixigt bara när spårvagnarna står stilla pga fel o dyl. då här ej går bussar, Men de har planer på att ha busstrafik här i framtiden.

Vi trivs än så länge. Men vill inte att barnen ska gå i skola här.
    Klimatet bland barnen här på gården och på skolgården är mycket hårt och aggressivt!.
    De slår varandra skäller på varandra Svär och förstör. Inga vuxna är ute.. om inte jag är det då förståss.
    Barnen trivs. Men jag vill inte att de ska bli infuerade av gäng-mentaliteten här.
    Annars är här jättefint med många och välvårdade lekplatser och grönområden.

Det är nära till ANgered Centrum och där finns allt man behöver. Apotek klädaffärer, andra affärer Gym. stort ICA. Billighetsaffärer leksaksaffärer djuraffärer. You name it.

I HAmmarkullen är affärerna dock inget att hurra för och man åker heldre väg än att köpa mat mad utgånget datum i närbutiken. (jag tror t.o.m. att de har lagt ner)
    Men här finns bibliotek och öppna förskola. Det är bra!!!

• litenlind

Vi bor i Tuve, i ett kedjehus uppe vid Tuve gamla kyrka. Vi stormtrivs!!

Här som vi bor är det hus och kedjehus och det är en kanonbra utemiljö för barnen. Vi bor i ett villaområde med skog och hagar som närmsta grannar åt andra hållet. 10 minuters gångväg till Tuve centrum där det finns mataffär, apotek, bibliotek, vårdcentral, pizzeria, bageri osv. Tre bra förskolor och två skolor. Då vårt barn bara är 1 ½ år än så har jag inte så bra koll på skolorna, men min farbror har jobbat på en av dem som lärare och han trivdes bra.

I Tuve finns det annars mest just bostadsrätter och hyresrätter samt mycket radhus. Det är fräscht i lägenheterna även om själva husen kanske inte är så roliga alla gånger. Men hyresrätterna på Norumshöjd är kanon, där har jag bott själv för några år sedan. Mycket barnfamiljer och fina gårdar.

Tuve är barnfamiljernas stadsdel. Det vimlar av barn här. Och man har naturen inpå knuten, det är toppen!!

Kollektivtrafiken är toppen, stombuss 17 går var 7:e minut tror jag det är. Här som vi bor går dessutom buss 35 och 37 fast bara till Hjalmar Branting så man får byta där. 17 går in till stan och det tar ca 16 minuter från Tuve centrum till Nordstan.

Jag rekommenderar varmt Tuve. I alla fall om man har barn och inte vill bo mitt i stan men ändå ha närheten till den. Jag har bott mitt i stan tidigare (vid Scandinavium samt vid Chalmers) och det var great när jag inte hade barn men nu kunde jag inte bo bättre än vad jag gör nu.

• alvaereva
    Smultron ett skrev 2010-01-18 09:33:11 följande:
    Ja men hallå? Ok jag börjar. VI bor i Hammarkullen 2 vuxna och 2 barn som inte börjat skolan än. Kollektivtrafiken här är outstanding med 3 st spårvagnslinjer. Det blir lite trixigt bara när spårvagnarna står stilla pga fel o dyl. då här ej går bussar, Men de har planer på att ha busstrafik här i framtiden. Vi trivs än så länge. Men vill inte att barnen ska gå i skola här. Klimatet bland barnen här på gården och på skolgården är mycket hårt och aggressivt!. De slår varandra skäller på varandra Svär och förstör. Inga vuxna är ute.. om inte jag är det då förståss. Barnen trivs. Men jag vill inte att de ska bli infuerade av gäng-mentaliteten här. Annars är här jättefint med många och välvårdade lekplatser och grönområden. Det är nära till ANgered Centrum och där finns allt man behöver. Apotek klädaffärer, andra affärer Gym. stort ICA. Billighetsaffärer leksaksaffärer djuraffärer. You name it. I HAmmarkullen är affärerna dock inget att hurra för och man åker heldre väg än att köpa mat mad utgånget datum i närbutiken. (jag tror t.o.m. att de har lagt ner) Men här finns bibliotek och öppna förskola. Det är bra!!!
    jag är också uppvuxen i hammarkullen, först bredfjällsgatan, sen hammarkullegatan, dom där skitfula husen vid centrum. rosa, orange och röda...

