• Äldre 19 Jan 07:35
    8509 visningar
    53 svar
    53
    8509

    Hjälp mig att tänka klart!!! (Colombia/Etiopien)

    Vi har nyss fått indikationer på att vi får starta upp till Colombia i nästa omgång, dvs mars/april (privata barnhemmen). Det står sedan att väntan med papper i landet är 6-18 månader.

    I Etiopienkön står vi mest och stampar nu, när vi sist loggade in så hade vi åkt BAKÅT tre steg i Sverigekön. Vi befarar att det kan dröja upp till ett år innan vi får skicka vår akt dit, iallafall 10 månader. Kötiden med papper i landet är sedan 6-12 månader för tillfället.

    Vi har varit mycket inställda på Etiopien, men nu börjar vi vackla.. ska man ha is i magen och vänta kvar i Sverigekön till Etiopien? Tänk om det inte lossnar alls? Eller ska vi ta och skicka ansökan i Colombia framåt försommaren.. tänk om vi har barnbesked redan till nästa sommar då?

    Ja.. det är ju omöjligt för ngn annan att svara på hur vi ska göra. Men jag tar tacksamt emot ALLA tips, åsikter och erfarenheter.

  • Svar på tråden Hjälp mig att tänka klart!!! (Colombia/Etiopien)
  • Cerdri­ca
    Äldre 26 Jan 11:18
    #21

    Så roligt Morgonsolan, grattis! Och ja, det är häftigt det där med att resa världen runt i tanken innan man landar.


    Den som lever får se
  • Äldre 26 Jan 14:48
    #22
    morgonsolan skrev 2010-01-26 10:21:19 följande:
    Nu är det klart. Det blev Colombia, och snabbare än vad vi trott! Känns helrätt nu, vi är såååå glada!Vad konstigt det är.. Vi startade i Östeuropa.. tog ett jättekliv till Asien, hoppade till Afrika därifrån och hamnar i Sydamerika.. Colombia.
    Härligt! Ni är inte ensamma om att fundera jorden runt innan man hamnar "rätt". Känner så igen mig. Partisk som jag är kan  jag bara gratulera er till Colombia. Det är ett fantastiskt land att adoptera ifrån! (men det tycker säkert alla om sina länder )

    GRATTIS!!!

    Kram Lisa
  • Äldre 26 Jan 15:52
    #23

    Tack för grattis Lisa & Cederica! Ja, nu ska vi landa i detta och börja läsa på ordentligt om Colombia som land. Känner redan nu att landet fantastiskt så klart . Är så glad att vistelsetiden är ca 2 månader också! Då får vi lära känna landet och barnet samtidigt .

  • Linnis
    Äldre 26 Jan 16:52
    #24

    Grattis och välkommen in i Colombia-klubben...

  • Äldre 26 Jan 17:09
    #25
    gracias!

    Linnis skrev 2010-01-26 16:52:08 följande:
    Grattis och välkommen in i Colombia-klubben...
  • Äldre 26 Jan 19:31
    #26

    Grattis till beslutet och till att ni snart är igång och samlar papper!

  • Ethi
    Äldre 27 Jan 00:20
    #27
    morgonsolan skrev 2010-01-26 10:21:19 följande:
    Nu är det klart. Det blev Colombia, och snabbare än vad vi trott! Känns helrätt nu, vi är såååå glada!Vad konstigt det är.. Vi startade i Östeuropa.. tog ett jättekliv till Asien, hoppade till Afrika därifrån och hamnar i Sydamerika.. Colombia.
    Nämen, här har man paj dator i några dagar och se vad som händer! Grattis till att beslutet är fattat! Får ni redan börja eller?
  • Ålen
    Äldre 27 Jan 07:59
    #28

    Morgonsolan: vi har varit medlemmar sedan juni -08. Vår handläggare på AC sa i december att hon trodde på att vi får börja samla i augusti. För min del får det gääääärna bli tidigare !

  • Äldre 27 Jan 10:48
    #29

    Precis som de flesta andra skriver så skulle jag skicka till det landet där jag först kom fram i kön.

    Jag tror dessutom att just nu är Colombia lite mindre skakigt än Etiopien.

    Nyligen så stoppade Australien adoptionerna från Etiopien (vid årsskiftet). Holland har också stoppat sina adoptioner från Etiopien (när vet jag inte). Etiopien hade i höstas egna utredningar på grund av indikationer att det inte alltid går rätt till vid alla adoptioner. De kom fram till att allt var bra.

    Etiopien är ett land som inte har så många regler jämförelsevis, så jag tänker (O.B.S egna tankar) att det ger de mindre seriösa agenturerna i USA möjligheter att spela lite friare. Det har hänt i många andra länder (senast Vietnam) och leder ofta till mindre rättsäkerhet och bakslag.

    Det finns inget som just nu talar för att Sverige kommer att stoppa adoptionerna från Etiopien. Etiopien är dessutom ett land där organisationerna jobbar med egna kontakter/barnhem och det därmed går olika till på genom olika kontakter. Det finns absolut ingenting som talar för att adoptionerna från Etiopien till Sverige är rättsosäkra. Men stopp i länder kan komma snabbt och jag skulle absolut inte vänta in just Etiopien just nu om jag hade andra möjligheter.

  • Äldre 28 Jan 10:10
    #30

    Ja här händer det grejer serru´! Vi får börja samla i vår . Hoppas få iväg allt runt försommaren/sommaren .

Svar på tråden Hjälp mig att tänka klart!!! (Colombia/Etiopien)