• Johannniii

    Sluta med Yasmin?

    Jag är snart 19 år och har tagit Yasmin sedan jag var 14. Jag har gått upp jättemycket i vikt sedan jag började med ppillerna, jag gråter för ingenting, jag får finnar till och från och mina höfter och bröst är bara ...(förstörda) och sexlusten är väääldigt varierande.
    Jag tar Yasmin för att min gynekolog rekommenderade mig det och jag har bara tagit "sockerpillren" var 4-5 månad för att jag har endometiros och det inte är speciellt bra att få mens.

    Nu funderar jag på att sluta med mina ppiller och leva utan hormoner ett tag.
    Någon som har slutat med Yasmin? Vad hände med dig? Några negativa biverkningar? något positivt?

    (behöver inte kommentarer om själva skyddet som ppiller ger mig, har stabilt förhållande och vi tänker inte skydda mer än att "dra ur" och hoppas på att det funkar. Funkar det inte så är det som det är, vi är överrens)

    Alla svar är välkommna!
    Tack ! :)

  • Svar på tråden Sluta med Yasmin?
  • Lyndi
    Anonym skrev 2010-01-26 22:18:43 följande:
    Jag hatar också Yasmin! Hur vet du att du inte har haft äl trots mens?Hur mycket blöder du ungefär? Jag blöder verkligen ingenting. En binda högst under 12-24 timmar sen har jag bara lite spotting i 2-3 dagar till.
    Jag misstänker det bara, eftersom jag inte haft något äl sekret under den tiden...
    Jag blöder mycket sen jag slutade med pillerna!
    Hur längesen var det du slutade med dem?
  • Anonym
    Lyndi skrev 2010-01-26 22:42:36 följande:
    Jag misstänker det bara, eftersom jag inte haft något äl sekret under den tiden... Jag blöder mycket sen jag slutade med pillerna! Hur längesen var det du slutade med dem?
    Jag slutade för 18  månader sen. Men jag blöder ingenting nästan och någon sa att jag kanske inte har äl då. Fast jag får stegring på äl-test och äl-sekret nästan alla månader. Fast att inte blöda oroar mig.

    Jag fick också böldfinnarna på käken som du hade. Jag gick upp några kilo trots att jag äter mindre godis efter jag slutade. Direkt när jag slutade åt jag inget alls på flera månader och gick upp trots det.
  • Lyndi
    Anonym skrev 2010-01-26 22:50:35 följande:
    Jag slutade för 18  månader sen. Men jag blöder ingenting nästan och någon sa att jag kanske inte har äl då. Fast jag får stegring på äl-test och äl-sekret nästan alla månader. Fast att inte blöda oroar mig. Jag fick också böldfinnarna på käken som du hade. Jag gick upp några kilo trots att jag äter mindre godis efter jag slutade. Direkt när jag slutade åt jag inget alls på flera månader och gick upp trots det.
    Ja dom där bölderna var INTE roliga!!!
    Har du kontaktat gyn ang att du tror att du har uetbliven äl?
    Försöker du aktivit att bli gravid?
  • Anonym
    Lyndi skrev 2010-01-26 22:59:39 följande:
    Ja dom där bölderna var INTE roliga!!! Har du kontaktat gyn ang att du tror att du har uetbliven äl? Försöker du aktivit att bli gravid?
    Jag försöker inte bli gravid men jag vill fungera som jag ska.

    Jag är utomlands för min man jobbar här ett tag så jag vill helst inte gå här då det är struligt med försäkringen och så.

    Försöker du bli gravid?
  • Anonym (Selvi)

    Varför tror så många att man måste äta hormoner?


    Man kan ju faktiskt lära sig Billingsmetoden, eller använda de nya moderna silikonpessarerna. Superenkelt och HELT ofarligt.
    Du kan sätta in pessaret upp till 42 timmar innan samlag. Känns inte, billigt i längden.
    Och vi andra slipper dricka ditt utkissade hormon i vårt dricksvatten. Nej, det går inte att rena!
    Och vill man sen bli gravid, så kan man direkt se i pessarkoppen ( om man har FemCap) när man har ÄL.
    Var rädda om er och var rädda om vår miljö.
    Bevara er fruktsamhet.
  • Lyndi
    Anonym (Selvi) skrev 2010-01-26 23:15:26 följande:
    Varför tror så många att man måste äta hormoner? Man kan ju faktiskt lära sig Billingsmetoden, eller använda de nya moderna silikonpessarerna. Superenkelt och HELT ofarligt. Du kan sätta in pessaret upp till 42 timmar innan samlag. Känns inte, billigt i längden. Och vi andra slipper dricka ditt utkissade hormon i vårt dricksvatten. Nej, det går inte att rena! Och vill man sen bli gravid, så kan man direkt se i pessarkoppen ( om man har FemCap) när man har ÄL. Var rädda om er och var rädda om vår miljö. Bevara er fruktsamhet.
    Amen to that!!
  • Mj86

    Jag äter Yasmin och det funkar fint ! Har aldrig haft några problem med dom, det enda är att jag mått lite dåligt när mensen är på gång..
    Har köpt Feman Balans som jag läst ska hjälpa : )
    Tänkte byta till mini piller, men efter att jag läst lite om dom så ångrade jag mig ganska fort.

