• Lizzie­T
    Äldre 20 Jan 13:16
    16601 visningar
    49 svar
    49
    16601

    Har du använt ett sk Ouija Board?

    Tror ni på att man kan kommunicera med andar med hjälp av ett Ouija Board? Eller är det bara någonting någon har hittat på för att tjäna pengar? Någon med erfarenheter från ett Ouija Board eller "anden i glaset"?
    Berätta vad som har hänt just er *nyfiken*


    Det finns dom som har det värre än du.
  • Svar på tråden Har du använt ett sk Ouija Board?
  • Äldre 1 Feb 00:04
    #21
    Hugful80 skrev 2010-01-31 21:04:13 följande:
    Jag förstår precis hur det funkar, det visste jag innan jag läste den där länken. Men om man påstår att man har några slags mystiska krafter när det i själva verket är ideomotorik som ligger bakom så är man en bluffmakare i mina ögon.
    men dom 3 som inte påstår sig vra präster etc säger ju inte att dom har magiska krafter dom är ju själva förvånade att det funkade. det var ju oberoende personer.
    dom kände ju inte till något om idemotorik eller något utan var bara testkandidater för programmet.
    annat var det med "prästerna"
  • qattla
    Äldre 4 Feb 15:06
    #22

    Kort och gott är det fullkomligt idiotiskt att använda en ouijabräda och jag kan inte begripa varför någon skulle vilja göra det.


  • Äldre 4 Feb 17:02
    #23
    qattla skrev 2010-02-04 15:06:59 följande:
    Kort och gott är det fullkomligt idiotiskt att använda en ouijabräda och jag kan inte begripa varför någon skulle vilja göra det.
    För att man är intresserad av människans undermedvetna? Jag skulle gärna prova men jag är rädd att jag skulle påverka resultatet "negativt" (så effekten uteblev) eftersom jag inte tror en sekund på det den påstås kunna göra.
    The candle flame gutters. It's little pool of light trembles. Darkness gathers. The demons begin to stir. - Carl Sagan.
  • qattla
    Äldre 5 Feb 17:08
    #24
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-02-04 17:02:54 följande:
    För att man är intresserad av människans undermedvetna? Jag skulle gärna prova men jag är rädd att jag skulle påverka resultatet "negativt" (så effekten uteblev) eftersom jag inte tror en sekund på det den påstås kunna göra.
    Inte alls, men mest sannolikt fungerar det inte och då är det bortkastad tid. Skulle det fungera så är det inte farmor Asta som kommer och samtalar utan något mycket mer obehagligt - så varför alls riskera något? Det finns ju ingenting att vinna på det.

    Är någon intresserad av det undermedvetna finns det psykologi att studera resp. filosofi om man vill utveckla sina tankegångar om livets varande lite mer.
  • Äldre 5 Feb 17:13
    #25
    qattla skrev 2010-02-05 17:08:39 följande:
    Inte alls, men mest sannolikt fungerar det inte och då är det bortkastad tid. Skulle det fungera så är det inte farmor Asta som kommer och samtalar utan något mycket mer obehagligt - så varför alls riskera något? Det finns ju ingenting att vinna på det.
    Man ska inte göra det för att det kan vara farligt om andar skulle existera? Ska man be till Gud också, utifall han existerar?

    Man kan vinna en ökad förståelse för att vi inte har så bra kontroll över våra kroppas som vi tror.
    The candle flame gutters. It's little pool of light trembles. Darkness gathers. The demons begin to stir. - Carl Sagan.
  • qattla
    Äldre 5 Feb 17:15
    #26

    Njae...Jag menar snarast som så att det finns inte en enda "god ande" som kommer ifrån ett ouijabräde. Att använda ett sådant är som att öppna dörren till andra sidan och säga till kreti och pleti "välkommen in".


  • Äldre 5 Feb 17:18
    #27
    qattla skrev 2010-02-05 17:15:40 följande:
    Njae...Jag menar snarast som så att det finns inte en enda "god ande" som kommer ifrån ett ouijabräde. Att använda ett sådant är som att öppna dörren till andra sidan och säga till kreti och pleti "välkommen in".
    Jaha, och då förutsätter du två saker. Att andevärlden existerar och att bara onda andar kommer från ett ouija bräde. Har du belägg för något av det?

    Det är som sagt som att säga att man ska be till gud ifall han existerar (Pascal's Wager).
    The candle flame gutters. It's little pool of light trembles. Darkness gathers. The demons begin to stir. - Carl Sagan.
  • qattla
    Äldre 5 Feb 17:21
    #28

    Jag skrev lite längre upp att det mest sannolikt inte existerar något sånt.
    "Inte alls, men mest sannolikt fungerar det inte och då är det bortkastad tid. "

    SKULLE det existera så är det förmodligen inget trevligt. Enligt mig. Sen finns det ju de som tycker att det oerhört trevligt och gemytligt med huvudlösa riddare och allt möjligt otyg.


  • Äldre 5 Feb 17:28
    #29
    qattla skrev 2010-02-05 17:21:26 följande:
    Jag skrev lite längre upp att det mest sannolikt inte existerar något sånt. "Inte alls, men mest sannolikt fungerar det inte och då är det bortkastad tid. " SKULLE det existera så är det förmodligen inget trevligt. Enligt mig. Sen finns det ju de som tycker att det oerhört trevligt och gemytligt med huvudlösa riddare och allt möjligt otyg.
    Det finns ju faktiskt en naturlig förklaring som man kan vilja veta mer om, då tycker jag att såväl ouija board som slagrutor och pendlar är alldeles utmärkta verktyg för det.
    The candle flame gutters. It's little pool of light trembles. Darkness gathers. The demons begin to stir. - Carl Sagan.
  • qattla
    Äldre 5 Feb 18:45
    #30

    Precis. Då handlar det om psykologi som jag också tipsade om.
    Sånt är väldigt intressant.


Svar på tråden Har du använt ett sk Ouija Board?