• Äldre 21 Jan 17:24
    1778 visningar
    1 svar
    1
    1778

    Hur kan jag göra?

    Hej! Jag har bf 6 mars, börjar bli skapligt nervös.. lite rädd för smärtan e jag väl också. Orolig att jag inte ska orka med alla värkar och bara ge upp! :(

    Hur kan man förbereda sig på bästa sätt inför förlossningen, nu när man inte har så långt kvar?

    Mvh

  • Svar på tråden Hur kan jag göra?
  • Doulan
    Äldre 24 Jan 20:14
    #1

     Har haft utbildning hela helgen och svara därför nu på alla era viktiga frågor.


    Du är modig som vågar ta tag i detta och tar dina känslor på alvar. Men naturligtvis finns det en balansgång mellan att ta det på alvar, eller ha en rädsla som tar över mer och mer. Det finns några saker som du/ni kan göra för att stärka dig. För det första så låter det som om du skulle behöva plantera in lite positiva förlossningsberättelser. Se om det finns någon som du kan prata med som haft en stärkande och bra upplevelse. Det är viktigt att du nu fyller ditt inre med den energin också. Jag får en känsla av du kanske fått höra mycket negativt, eller att din mamma haft en tuff upplevelse. Så ta dig nu rätten att ”skydda” dig från allt negativt. Det finns en jättefin barnmorskebok från tidigt 1800-tal där en viktig faktor är att gravida kvinnor inte ska utsättas för negativa känslor eller se på negativa saker som bränder eller olyckor. Detta ansågs vara jätte viktigt inför förlossningen. Så se det som en viktig förberedelse inför förlossningen att nu bara läsa och ta in positiva saker. Det gäller även det valiga livet. Det är faktiskt möjligt att din förlossning blir fantastisk!




    Det är viktigt att du på djupet kan se att din kropp kan föda och att du behöver stöd och hjälp för att hitta din tillit. Några tips är:


     


    1. Se din rädsla som en normal känsla som finna hos oss alla. Det är om man inte vet hur man ska möta den, eller hantera den, som den kan ta över och blockera kroppen. Förbered dig på hur du kan möta värkarna och undvika att hamna i en negativ spiral. Hantering är otroligt viktigt för att skapa en "positiv kontroll" och som hjälper dig att inte bli utmattad varken mentalt eller fysiskt. På så sätt får du självförtroende att du kan möta smärtan, att du har alla resurser i dig och att det går att föda i trygghet och tillit.


    2. Försök inte ta bort rädslan, utan finna sätt att möta och hantera den. Den kan komma och gå under förlossningen. När värken kommer försök att gå emot den första impulsen att spänna dig, andas ljudligt, låta rösten bli ljus och säga nej. Gör istället motsatsen för att öppna upp för känslor som lugn och trygghet: andas mjukt, slappna av och bli tung i hela kroppen, låt rösten blir mörk och hur galet det än låter säg "ja". Målet är sedan att stanna där, i tryggheten och tilliten. Värk för värk håller du dig kvar i det inre rum där din kraft finns.


    3. Stärk och förbered även stödpersonen/partnern. Stödpersonen behöver också träning sin unika funktion. Det häftiga på våra kurser har i utvärderingen varit hur alla paren uttrycker att det annorlunda är att vi fokuserar på hur kvinnan kan stärkas genom att stärka partnern. Detta är jätte viktigt! Undervärdera inte detta.


    4. Eftersom du tar upp ”att orka” tar jag även med betydelsen av att sova. Många underskattar betydelsen av detta. Men faktum är att när/om det blir en lång förlossning behöver kroppen sömn, mat, kärlek, skratt, och allt annat som ingår i det vanliga livet. Jag vet att det kan låta omöjligt, men jag vet, efter 100-tals födslar att det är möjligt! Sömnbristen beror på stressreaktionen och har inget med födandet att göra. Sömnen eller powernapping som det mer handlar om under förlossningen ger ny mental kraft för att orka både fysiskt men också känslomässigt. Jag skriver om detta också i min bok.


     


    Stort lycka till!

Svar på tråden Hur kan jag göra?