• Bebbe2006

    Min dotter hade sönder ett annat barns glasögon. Vem har ansvaret?

    Min dotter som precis fyllt 3 år har puttat en jämnårig kamrat på förskolan så att dennes glasögon gått sönder, och nu vill mamman att vi ska betala ett par nya glasögon.

    Vad gäller?

    Det måste väl vara förskolans ansvar att se efter barnen då de är där? Min dotter har precis fyllt 3 år, så det går inte heller att fråga henne exakt vad som hände, eller varför hon gjorde det. Hon Har ju liksom inte gjort något med uppsåt, utan mer som något som ingår i leken.

    Självklart är det jättetråkigt det som hänt, men jag tycker att förskolan måste ha ansvar för så små barn när de är där. Det vore annat om det vore en 14-åring som med flit pajas någon glasögon. Då skulle jag eventuellt kunna tycka att föräldrarna faktiskt får ta sitt ansvar, men min dotter fattar inte ens vad hon har gjort.  
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-19 23:55
    Oj, gick in och kollade och nu har de blivit massor av svar här i tråden. Hinner inte läsa alla nu.

    Hursom helst så var jag i kontakt med dagis idag, och det finns ingen vuxen som har sett vad som hände så det är tydligen inte ens säkert att det var min dotter som puttade. Det var bara barnet som blev puttat som anklagade min dotter, men ingen vet exakt hur det gick till.

    Jag anser dock fortfarande att det är förskolan som mest bär ansvaret för detta. Barn puttas både på bus och på lek i denhär åldern, och man får räkna med att det händer saker ibland. Jag måste arbeta, och jag kan inte sitta på jobbet och ansvara för hur min 3-åriga dotter leker på dagis.

    Jag har inte själv varit i kontakt med det andra barnets föräldrar, utan bara hört genom dagispersonalen att de tyckte att vi skulle betala nya glasögon. Egentligen är jag inte främmande för att göra det, men jag funderar över var gränsen går. Mina ungar får också endel kläder förtörda på dagis,och det är säkert andra barn inblandade i det ibland. Ska jag kräva deras föräldrar på pengar då?
  • Svar på tråden Min dotter hade sönder ett annat barns glasögon. Vem har ansvaret?
  • varmchoklad

    men man kan väl inte jämföra ett par glasögon med en tröja heller! Tröja kan man ju ta vilken som helst. Glasögon är individuellt utprovade av en legitimerad optiker och eftersända från ett sliperi. Närmast skulle man kunna jämföra detta med en protes. Så om något barn på dagis puttar mitt barn så att mitt barns benprotes går sönder så skulle ivarjefall inte jag bli nöjd om denna ersattes med en träklubba istället för ett högteknologiskt substitut för en lem (okej nu är det ju så att proteser får barnen gratis av landstinget men låt oss säga att man skulle få stå för den kostnaden själv).

  • High Heel Bitch
    varmchoklad skrev 2010-01-26 14:08:47 följande:
    men man kan väl inte jämföra ett par glasögon med en tröja heller! Tröja kan man ju ta vilken som helst. Glasögon är individuellt utprovade av en legitimerad optiker och eftersända från ett sliperi. Närmast skulle man kunna jämföra detta med en protes. Så om något barn på dagis puttar mitt barn så att mitt barns benprotes går sönder så skulle ivarjefall inte jag bli nöjd om denna ersattes med en träklubba istället för ett högteknologiskt substitut för en lem (okej nu är det ju så att proteser får barnen gratis av landstinget men låt oss säga att man skulle få stå för den kostnaden själv).
    Nej det är ju inte ens liknande prylar så jag anser inte heller att de går att jämföra.
    ?°?°?°ღ♥ Amor Vincit Omnia ♥ღ?°?°?°
  • Aurora

    rent spontant ja..du ska betala..men när jag sen läser om ditt barns ålder..så vet hon ju inte konsekvensen av sitt handlande..men en hjälp till nya skulle jag nog ge.

