• Anonym (Bruden)

Bröllopsgäst som vägrar följa klädkod.

Måste skriva av mig lite och på bröllopstorget går det inte att vara anonym. Ska gifta mig om någon månad och har idag fått svar av en av gästerna, en god vän, att han gärna kommer på bröllopet, men att han totalt vägrar att följa klädkoden utan tänker klä sig enligt eget tycke och smak. Jag blev så paff att jag bara sa "va?" och sedan avslutade han samtalet. Tycker det känns jättekonstigt. Vi har sparat i nästan tre år för det här bröllopet vilket han vet och så kan han inte ens försöka. Han har samma klädstorlek som min blivande man och vi har erbjudit honom att låna kläder vid ett tidigare tillfälle när vi talade om bröllopet, men han vill inte. Vad gör man? Tycker som sagt att det hela känns konstigt och vet inte hur jag ska agera. Vet vad jag känner, men inte om det är något att göra en för stor sak av, samtidigt som vi lägger ca 1000 kronor i kuvertavgift per gäst och då känns det som att man kanske kan få respekten att gästerna iallafall försöker. De flesta gästerna vet givetvis inte vad kuvertavgiften är osv, men det vet han då vi pratat väldigt mycket om bröllopet under tiden som vi sparat och planerat. A ja, överreagerar jag eller?

Funderar på om jag ska göra något och i sådana fall vad? Känns ju drastiskt att be honom att inte närvara, men funderar på att be min tärna (som är en av hans absolut bästa vänner) att försöka prata med honom. Eller ska man bara skita i det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-27 15:23
    Vill tacka för alla goda råd både åt det ena och det andra hållet. Aldrig trodde jag att min lilla tråd med en fråga om hur man ska tackla den uppkomna situationen skulle leda till en sådan het diskussion att den hamnade på förstasidan på FL!

Många verkar tycka att jag ska be honom att inte komma, som jag skrev i TS känns det otroligt drastiskt, vi har som sagt bett folk att försöka följa vårt tema och det tänker jag nog försöka prata med honom om, men att sedan be en vän att inte komma är nog alldeles för långdraget för att vara jag.

Andra har sagt att jag borde skämmas för att jag och min man planerar en temafest, andra tycker att det är bridezillavarning att överhuvudtaget bry sig om en fest som kostar oss en enormt stor summa pengar och som vi arbetat för så länge. Till er säger jag bara att sätt er i samma situation själv innan ni uttalar er.

Jag kommer lämna tråden nu, åtminstonde tillfälligt för det känns som om inget nytt tillförs.

Alla ni som förstått hur hårt vi arbetat och försvarat mig från de som skäller och kommer påhopp (ytterst få, jag är förvånad! Tack!) så vill jag rikta ett tack och en liten dagens ros!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-29 21:47
    Hej igen!
    Vill bara meddela att allt löst sig mellan oss och vår vän. Jag ringde upp honom idag och det visade sig att han hade dragit ett ytterst dåligt skämt och tyckte att han var rolig. Vi har löst hela biten iallafall och han har självmant bett att få låna kläder så inget tvång. Därmed har vi inga gäster som tycker det är jobbigt med vårt tema. Vårt enda problem nu är att det ser ut som att alla vill komma så det blir trångt, men glatt i lokalen! Underbart!

I vilket fall så vill jag rikta ett extra stort tack till flera av er som så hårt talat för vårt val av bröllopsfest. Känns verkligen skönt att det finns folk som tex EmmaOh och Pentagon, samt många fler som jag tyvärr i skrivandes stund inte minns namnet på. Ni verkar dock alla vara go'a människor. Även ni som inte gillat vårt tema, men som på ett schysst sätt talat för en annan ståndpunkt skall ha ett tack för era råd och er input i det hela.

Hoppas ni alla får vara lika glada som vi är just nu!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-29 23:37
    Pentagram, inte Pentagon. Ledsen.
  • Svar på tråden Bröllopsgäst som vägrar följa klädkod.
  • UpsyDaisy

Temabröllop i all ära. Tycker att det är roligt om folk följer temat men att det ska vara ok att gå i kostym också om man vill.

Min väninna hade medeltidstema på sitt bröllop. Många kom uppklädda enligt temat, men vissa hade kostym eller dress på sig, och det var helt ok. Inget som någon upprördes över.

Om han hade velat komma i jeans och t-shirt hade jag förstått. Men nu så är han fullt villig att klä sig snyggt i kostym.

• Anonym

Kuvertavgifter och klädtema på bröllop? Vad är detta? Maskerad eller?

