Bröllopsgäst som vägrar följa klädkod.
Måste skriva av mig lite och på bröllopstorget går det inte att vara anonym. Ska gifta mig om någon månad och har idag fått svar av en av gästerna, en god vän, att han gärna kommer på bröllopet, men att han totalt vägrar att följa klädkoden utan tänker klä sig enligt eget tycke och smak. Jag blev så paff att jag bara sa "va?" och sedan avslutade han samtalet. Tycker det känns jättekonstigt. Vi har sparat i nästan tre år för det här bröllopet vilket han vet och så kan han inte ens försöka. Han har samma klädstorlek som min blivande man och vi har erbjudit honom att låna kläder vid ett tidigare tillfälle när vi talade om bröllopet, men han vill inte. Vad gör man? Tycker som sagt att det hela känns konstigt och vet inte hur jag ska agera. Vet vad jag känner, men inte om det är något att göra en för stor sak av, samtidigt som vi lägger ca 1000 kronor i kuvertavgift per gäst och då känns det som att man kanske kan få respekten att gästerna iallafall försöker. De flesta gästerna vet givetvis inte vad kuvertavgiften är osv, men det vet han då vi pratat väldigt mycket om bröllopet under tiden som vi sparat och planerat. A ja, överreagerar jag eller?
Funderar på om jag ska göra något och i sådana fall vad? Känns ju drastiskt att be honom att inte närvara, men funderar på att be min tärna (som är en av hans absolut bästa vänner) att försöka prata med honom. Eller ska man bara skita i det?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-27 15:23
Vill tacka för alla goda råd både åt det ena och det andra hållet. Aldrig trodde jag att min lilla tråd med en fråga om hur man ska tackla den uppkomna situationen skulle leda till en sådan het diskussion att den hamnade på förstasidan på FL!
Många verkar tycka att jag ska be honom att inte komma, som jag skrev i TS känns det otroligt drastiskt, vi har som sagt bett folk att försöka följa vårt tema och det tänker jag nog försöka prata med honom om, men att sedan be en vän att inte komma är nog alldeles för långdraget för att vara jag.
Andra har sagt att jag borde skämmas för att jag och min man planerar en temafest, andra tycker att det är bridezillavarning att överhuvudtaget bry sig om en fest som kostar oss en enormt stor summa pengar och som vi arbetat för så länge. Till er säger jag bara att sätt er i samma situation själv innan ni uttalar er.
Jag kommer lämna tråden nu, åtminstonde tillfälligt för det känns som om inget nytt tillförs.
Alla ni som förstått hur hårt vi arbetat och försvarat mig från de som skäller och kommer påhopp (ytterst få, jag är förvånad! Tack!) så vill jag rikta ett tack och en liten dagens ros!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-29 21:47
Hej igen!
Vill bara meddela att allt löst sig mellan oss och vår vän. Jag ringde upp honom idag och det visade sig att han hade dragit ett ytterst dåligt skämt och tyckte att han var rolig. Vi har löst hela biten iallafall och han har självmant bett att få låna kläder så inget tvång. Därmed har vi inga gäster som tycker det är jobbigt med vårt tema. Vårt enda problem nu är att det ser ut som att alla vill komma så det blir trångt, men glatt i lokalen! Underbart!
I vilket fall så vill jag rikta ett extra stort tack till flera av er som så hårt talat för vårt val av bröllopsfest. Känns verkligen skönt att det finns folk som tex EmmaOh och Pentagon, samt många fler som jag tyvärr i skrivandes stund inte minns namnet på. Ni verkar dock alla vara go'a människor. Även ni som inte gillat vårt tema, men som på ett schysst sätt talat för en annan ståndpunkt skall ha ett tack för era råd och er input i det hela.
Hoppas ni alla får vara lika glada som vi är just nu!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-29 23:37
Pentagram, inte Pentagon. Ledsen.