  • ilenna

    Inte ens vi som arbetar i förskolan är försäkrade i vårt arbete när det gäller glasögon.
    Jag fick mina glasögon förstörda då ett barn på 5 år drog av dem och snabbt trampade på dem. Det gick på min egen hemförsäkring men blev en dyr historia.
    Barnets föräldrar visste om händelsen och att jag fick stå för den privat men jag krävde dem aldrig på pengar och de erbjöd sig inte utan förklaringen var att deras son inte tycker om glasögon.

  • bonnieloveskim
    ilenna skrev 2010-01-26 16:14:06 följande:
    Inte ens vi som arbetar i förskolan är försäkrade i vårt arbete när det gäller glasögon. Jag fick mina glasögon förstörda då ett barn på 5 år drog av dem och snabbt trampade på dem. Det gick på min egen hemförsäkring men blev en dyr historia. Barnets föräldrar visste om händelsen och att jag fick stå för den privat men jag krävde dem aldrig på pengar och de erbjöd sig inte utan förklaringen var att deras son inte tycker om glasögon.
    Men usch

    blir helt stum att det finns de som tycker att detta är ok...
    men kanske en helt ok ursäkt nästa gång deras barn bir slaget att bara förklara..
    ja men det andra barnet tycker ju inte om ert barn och så är det helt enkelt.
  • chrissandra
    ilenna skrev 2010-01-26 16:14:06 följande:
    Inte ens vi som arbetar i förskolan är försäkrade i vårt arbete när det gäller glasögon. Jag fick mina glasögon förstörda då ett barn på 5 år drog av dem och snabbt trampade på dem. Det gick på min egen hemförsäkring men blev en dyr historia. Barnets föräldrar visste om händelsen och att jag fick stå för den privat men jag krävde dem aldrig på pengar och de erbjöd sig inte utan förklaringen var att deras son inte tycker om glasögon.
    Helt otroligt!!

    Man upphör aldrig att förvånas...
  • AnniPanni

    Att ett par glsögon kan gå sönder på föskolan är något man får räkna med när man har barn med glasögon. Att sen kräva en annan 3-årings föräldrar på kostanden är ju bara rent ut sagt korkat.

    Hade de varit smarta hade de haft en försäkring - då kostar det ca 300kr för ett par nya.

  • Bedan

    När jag gick i mellanstadiet blev en av mina klasskompisar arg på en annan klasskompis som retades och slet då av honom hans glasögon och trampade sönder dem. Jag tror inte att hon eller hennes föräldrar behövde betala ett öre utan skolan fick betala. Jag har starkt för mig att det finns regler för sånt.

  • mirre67
    AnniPanni skrev 2010-01-26 17:13:16 följande:
    Att ett par glsögon kan gå sönder på föskolan är något man får räkna med när man har barn med glasögon. Att sen kräva en annan 3-årings föräldrar på kostanden är ju bara rent ut sagt korkat.Hade de varit smarta hade de haft en försäkring - då kostar det ca 300kr för ett par nya.
    Men även om man har en försäkring,  tycker jag det är en självklarhet att det andra barnets föräldrar betalar den. Om man vet säkert vilket barn som haft sönder dem alltså. Vår son har glasögon och skulle vi få reda på att ett annat barn haft sönder dem, skulle vi utgå ifrån att de betalade självrisken. Likadant om vår son hade sönder något dyrt för ett annat barn givetvis. Jag blir faktiskt lätt förvånad över att så många här i stort sett bara rycker på axlarna åt en sån här grej och ännu mer förvånad över att en del även tycks anse att barn med glasögon nästan får skylla sig själva på något konstigt sätt..någon uttryckte sig så här ungefär: "om nu barnet MÅSTE ha glasögon på dagis" ..ska det vara så svårt att fatta att de flesta barn med glasögon MÅSTE ha dem hela tiden för att de faktiskt inte klarar sig utan dem??
  • Bonanza

    Men självklart betalar man för sitt eget barns glasögon. Jag hade glasögon som liten och de gick sönder ideligen. Ibland i lek, ibland av något annat barn, en gång för att en fröken satte sig på dem. Varje gång stod mina föräldrar för kostnaderna eftersom jag var deras barn.