vi bor i södertälje nu, men flyttar tillbaka till göteborg till sommaren.
    då till olofstorp, som ligger en bit utanför staden, mot gråbo/lerum.

finns inga direkta bostadsrätter just i olofstorp, men några hyresrätter finns det, och så är det villaområden. och jo förresten, ett stort radhusområde finns också, med bostadsrätter.
    jag älskar den lilla hålan.
    kolletivtrafiken är helt okej. det går två- fyra bussar varje timme, lite mindre ofta på helgen.

man bor granne med kossor och man möter människor på häst när man är ute och promenerar. det är lagom stort, och det finns vad man behöver i affären. vill man storhandla så är det inte jättelångt till angered eller till gråbo eller lerum.
    skolan som finns är helt okej. min bror jobbar där och mina syskonbarn har gått där nästan allihop ( av 10) och dom har trivts. man kan släppa ut ungarna utan att vara livrädd. det är lite mer landetkänsla, och det är det jag gillar med olofstorp. att det är lantligt men ändå nära stan, och det är inte så litet att man får lappsjuka

vill barnen gå i aktiviteter så finns det många olika alternativ. många har egen häst, annars kan man ju gå på ridskola om man inte vill ha egen. man kan gå på gymnastik, fotboll, bandy och diverse sånadär grejer.

det finns ett litet bibliotek och det finns öppen förskola.
    det finns lekplatser och rätt nära till flera sjöar.

vi är väl lite partiska eftersom vi har hela släkten därute, men rent objektivt tycker jag också att det är ett bra ställe
  • alvaereva

glömde säga, det finns en pizzeria och en liten thaimatsrestaurang också!

• Andra på g

Var bor DU? Majorna, sedan 2,5 år. Bor dock i hyresrätt med stor gård utanför.

Trivs du? JA!

Har du barn? Trivs de? 2 barn som trivs

Finns det bra skola? Barnen har ej börjat skolan än. Det finns många skolor. Jättesvårt tycker jag! Vad ska man välja? Kanske skulle fråga här på FL?

Kan du släppa ut barnen och leka själva? Nu är min äldsta bara 5 så han får inte gå ut själv ändå. På gården kan han gå ut själv kanske nästa sommar (2011) men ut i Majorna går ju ej, mycket trafik osv.

Hur är kommunikationen med bussar och spårvagnar? BRA! Cykel funkar ju också och det går att promenera till stan!

LISTA Andra saker som är bra eller dåliga!
    Bra: centralt, trevligt folk, småbutiker, caféer, mycket barn, mysig stadsdel, bra "rykte", blandade boendeformer
    Dåligt: Trafik och buller, händer en del farligheter, även här finns barn och vuxna som har det svårt.

• Trollet Ludenben

Jag bor i Rannebergen. Ja, jag trivs hyfsat med själva bostadsområdet men jag kan inte påstå att jag trivs i stadsdelen Angered (gunnared). Ett riktigt skitställe faktiskt. Nedskräpat, klottrat och slitet på många håll. Visst har de renoverat och gjort snyggt i gårdsten tex men Angered är inte bra för det.

Kollektivtrafiken är under all kritik. Buss till angered och sen byte till spårvagn. Bussen är ofta sen eller att en tur är överhoppad och det är långa restider.

Skolan min son går på ligger i en annan del av Angered än där vi bor. Han går i en specialklass och de är mycket duktiga där. Han får vad han behöver och det tar emot att flytta nån annanstans just pga att jag vill att han ska gå i en klass där han kan utvecklas och det är få av dessa klasser.
    Förskolorna har jag upplevt som bra. Har haft 3 st till min son. 2 var kanonbra och 1 var mindre bra.

Fördel Rannebergen är att det är väldigt barnvänligt. Hade inte min son haft funktionshinder hade jag utan tvekan kunnat släppa ut honom utan att känna oro.