    Har ätit yasmin i 2.5 år nu, innan det år jag trionetta28 som jag fick mellan blödningar av ..

  • Furie
    Mj86 skrev 2010-01-27 07:58:48 följande:
    Jag äter Yasmin och det funkar fint ! Har aldrig haft några problem med dom, det enda är att jag mått lite dåligt när mensen är på gång.. Har köpt Feman Balans som jag läst ska hjälpa : )Tänkte byta till mini piller, men efter att jag läst lite om dom så ångrade jag mig ganska fort. Har ätit yasmin i 2.5 år nu, innan det år jag trionetta28 som jag fick mellan blödningar av ..
    Jag har också funderat poå att byta till minipiller. Vad har du läst om dem?
  • NoRegrets

    Jag åt yasmin för ca 10 år sedan och blev jättedeppig av dom! Har även hört vänner som haft det likadant, så de skulle jag inte rekommendera till någon! Det värsta är att (iaf när jag var i tonåren) så var det många barnmorskor som rekommenderade just yasmin till unga tonåringar, som om man inte har nog problem med psyket som det är i den åldern?

  • Mj86
    Furie skrev 2010-01-27 09:12:34 följande:
    Jag har också funderat poå att byta till minipiller. Vad har du läst om dem?
     

    Läste någon tråd här på familjeliv, stod jätte mycket.
    Dom flesta krånglade mensen för mycket. Och tappade sexlusten helt.
    Det är ju såklart olika för alla men jag vågar inte byta när yasmin funkar bra för mig.

    Men hade funderingar efter jag läste artikeln i aftonbladet om Yasmin å Yaz eller vad det heter är dom farligaste p pillerna...
    så jag vet inte vad man annars ska ta och välja mellan : (
  • Furie
    Mj86 skrev 2010-01-27 11:15:48 följande:
      Läste någon tråd här på familjeliv, stod jätte mycket. Dom flesta krånglade mensen för mycket. Och tappade sexlusten helt. Det är ju såklart olika för alla men jag vågar inte byta när yasmin funkar bra för mig. Men hade funderingar efter jag läste artikeln i aftonbladet om Yasmin å Yaz eller vad det heter är dom farligaste p pillerna... så jag vet inte vad man annars ska ta och välja mellan : (
    Känns som att man bör lyssna på sin kropp först och främst. Mår du bra av dem (vilket jag också gör) så tror jag inte de är så farliga för dig. Man tål ju olika saker på olika sätt.  Sen kan man ju fundera om man borde byta när det står så mycket dåligt om dem, men jag känner ibland att det är så mycket som medierna tar upp som vi ska vara rädda för att det börjar tappa sin betydelse. Lite som att ropa "varg"...

    Jag vet inte. Men jag kör året ut med Yasmin i alla fall..
  • Anonym (Selvi)

    Ja nu är det ju inte medierna som försöker skrämma oss utan Läkemedelsverket som har visat att det är mycket större risk för blodpropp med just Yaz och Yasmin. Ska du fortsätta med Yasmin, läs noga på i FASS om symtom på blodpropp, så du snabbt kan få hjälp om du får det.


    Och man kan visst må bra och ändå sen få en propp.
    Amen!
  • Jenny81

    Äter Yasmin och har ätit i ca 6 år. Har fungerat utmärkt hela vägen! Inga biverkningar, sexlust har jag, mår mkt bättre av dem!

    Hyn är bättre överlag också, hade problem med mkt finnar innan,

  • Anonym
    Jenny81 skrev 2010-01-29 19:30:30 följande:
    Äter Yasmin och har ätit i ca 6 år. Har fungerat utmärkt hela vägen! Inga biverkningar, sexlust har jag, mår mkt bättre av dem!Hyn är bättre överlag också, hade problem med mkt finnar innan,
    Jag hade också jättefin hy när jag åt dem, men helvetet började efter att jag slutade.
Svar på tråden Sluta med Yasmin?