  • blå fisk
    mirre67 skrev 2010-01-27 18:40:58 följande:
    Men även om man har en försäkring,  tycker jag det är en självklarhet att det andra barnets föräldrar betalar den. Om man vet säkert vilket barn som haft sönder dem alltså. Vår son har glasögon och skulle vi få reda på att ett annat barn haft sönder dem, skulle vi utgå ifrån att de betalade självrisken. Likadant om vår son hade sönder något dyrt för ett annat barn givetvis. Jag blir faktiskt lätt förvånad över att så många här i stort sett bara rycker på axlarna åt en sån här grej och ännu mer förvånad över att en del även tycks anse att barn med glasögon nästan får skylla sig själva på något konstigt sätt..någon uttryckte sig så här ungefär: "om nu barnet MÅSTE ha glasögon på dagis" ..ska det vara så svårt att fatta att de flesta barn med glasögon MÅSTE ha dem hela tiden för att de faktiskt inte klarar sig utan dem??
    För mig handlar det nog om vem som ansvarar för barnet när det gäller ett så litet barn. När man lämnar sitt barn på föskolan har man ju ingen möjlighet som förälder att själv passa sitt barn. Om ett barn som är tre år och äldre kan ju göra dumma saker utan att det handlar om dålig uppfostran och de har ju inte heller förståelse för att något kostar pengar och är dyrt osv. Därför tycker jag att det är svårt att prata om att ett så litet barn tagit sönder något med flit eller är ouppfostrat. Stor skillnad om man pratar om äldre barn som vet vad det innebär om ett barns glasögon går sönder och dessutom borde veta bättre.

    Jag undrar bara om ert barn rymmer från förskolan är det ert fel som förälder eller pedagogernas ansvar?

    Om ert barn lämnas utan uppsikt så att det skadar sig svårt är det fortfarande ert ansvar som inte uppfostrat ert barn bättre, eller faller det också under pedagogernas ansvar att passa barnen?

    Om ert barn tar sönder leksaker eller annat material som tillhör förskolan ersätter ni det också? Det drabbar ju i förlängningen alla andra barn att saker förstörs och kanske inte kan ersättas?
  • AnniPanni

    mirre67 skrev 2010-01-27 18:40:58 följande:
    Men även om man har en försäkring,  tycker jag det är en självklarhet att det andra barnets föräldrar betalar den. Om man vet säkert vilket barn som haft sönder dem alltså. Vår son har glasögon och skulle vi få reda på att ett annat barn haft sönder dem, skulle vi utgå ifrån att de betalade självrisken. Likadant om vår son hade sönder något dyrt för ett annat barn givetvis. Jag blir faktiskt lätt förvånad över att så många här i stort sett bara rycker på axlarna åt en sån här grej och ännu mer förvånad över att en del även tycks anse att barn med glasögon nästan får skylla sig själva på något konstigt sätt..någon uttryckte sig så här ungefär: "om nu barnet MÅSTE ha glasögon på dagis" ..ska det vara så svårt att fatta att de flesta barn med glasögon MÅSTE ha dem hela tiden för att de faktiskt inte klarar sig utan dem??
    Jo jag vet, jag har barn med glasögon och har det själv med.

    Jag skulle personligen ALDRIG kräva ersättning ifrån ett annat barn. Att ett par glasögon kan gå sönder under lek på dagis är något man får räkna med på samma sätt som Kalle 3år faktiskt kan klippa sönder ditt barns nya vinteroverall a 1000kr.
    Det är inte barnens fel, vi pratar om små 3åringar! Men glasögon är som annat något som kan gå sönder. 
    Risken är precis lika stor att 3-åring ramlar o glasögonen går sönder, vem ska man tvinga betala då? Företaget som tillverkade för otyliga skor så att barnet ramla?

    Har man ett barn på dagis med glasögon så tar man extra försäkringar som täcker kostnaderna för nya glasögon. 

