• mee79

    gå tillbaka till jobbet tidigare?..

    Är det någon som vet hur det är när det gäller att komma tillbaks till sitt arbete tidigare än vad man sagt? Jag har lämnat in min föräldraledighetsansökan t.o.m. 31/8 men skulle behöva börja jobba tidigare. Har hört någonstans att man får lov att ändra sig med 1 eller 2 månaders varsel. tacksam om nån som vet kan svara!

  • Svar på tråden gå tillbaka till jobbet tidigare?..
  • Hallonmun

    ring och fråga din chef, det beror ju helt på vad du har för jobb.

  • k och k

    Det får man absolut göra. Tror som du skriver att det är 1-2 månader innan man bör höra av sig. Ring upp chefen och berätta att du vill ändra dig. Det bör bara vara att fylla i en ny blankett om föräldraledighet!

  • mee79

    de e just p.g.a. chefen jag vill fråga här först! hon e en lömsk rackare som hittar på egna regler... så ringer henne och frågar gör jag inte! hon har ju satt in vikarie på min tjänst och vill såklart inte att jag kommer tillbaks..

  • Billabong

    Enligt Föräldraledighetslagen är det 1 månad arbetsgivaren kan skjuta på en återgång om man vill komma tidigare. I ditt fall är det ju länge kvar så det är inga problem för dig att få börja mkt tidigare om du vill.

    MEN det kan finnas kollektivavtal på ditt jobb som säger ngt annat. T.ex. att det är två månader innan man ska säga till. Om du inte vill fråga chefen - kolla med din löneassistent. Det är de som ska kunna sådana regler/avtal.

  • alexma
    mee79 skrev 2010-01-21 13:35:52 följande:
    de e just p.g.a. chefen jag vill fråga här först! hon e en lömsk rackare som hittar på egna regler... så ringer henne och frågar gör jag inte! hon har ju satt in vikarie på min tjänst och vill såklart inte att jag kommer tillbaks..
    Det kan jag förstå- Har man satt in någon på ett vikariat så har man inte rätt att bryta det trots att du vill komma tillbaka tidigare. Så då står arbetsgivaren med dubbla kostnader...
  • Billabong
    alexma skrev 2010-01-21 13:45:05 följande:
    Det kan jag förstå- Har man satt in någon på ett vikariat så har man inte rätt att bryta det trots att du vill komma tillbaka tidigare. Så då står arbetsgivaren med dubbla kostnader...
    Jodå, visst kan man avbryta ett vikariat! Det beror på hur man valt att fomulera sig i vikariens anställningsavtal. En arbetsgivare garderar sig ofta mot sådant!
  • alexma
    Billabong skrev 2010-01-21 13:47:44 följande:
    Jodå, visst kan man avbryta ett vikariat! Det beror på hur man valt att fomulera sig i vikariens anställningsavtal. En arbetsgivare garderar sig ofta mot sådant!
    Att arbetsgivaren kan säga upp avtalet då? På min arbetsplats brukar de påminna om att skriver man på för ett halvår så är det bindande. Det blir svårt för båda parter att hitta någon ersättning om man får ett vikariat förkortat med ett par månader. Ts, kanske finns det arbetsuppgifter på din arbetsplats för er båda under den tiden. Man kan ju alltid ta diskussionen med sin arbetsgivare.
    Kanske kan du vid nästa längre ledighet gardera dig och plocka ut ledigheten i mindre stycken så att du hinner känna dig för hur länge du ska vara ledig?
  • Billabong
    alexma skrev 2010-01-24 11:29:43 följande:
    Att arbetsgivaren kan säga upp avtalet då? På min arbetsplats brukar de påminna om att skriver man på för ett halvår så är det bindande. Det blir svårt för båda parter att hitta någon ersättning om man får ett vikariat förkortat med ett par månader. Ts, kanske finns det arbetsuppgifter på din arbetsplats för er båda under den tiden. Man kan ju alltid ta diskussionen med sin arbetsgivare.Kanske kan du vid nästa längre ledighet gardera dig och plocka ut ledigheten i mindre stycken så att du hinner känna dig för hur länge du ska vara ledig?
    Beror på hur anställningsavgavtalet är formulerat.
    Generellt sett så ÄR tidsbegränsade anställningar bindande på den tid som avtalats, men det finns undantag.
  • Carisma95
    alexma skrev 2010-01-24 11:29:43 följande:
    Att arbetsgivaren kan säga upp avtalet då? På min arbetsplats brukar de påminna om att skriver man på för ett halvår så är det bindande. Det blir svårt för båda parter att hitta någon ersättning om man får ett vikariat förkortat med ett par månader. Ts, kanske finns det arbetsuppgifter på din arbetsplats för er båda under den tiden. Man kan ju alltid ta diskussionen med sin arbetsgivare. Kanske kan du vid nästa längre ledighet gardera dig och plocka ut ledigheten i mindre stycken så att du hinner känna dig för hur länge du ska vara ledig?
    När jag har fått mammavikariat har de arbetsgivarna skrivit:
    "Tidsbegränsat vikariat för XXXXX mammavikariat. Dock längst t.o.m. XX-XX-XX. Unionens regler tillämpas".

    Kanske inte ordagrant. Men hur som helst, som sara säger så är det rentav KLANTIGT om ett företag inte kan sina rättigheter (och skyldigheter).
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
Svar på tråden gå tillbaka till jobbet tidigare?..