• Mini liten

    En till spjälsäng, eller ny säng till 2 åring

    Vi väntar nr 2, som beräknas komma bara några dagar efter dotterns 2års dag.

    Jag har börjat fundera på det här med säng, om det bästa är att köpa en spjälsäng till den lille. Eller om det kanske rent av är dags för en större säng till 2åringen.

    Är det för tidigt att ta bort spjälsängen för en 2åring? Jag tror hon kan klara det, frågan är bara om hon ligger kvar när det är sovdags. Vi har nämligen alltid bara lagt henne, sagt god natt, och sen gått ut ur rummet. Ibland somnar hon direkt, och inbland ligger hon och babblar för sig själv ett bra tag innan hon somnar. Så risken finns ju då att det inte blir nått somna alls, utan att hon klättrar ur sängen, och hittar på annat skoj.... Vill ju inte förstöra våra jätte braiga läggrutiner..

    När bytte ni säng till era små??? hur skulle ni gjort??


    www.(får inte skriva för det reklam).se/lini
  • Svar på tråden En till spjälsäng, eller ny säng till 2 åring
  • Fruktbar

    Hej! Jag skulle nog använda resesäng till 2-åringen till det är dax för större. Det är så kort period det handlar om tänker jag och i början sover kanske den yngsta ändå i samma säng som er..? Min son är nu 2 år och vi tycker det är lite tidigt för byte av säng, till sommaren har vi tänkt att han ska få en större. Lycka till!

  • TvåBusar

    Vi är lite i samma sits som er, väntar nr 2 ca 1 ½ vecka efter det att nr 1 fyllt 2 år.

    Sonen fick en ny växa säng i julklapp som vi nu sakta försöker vänja in honom i. Vi har gjort så att vi har spjälsängen kvar och nattar som vanligt i den för att sedan när vi går och lägger oss flytta över till nya sängen. Sedan sover han där hela natten. Fram till juni när nr 2 kommer hoppas jag att vi har fått honom även att somna i nya sängen :) Vi skyndar långsamt i allafall för att inte "förstöra" några väl fungerande rutiner.

    Lycka till!

  • Tetran

    LÅter nästan som jag skrivit inlägget ;)


    Vi funderade också på hur läggnignarna skulle gå. Vi har också lagt honom och gått ut ur rummet. Inga problem alls. Ville inte förstöra läggningen heller. Men vi resonerade som så att ngn gång måste han ju ha en större säng i allfall. Varför inte nu? Han blev 2 i okt och ska få lillebror i april. Då behöver vi hans spjälsäng. Han fick ny säng i julas. Dels för att vi var lediga, om det skulle bli läggningsproblem och dels för att spälsängen skulle "försvinna" tills bebisen kommer. Han skulle ju inte få känna att bebisen TOG hans säng. Nu hinner han glömma ganska bra och komma in i att vara stor och sova i stor säng. 
    Lycka till!
  • kemi78

    Vi bytte bort spjälsängen till våran son när han var 2 år. Vi har en växa säng som har ganska höga sidor vilket medför att han inte kan rulla ur, men kliva ur själv. Ville att han skulle kunna om han vaknar på natten, komma över till oss själv och inte ropa mamma... Nu kommer han aldrig över för att han sover hela nätterna, men NÄR han kommer in i en period när han vill så kan han göra det själv:)
    För mig är det också skönt att slippa lyfta honom i och ur spjälsängen, pga graviditeten.

  • trollmamma76
    min 2 åring blir 3 i april,hon fick sin växasäng redan som 1 1/2 åring och det har funkat suverent.
  • Kalaha

    Vi bytte innan sonen fyllt två och det har fungerat bra. Tänk bara på att göra det i god tid innan nästa barn kommer så att det inte blir något svartsjukedrama av det.

  • sarah

    En 2 åring behöver väl inte sova i spjälsäng?!!
    Vi har bytt till våra när de var runt 1,5 år. Inga problem. De sov bättre, kunde krypa ur själva och komma in till oss på morgonen.


    (¯`°?.¸ ♥ Mathilda & Emma i mitt hjärta ♥ ¸.?°´¯)
  • Mini liten
    sarah skrev 2010-01-20 11:52:30 följande:
    En 2 åring behöver väl inte sova i spjälsäng?!!Vi har bytt till våra när de var runt 1,5 år. Inga problem. De sov bättre, kunde krypa ur själva och komma in till oss på morgonen.
    Fast vi sover med stäng dörr både till dottern och in till oss, så hon kommer iaf inte kunna komma och gå som hon vill.

    Jag tror inte heller att hon behöver spjälsäng egentligen, det är just bara den där biten med att hon inte kommer ligga kvar.

    Men då kanske det smartaste är att köpa en växasäng till dottern ett tag innan 2:an kommer. Går det inte så går det inte helt enkelt. En växasäng ska hon ju ialla fall ha senare, så det är ju inget onödigt köp, bara onödigt med platstagande i sånt fall.
    www.(får inte skriva för det reklam).se/lini
  • Skruttensmamma

    Vi bytte till juniorsäng för vår son i oktober, han var då 15 månader och ska få syskon nu vilken dag som helst. Det har gått bra. Fast vi ligger bredvid honom i sängen till han har somnat...


    Emil *2008-07-04, Bebis BF 2010-01-19
Svar på tråden En till spjälsäng, eller ny säng till 2 åring