    Sen kan man ju fråga sig hur glasögonen gick sönder också. Jag litar på mina barn men i alla fall min 2 åring säger att alla puttar henne konstant, vilket som sagt inte är helt sant. Hon kan ramla, bli skitförbannad o säga att Anna puttade mig med väldigt förnärmad röst. I själva verket snubblade hon och Anna råkade stå en meter bakom henne.
  • Carola Carro

    Glasögonen får föräldrarna bistå för själv.. Min moster son har glasögon barn på dagis har förstört dom 3gånger på dagis.. Brytet av dom på mitten..  Till slut fick de hem brev ifrån rektorn att sonen måste få ny glasögon snart för det hämmar hans utveckling.. De blev vansinniga och gick upp till rektorn visa han 3par glasögon trasiga och förklara att pga det här så finns de inga glasögonen och sätta på sonen. så förskolan fick lägga ut till ett par nya..

  • ByggareBob

    När våra tjejer fick glasögon var vi noga med att välja en optiker med bra försäkringar. Valet föll på synsam som har en jättebra försäkring för barnglasögon, den täcker ALLT utom borttappade glasögon och den ingår. Ingen självrisk tillkommer. Har lite svårt att fatta att  man inte har försäkring på barnglasögon då allt kan hända, och det gör det också. Vi har lämnat in dom då glaset ramlat ut, hon böjde av en skalk, hon har råkat trampa på dom osv...Nu låter det som hon är väldigt oförsiktig men det är hon inte, däremot är hon en 5åring med allt vad det innebär. 9 åringen har klarat sina glasögon utan ngr problem.

  • Flickanx2

    Men vad konstigt det är, tycker jag. Borde inte de som jobbar på förskolor ha det i försäkrat i jobbet att sådant kan hända. Alltså, jag jobbar inom omsorgen och när det händer någon olycka så att något går sönder, kan handla om att en jumper slits sönder eller att personalens glasögon går sönder etc.. så har man rätt att få ut pengar för detta. Kanske inte hela beloppet men ändå. Har man ett jobb där man är utsatt på detta sättet så tycker jag det verkar rimligt att man ska få kompensation för det när det väl gäller.

    Men åter till TS fråga: jag vet inte vad som gäller men jag tycker nog att det är kommunen som ska hjälpa till med betalningen. Det är ju ändå dem man lämnar över sitt barn till och sålänge barnet är där så tycker jag att det är personalen som har ansvaret för vad som händer.


    128
  • Oktober Längtan

    Jag hade betalat den summan den hade kostat att få ut nya på försäkringen.
    Har föräldrarna sedan ingen försäkring på glasögonen så är det deras problem känner jag. Med ett så litet barn är det i princip en säkerhet att något, nångång kommer hända med glasögonen. Då är man bara dum om man inte har försäkring på de.

  • AnniPanni

    Jag anser att det inte är den andra familjen ska betala för en olycka som hänt på dagis. Annorlunda är det ju om barnen kanske har bråkat framför personal o den ena barnet tar glasögonen o bryter isär de - det är en medveten handling.

    Hade barnen varit hemma hos mig och mitt barn var med då glasögonen gick sönder så skulle jag självklart hjälpa till ekonomisk.

     Men om Kalle 3år säger att mitt barn puttade honom så att han tappade glasögonen (hur kan man tappa ett par glasögon av en putt? Småbarn har väl BRA glasögon med bågar som sitter runt bakom öronen i den åldern..bör ha i alla fall)och ingen annan sett att detta hänt så sorry men då får Kalles mamma o pappa stå för det.

    Det är ju så det är på dagis. Jag förväntar mig inte att förskolan/annan förälder ska ersätta mig om barnens overaller går sönder/försvinner/blir klippta i av annat barn, målade på osv. Och då är det ändå overaller för 1200+kr, alltså mer än vad ett par barnglasögon kostar.

  • Sessilou

    har inte läst svaren, men rent spontant tycker jag att man ska ha försäkring på glasögonen o inte kräva pengar av nån annan


    Less is more=)
Svar på tråden Min dotter hade sönder ett annat barns glasögon. Vem har ansvaret?