• Mammamaria03

Då skulle jag säga till han att "Det är bara att välja - klä dig som vi säger eller låt bli att komma"! 

• 010306

hade låtit han komma dit i sina egna kläder & slutat fokusera på han.. Sticker han ut med "vanliga" kläder är det ju mest han det e pinsamt förr & folk kollar på. Så låt han skämma ut sig

• solros3
    Mammamaria03 skrev 2010-01-27 08:13:24 följande:
    Då skulle jag säga till han att "Det är bara att välja - klä dig som vi säger eller låt bli att komma"! 
     Instämmer!
  • Anonym
    Mammamaria03 skrev 2010-01-27 08:13:24 följande:
    Men vad är detta? Vill ni ha gäster eller rekvisita/statister till bröllopet?
  • Anonym (udda klädval???)
    Anonym (Bruden) skrev 2010-01-26 23:36:59 följande:
      Nej, det är ett historiskt tema. Det skulle räcka med mörka byxor och en stjorta som han lånar. Allt vi begär är att folk försöker, men han tänker gå i kostym.
    Jag förstår din besvikelse över att han inte vill följa dresskoden på ert bröllop men jag skulle föredra att ha en gäst som kom i kostym än det som skedde vid mitt bröllop.
    Vi ville inte trassla till det utan göra det lätt för våra gäster så vi valde KOSTYM.
    Jag höll på att svimma när vi går ner för mittengången. Min syster med familj satt på en av de främre raderna och hennes man är klädd i mjukbyxor och AIK-tröja. Snacka om att sticka ut. 
    Grattis och lycka till!!!!
  • Lavish

Trist snubbe faktiskt. Avskyr folk som inte kan bjuda lite på sig själva, och jag anser det vara att inte bjuda på sig själv att inte ställa upp på en diskret temaklädsel för brudparets skull. Men jag förstår också att ni inte vill utesluta en nära vän pga en sådan sak. Kan ni inte ta reda på vad "eget tycke och smak" innebär i det här fallet? Betyder det bara typ kavaj och byxor är det en sak. Betyder det trasiga jeans och skitig hippietunika är det en annan.

• BlommyNess12

Skulle bli rätt så sur faktiskt. Det låter som att ni ska ha ett lajv-bröllop, och inte fan går man på lajv klädd för off-lajv. Det är ju bara att sabba.

• Tate

I vanliga fall  när det gäller bröllop skulle jag sagt att det viktigaste är att ens nära och kära kan komma, att det handlar om ett äktenskap och inte en fest, etc. Jag är t ex emot att man tvingar alla att hyra frack för man tycker att det vore lyxigt om alla hade det.

Men om man bara får tänka på äktenskapet så hade ni ju lika gärna kunnat gifta er i en pappkartong och bjuda era vänner på tuggummi bakom kiosken.

Men nu har ni valt att kombinera ingåendet av ert äktenskap med ett tema som betyder mycket för er, som hänger ihop med hur ni träffades och som skapar en romantisk bakgrund och förstärker era känslor. Och det är er fest, era pengar. Vid ett vanligt bröllop sticker kanske en felklädd gäst ut litegrann, men det är han/hon som påverkas mest, men har man ansträngt sig för att återskapa en svunnen tid så är det ni som påverkas mest av en felklädd gäst. För honom spelar det ju ingen roll, för han skiter ju i temat, men om ni har gjort en massa val för att få allt att bli autentiskt, så är det ju ni som störs.

Det handlar ju inte heller om en person i rullstol som ni funderar på att inte bjuda för att man minsann inte hade rullstol då, det handlar om en vuxen man som sätter sig på tvären och vägrar bjuda till lite trots att det inte kostar honom någonting. Vad mer kan man som bröllopsgäst vägra bara för att man inte känner för det? Kanske känner jag inte för att stå i kyrkan när andra gör det? Kanske vill jag inte sitta där bröllopsparet placerat mig? Kanske skiter jag i att bröllopsparets religion kräver att alla män har en liten mössa, för jag vill banne mig inte ha någon mössa?

Man kan ju inte tvinga någon, men han har ju ett val - att inte komma. Men om en kompis tjatat i tre år, varit medveten om temat under hela tiden, och nu vägrade ta på sig en skjorta för min skull när jag gifter mig, då skulle jag faktiskt bli sårad. Och varje gång jag såg honom i sin kostym på bröllopet så skulle jag bli lite ledsen.

Har du förklarat för honom hur du känner, och att det är viktigt för dig? Prova att be honom rakt ut, säg "snälla gör det här för min skull, det skulle betyda så oerhört mycket för mig".

Svar på tråden Bröllopsgäst som vägrar följa klädkod.