• t h o w e

Kan man få planerad igångsättning?

Jag har en planerad igångsättning inplanerad på tisdag 30/3 är beräknad till 9/4..

Jag ska ringa på morgonen på tisdag och höra hur mycket de har att göra på förlossningen, har de mycket så kommer jag få vänta till onsdagen.
    Men senast onsdag kommer jag bli igångsatt..

Jag har fått en planerad igångsättning beviljad pga tidigare jobbig förlossning.
    Så när jag kommer in så kommer de kolla hur de ska sätta igång mig dvs. kolla hur mogen jag är, sen kommer jag få en EDA satt och sen sätter de igång mig..

• t h o w e
    LillaFlingan skrev 2010-03-26 19:06:35 följande:
    jag har gått på samtal hos en klara-bm (samma som aurora)..och enligt henne kan man INTE få eda förräns man gått över latensfasen????jag är sjukt smärträdd och ville gärna ha eda på en gång om så gick..särskilt om jag blir igångsatt (och förloppet skulle då bli kortare eftersom jag spänner mig helt sjukt mycket annars).hade en jättejobbig första förlossning med igångsättning pga preeklampsi..ska dit igen i början på april för att planera förlossningen.. får se hur det går :)funderar ärligt på att begära en igångsättning, och på så sätt slippa sitta hemma och våndas över smärtorna innan man får komma in (om det startar spontant).
    Jag fick prata med aurora en gång och sen fick jag komma till en överläkare på spec. mvc på KS.. Lennart Nordström, riktigt bra var han..

Jag hade också en jobbig förlossning med en igångsättning pga preeklampsi med första barnet..

Jag SKA få EDA innan de sätter igång mig för att de misslyckades med att sätta den 6 ggr förra förlossningen.. Till slut fick jag panik och hela min förlossning slutade i ett stort kaos..
  • t h o w e
    gåsen82 skrev 2010-03-26 18:53:56 följande:
    Bara ett litet tips =) ställ inte in er för mycket på ett datum. Jag åkte in i onsdags för att titta tappen den var mogen men dom ville vänta 2 dagar tills den var mer mogen. Fick en mysig hinnsvepning. Alltså idag fredag ringde jag in på morgonen, det var fullt! Ring igen kl 13 fortfarande fullt ring tillbax kl 15. Det var fullt men dom tyckte jag skulle in ändå eftersom jag inte skulle missa epidralen. Men vem är sugen på att bli igångsatt på kvällen?? Brukar sova vid 20.00 så jag väntar tills imorgon bitti. Så imorgon bitti sätter dom igång mig =0 Är så nervös!!!! Så låser man fast sig på ett datum är risken att man inte sover natten till den dagen och inte orkar föda sen. Lycka till på er nu!!! Imorgon blir jag 3 barns mamma allt går som det ska.
    Jag kommer bli igångsatt oavsett hur mogen jag är.
    Är jag inte mogen kommer jag få gel och är jag halvmogen får jag en bardkateter och är jag mogen och öppen tar de hinnorna..

Jag kommer få en igångsättning antingen den 30/3 eller 31/3.
    Då på morgonen för att den bästa narkosläkaren ska vara där och
    kunna ge mig EDA innan de sätter igång mig..

De står skrivet i min journal..
    Så jag hoppas de håller vad de har lovat..
  • t h o w e

Igår åkte jag in vid 12 för att sättas igång.
    Blev undersökt vid 14.40 då konstaterades att
    jag var öppen 2 cm och livmodertappen var det 1 cm kvar av..
    Så jag blev igångsatt genom att de tog på hål på hinnorna.

Klockan 17 var jag öppen 3 cm och bara en liten liten bit kvar av tappen,
    började även få värkar..

Vid 20.30 var jag öppen 10 cm och vid 21.33 är dottern född!
    =)

Svar på tråden Kan man få planerad igångsättning?