Angered Centrum har jag en och annan åsikt om. Maxi är bra. Och vi har Edels som har mycket billiga barnkläder och det passar min son bra som har ett högt slitage på kläder. Lindex och kappahl finns med. Men sen finns det mycket skit. Jag saknar en riktig skoaffär tex "din sko" eller nåt. Vi har en men det är en tysk och jag tycker inte de har så bra utbud. Sen är det fö mycket affärer för krimskrams. En sportaffär saknar jag med. Bokhandeln och hm har lagt ner och det tycker jag drar ner på betyget. Apoteket är värdelöst med långsamma sura kärringar som jobbar där.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • HelleGbg

jag bodde i kallebäck innan,skitsnygga läg (nybyggda) med både bostadsrätt och hures.
    finns gångavstånd till dagis/skola,mataffär,delsjön,golfbanan,
    buss till stan ca 10,
    trivdes jättebra.

• Smultron ett

Trollet. Oj vilka olika uppfattningar man kan ha om ett område. (Angered)
    Jag har aldrig haft problem med Apoteket där. Kan hålla med om att skoaffären inte är nått att hurra för dock.

• Karmen
    Smultron ett skrev 2010-01-18 08:53:37 följande:
    Vi ska flytta... till bostadsrätt, någonstans i Göteborg.Men vart?Var bor DU? Trivs du? Har du barn? Trivs de?Finns det bra skola?Kan du släppa ut barnen och leka själva?Hur är kommunikationen med bussar och spårvagnar?LISTA Andra saker som är bra eller dåliga!PLZ låt oss nu kartlägga Göteborg så vi får en klar bild över var det är bra att bo med både barn och vuxna Det är sååå svårt att veta vart man ska ta vägen. TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-18 08:56Om du inte vill avslöja var du bor kan du ju berätta om hur det var där du bodde förrut.
    Vi bor på Centrala Hisingen men flyttar till Gråbo i Lerum i april. Vi har bott här i 5 år, innan dess bodde vi i Backa i 3 år, det värsta jag varit med om, har inte sett så mycket kriminalitet, trasiga familjer mm som vi gjorde där. Vi bestämde oss för att flytta då barnen inte trivs här, dåliga skolor, barn som slåss jämt och ständigt etc.
    Jag märker mer av det nu när barnen blivit äldre, de är rädda och säger att det finns gäng i om området. Det är annars fint, 8 minuter med bil till stan, gångavstånd till Backaplan och jätter bra med komunikationer. Hade jag inte haft barn hade jag bott kvar då jag gillar Hisingen men har försökt att bo kvar, satt barnen i skola i stan men inget hjälper. Så fort de kommer ut händer det något.
    I Gråbo kommer vi ha ungefär 2,5mil till stan, bussar går var 20 minut, halv timme beroende på när man åker. Det finns ett litet centrum med mat affär, apotek, pizzeria mm. Vi ska bo i radhus en bit bort från centrum, 10 minuter gångavstånd.
    Om du ska bo i Göteborg så tycker jag att Böjrkekärr, Majorna, Tuve, Utby, Härlanda är barnvänliga med bra komunikationer och även nära till naturen.
  • Trollet Ludenben
    Smultron ett skrev 2010-01-18 10:19:51 följande:
    Trollet. Oj vilka olika uppfattningar man kan ha om ett område. (Angered) Jag har aldrig haft problem med Apoteket där. Kan hålla med om att skoaffären inte är nått att hurra för dock.
    Haha ja folk har verkligen delade meningar om detta stället. Min mamma tycker inte alls som jag
    De där aopoteket här ju helt hopplöst. Jag hinner in till stan, ta ut recept på nordstans apotek och tilbaka till angered innan jag skulle vart klar på det där Men tur att alla inte har den uppfattningen.
    Kan inte påstå att jag är så förtjust i Hammarkullen heller. Spårvagnshållplasten är läskig. Hissen som går på snedden vågar jag inte åka och rulltrappan är jätteläskig att ta barnvagn med. Nu åker jag inte dit så ofta men när stora sonen var liten låg barnmedicn där och då var det en hel del besök dit.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
Svar på tråden var bor du? trivs du? i göteborg.