• xoxonathalie

Ni som är gravida dricker ni coca cola?

Som rubriken lyder dricke ni cola? Är det verkligen så himla farligt att göra det? Var utomlands nyligen o drack cola nästan hela tin men har börjat tagga ner på det nu. Fast visst dricker ja de ändå.

Vad kan egentligen hända?
    Jag är i vecka 28+2 o har druckigt ända sen i början men hitills har bebis iallafall växt som han ska.

Ja menar det innehåller väll mer koffein i kaffe än i cola, o de är väll många som dricker kaffe?

• Svar på tråden Ni som är gravida dricker ni coca cola?
  • La Lola

Jo, jag drack cola.
    Jag drack inte uppåt 3 liter om dan som krävs för att komma upp i skadliga mängder koffein.

O sockret hade jag aldrig problem med.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Mary Jo

Jag har oxå druckit mycket cola! Du kan dricka 2,7 liter om dagen innan det blir för mycket koffein fast det rekomenderas ju såklart inte för det är ju som vi alla vet väldigt onyttigt med cola!

• fochf

Jag dricker (massor) av cola och gjorde det under min förra graviditet också.

Inte bra kanske, men jag tror inte att det är någon fara för barnet.

• Scarlett77

Cola är mitt kaffe och jag har faktiskt aldrig ens hört att man inte skulle få dricka det när man är gravid :) Som någon skrev, om det krävs 2,7 liter om dagen innan det blir skadligt är det nog lungt, jag dricker kanske 1 liter sammanlagt i veckan :)

• Liselottang

Nej, varken förra graviditeten eller den här (är bara i v 10 nu). Vill inte utsätta mitt lilla barn för sockerchock.

• La Lola
    Liselottang skrev 2010-01-27 18:58:23 följande:
    Nej, varken förra graviditeten eller den här (är bara i v 10 nu). Vill inte utsätta mitt lilla barn för sockerchock.
    Hur menar du då? Sockerchock?
  • Trynträ

Kaffe är mycket värre än cola så du kan lugnt fortsätta dricka. Sockret däremot är väl inte så bra om man dricker mängder.

• Liselottang
    La Lola skrev 2010-01-27 19:15:19 följande:
    Hur menar du då? Sockerchock?
    Enligt studier kan barn som föds (där modern intagit mycket socker under graviditeten) vara sockerberoende och får alltså ta konsekvenserna av "abstinensen". Därav avstår jag onödiga mängder socker.
  • Trynträ
    Liselottang skrev 2010-01-27 18:58:23 följande:
    Käkar du inte andra sötsaker heller?
  • La Lola
    Liselottang skrev 2010-01-27 19:25:00 följande:
    Enligt studier kan barn som föds (där modern intagit mycket socker under graviditeten) vara sockerberoende och får alltså ta konsekvenserna av "abstinensen". Därav avstår jag onödiga mängder socker.
    Aldrig nånsin hört....
Svar på tråden Ni som är gravida dricker ni coca cola?