• xoxonathalie

Ni som är gravida dricker ni coca cola?

Som rubriken lyder dricke ni cola? Är det verkligen så himla farligt att göra det? Var utomlands nyligen o drack cola nästan hela tin men har börjat tagga ner på det nu. Fast visst dricker ja de ändå.

Vad kan egentligen hända?
    Jag är i vecka 28+2 o har druckigt ända sen i början men hitills har bebis iallafall växt som han ska.

Ja menar det innehåller väll mer koffein i kaffe än i cola, o de är väll många som dricker kaffe?

• Svar på tråden Ni som är gravida dricker ni coca cola?
  • Ejin

jag drack ingen cola dom första 4 månaderna typ.. hade två missfall innan den graviditeten som gick hela vägen ut så jag gjorde det helt enkelt för att kunna känna mej lugn inombords..

även om det säkert var fjantigt så vill man ju minimera alla risker för mf som finns..

• Liselottang
    Trynträ skrev 2010-01-27 19:25:04 följande:
    Käkar du inte andra sötsaker heller?
    Njae. Inte direkt. Har inte haft cravings efter sånt, bara vissa sorters mat och vissa frukter. Fruktsocker har det blivit MYCKET. ;)
  • Trynträ
    Liselottang skrev 2010-01-27 19:25:00 följande:
    Enligt studier kan barn som föds (där modern intagit mycket socker under graviditeten) vara sockerberoende och får alltså ta konsekvenserna av "abstinensen". Därav avstår jag onödiga mängder socker.
    Fast bröstmjölken och ersättningen är väldigt söt också så då får ju barnet ändå i sig sött.
  • Ejin
    Liselottang skrev 2010-01-27 19:25:00 följande:
    Enligt studier kan barn som föds (där modern intagit mycket socker under graviditeten) vara sockerberoende och får alltså ta konsekvenserna av "abstinensen". Därav avstår jag onödiga mängder socker.
    socker under graviditeten är väll främst farligt för att barnet kan bli väldigt stort...
    Under graviditeten får ju kroppen svårare att producera insuli (därför får vissa grav diabetes) ju längre gången man är desto större risk...
    så såklart är det inte bra att vara sockerberoende...

ett par glas cola hit eller dit lär väll inte göra så mkt skillnad dock...
  • Liselottang
    Trynträ skrev 2010-01-27 19:28:56 följande:
    Fast bröstmjölken och ersättningen är väldigt söt också så då får ju barnet ändå i sig sött.
    Fast det är ju inte alls jämförbart med socker som man tillsätter i födoämnen. Ersättningen är väl framställd med lagom mängd "naturligt socker". Du tror väl inte att en amning/flaska ersättning innehåller samma mängd/samma sort socker som om man skulle ge sitt barn en flaska coca cola?

En 33 cl burk coca-cola motsvarar 10 sockerbitar. Helt galet mycket!
  • emelillen

dricker ett par liter i veckan och har gjort alltid... är i v 27 nu :)

• Jossan90

då måste jag nog försöka minska på mitt coca cola intag om jag blir gravid! är verkligen beroende! dricker ca 2 liter om dagen! :/ jävla beroende.

• Emma0709

jag ÄLSKAR cola.....så ja d dricker jag. kanske halv l om dagen?? beroende på

• Liselottang
    Ejin skrev 2010-01-27 19:33:54 följande:
    socker under graviditeten är väll främst farligt för att barnet kan bli väldigt stort... Under graviditeten får ju kroppen svårare att producera insuli (därför får vissa grav diabetes) ju längre gången man är desto större risk... så såklart är det inte bra att vara sockerberoende... ett par glas cola hit eller dit lär väll inte göra så mkt skillnad dock...
    Jo, den risken är större, men jag blev tillfråga varför jag inte vill ge mitt barn en sockerchock och tänkte därför just på abstinensen :)

Nej ett glas gör nog inget, eller lite lösgodis någon gång, men en liter om dagen skulle jag iaf undvika.
  • Ejin
    Liselottang skrev 2010-01-27 19:36:48 följande:
    Jo, den risken är större, men jag blev tillfråga varför jag inte vill ge mitt barn en sockerchock och tänkte därför just på abstinensen :)Nej ett glas gör nog inget, eller lite lösgodis någon gång, men en liter om dagen skulle jag iaf undvika.
    jo verkligen jag me.. men det skulle jag undivka även som o gravid.. en liter om dagen är ju galet mkt.. hur onyttigt som helst att pimpla i sej allt de...
Svar på tråden Ni som är gravida dricker ni coca cola?