• xoxonathalie

Ni som är gravida dricker ni coca cola?

Som rubriken lyder dricke ni cola? Är det verkligen så himla farligt att göra det? Var utomlands nyligen o drack cola nästan hela tin men har börjat tagga ner på det nu. Fast visst dricker ja de ändå.

Vad kan egentligen hända?
    Jag är i vecka 28+2 o har druckigt ända sen i början men hitills har bebis iallafall växt som han ska.

Ja menar det innehåller väll mer koffein i kaffe än i cola, o de är väll många som dricker kaffe?

• Svar på tråden Ni som är gravida dricker ni coca cola?
  • Carisma

Ja visst, jag dricker en del cola zero. Försöker att inte dricka överdrivet mycket eller varje dag.

• Trynträ
    Liselottang skrev 2010-01-27 19:34:42 följande:
    Fast det är ju inte alls jämförbart med socker som man tillsätter i födoämnen. Ersättningen är väl framställd med lagom mängd "naturligt socker". Du tror väl inte att en amning/flaska ersättning innehåller samma mängd/samma sort socker som om man skulle ge sitt barn en flaska coca cola?En 33 cl burk coca-cola motsvarar 10 sockerbitar. Helt galet mycket!
    Nä det vet jag men sockerberoende får man även av andra typer av söta saker. Fruktsocker ska man ju också undvika t.ex om man inte vill vara beroende av socker. Det är ju den söta smaken som triggar beroendet och inte vilken typ av socker det är.
  • Jossan90

ja det är verkligen onyttigt,men det är som att vara beroende av ciggaretter. men jag ska verkligen minska om jag blir gravid. men jag äter som exempel nästan aldrig godis och annat sött.

• Liselottang
    Trynträ skrev 2010-01-27 19:40:45 följande:
    Nä det vet jag men sockerberoende får man även av andra typer av söta saker. Fruktsocker ska man ju också undvika t.ex om man inte vill vara beroende av socker. Det är ju den söta smaken som triggar beroendet och inte vilken typ av socker det är.
    Kroppen behöver socker. Naturligt socker, till exemel det som finns i frukt. Har mycket svårt att tro att man som gravid ska undvika fruktsocker pga de anledningar som nämnts tidigare i tråden, alltså risken att få ett för stort barn, ett sockerberoende barn osv.
  • Akrobaten

Levde på coca cola i början med min första grav, mådde inte jätteilla men det hjälpte. Denna gång har jag mått apilla men var inte speciellt sugen på cola i början. Först nu (v 27) som jag kan bli riktigt sugen, har dock aldrig tänkt att inte dricka det för att jag är gravid. Isf för den allmänna hälsan och tandstatuset . Men det är ju sååå gott.

`´`´~ Theodor 060722 ~`´`´ Syskon med BF 100430
  • Jossan90

så det är det enda negativa om man dricker mycket coca cola under graviditeten? att barnet kan bli sockerberoende?

• Ejin
    Jossan90 skrev 2010-01-27 19:54:06 följande:
    så det är det enda negativa om man dricker mycket coca cola under graviditeten? att barnet kan bli sockerberoende?
    coffein är ju inte speciellt nyttigt heller.. men man måste visst drick ganska stora mängder innan man kommer upp i en skadlig mängd...
  • Liselottang
    Jossan90 skrev 2010-01-27 19:54:06 följande:
    Nej. Se inlägg 24 (var det va?) av Ejin. Dessutom går kan man gå upp mycket i vikt av socker, risken för diabetes ökar osv osv. Men som sagt, då ska det till ganska stora mängder, vet inte hur stora. Men 1 liter coca cola motsvarar ju 11-12 sockerbitar och det är ju absolut inte bra att få i sig varje dag, utöver allt annat man äter.
  • SweetLilly
    Liselottang skrev 2010-01-27 20:02:18 följande:
    Nej. Se inlägg 24 (var det va?) av Ejin. Dessutom går kan man gå upp mycket i vikt av socker, risken för diabetes ökar osv osv. Men som sagt, då ska det till ganska stora mängder, vet inte hur stora. Men 1 liter coca cola motsvarar ju 11-12 sockerbitar och det är ju absolut inte bra att få i sig varje dag, utöver allt annat man äter.
    oj en hel liter cola är långt fler än 12 sockerbitar! snarare 30-40st
  • Liselottang
    SweetLilly skrev 2010-01-27 20:12:02 följande:
    oj en hel liter cola är långt fler än 12 sockerbitar! snarare 30-40st
    Nej, var har du läst det? Jag googlade nyss och fick fram 10 bitar= 33 cl coca cola. Ska dubbelkolla.

Duh, just det, då borde 1 l rimligtvis innehålla 22-24 sockerbitar, right? *gravidtrög*
Svar på tråden Ni som är gravida dricker ni coca cola?