• Anonym

    Autistiska barn - elevassistent?

    Visste inte var jag  skulle lägga den här riktigt, hoppas någon hittar den iallafall.

    Jag har blivit erbjuden jobb som elevassistent på en särskola för autistiska barn, men saknar helt erfatrenhet av det funktionshindret.
    Känner mig väldigt osäker i och med att jag inte vet hur pass tungt jobbet kommer att vara. Är det någon som har erfarenhet som kan berätta lite om hur det är att jobba med autistiska barn? Och framförallt, är det ett krävande jobb? På vilket sätt?

  • Svar på tråden Autistiska barn - elevassistent?
  • Birgitta2

    Svårt att svara på. Det finns autistiska barn som är ganska lätta att ha att göra med och sen finns det barn som är ganska våldsamma tidvis. Det är såååå individuellt. Det viktiga med dessa ungar är att de har tydliga rutiner och vet vad de har att förvänta sig. Små avvikelser från rutinerna kan störa enormt mycket.

    Jag skulle föreslå att du trampar ner till biblioteket och läser resten av helgen. Min dotter arbetar på ett boende med autistiska ungomar, och hon älskar både jobbet och människorna. Hon dansar till jobbet! Hon hade heller ingen erfarenhet av autism, men hon lärde sig, läste om det och trivs kanonbra.

  • Anonym

    Birgitta2: Tack för svaret! Vad kul att din dotter trivs!
    Jo jag får nog absolut läsa på en hel del om jag tar det här jobbet - vet ju inte ens hur man närmar sig och knyter kontakt med autistiska barn, eller hur man läser av dem.

  • Birgitta2
    Anonym skrev 2010-01-29 13:29:33 följande:
    Birgitta2: Tack för svaret! Vad kul att din dotter trivs! Jo jag får nog absolut läsa på en hel del om jag tar det här jobbet - vet ju inte ens hur man närmar sig och knyter kontakt med autistiska barn, eller hur man läser av dem.
    Du kommer lära dig. Se till att få information om det/de barn du skall jobba med. Det är en nödvändighet. Finslipningarna lär du kunna göra själv när du lär känna individen. Och plugga. Något jag förstått är att många av de här barnen inte tycker om beröring. Min dotter har hand om en 17-åring som aldrig nånsin rör sina assistenter. ALDRIG. Utom min dotter. Henne klappar hon lite grand då och då till allas stora förtjusning. Så det är såååå individuellt.

    Lycka till på jobbet - hoppas du tar det!
  • Zaria

    Läs allt du kan, det finns även föreläsningar att gå på samt att det står mycket på nätet om just Autism.

    Som mamma till ett barn med just Autism tycker jag det är trist att man till denna grupp barn tar in "vem som helst" som resurs eller elevassistent. Sonen har också resurs som knappt kan stava till Autsim och uppenbarligen inte vill lära sig heller.

    Men som sagt läs och lär allt du kan, just Autism har ett väldigt brett spektra, allt från de som inte "är på samma planet" utan bara i sin värld och inte alls anser att det finns något intressant med andra, det finns de som man inte kan ta på, det finns de som har jätteont av en söm som sitter åt medan det finns de som är totalt distanslösa och gärna är med på allt men kanske saknar det sociala samspelet och istället blir utåtagerande osv osv...

    kanske kan chefen erbjuda någon form av utbildning, det tycker jag iofs att du skall kräva att få.

    LYCKA TILL

  • Anonym

    Zaria: tack för svar och tips!
    Jag förstår att du inte tycker att det är kul med outbildade, det skulle inte jag tycka heller. Synd att din sons resursperson har en så tråkig inställning.

    Ska absolut läsa på och be om en ordentlig introduktion också (om jag tackar ja), det känns viktigt att det blir så bra som möjligt för barnet.

  • Anonym (lärare)

    Jag är lärare i en särskoleklass och har två elever med autism. De är olika som natt och dag. Man kan ha mycket olika grader av autism. En av eleverna har en egen assistent. Läraren ska fungera som en handledare för assistenten. Om du är osäker på något så fråga läraren. Det är vikigt att läraren och assistenten får tid att sitta ner och prata själva varje vecka. Skolpsykologen (om det finns någon) kan också vara ett stöd för dig. Vi har ganska många assietenter på vår skola och de brukar ha assistentmöten varje vecka.

  • FrökenLindh

    Hej!

    Jag har precis börjat på en vikariepool. Gjort två pass hittills, varav det andra av de två var idag, med ett autistiskt barn. 
    Jag har aldrig jobbat inom skola tidigare, inte heller med människor med intellektuella/fysiska funktionshinder(typ personlig assistent). Men det gick gott nog ändå! :)
    Innan barnet kom till skolan för sin första lektion berättade man näst intill skräckscenarion för mig för att sedan avsluta med "det är ett kärt och kramgosigt barn" så jag visste inte vad jag skulle tro? Men jag var förberedd på den värsta stressen på länge. Vilket  kanske var bra, för situationen blev inte ens hälften så obehaglig som jag hade kunnat tänka. 
    Med det sagt, så var ändå mina ögon vindögda och jag kände mig själv näst intill autistisk i slutet av dagen. (Vet att det inte är politiskt korrekt att säga så, men jag bestämmer att jag får säga så ändå) För det var fantastiskt att få jobba med detta barn idag! Älskade varenda minut. Nästan. Det var intressant och gav perspektiv i det grövsta att saker som är självklara för mig inte är det för alla andra också. 
    Jag vågar säga att jag idag fick svar på vad jag vill studera och lära mig mera om och bli riktigt bra på att förstå och hantera. 

    Jag hoppas det här svaret inte kändes för flummigt och inte bara som en berättelse om min dag :)

    Lycka till med jobbet! Jag hoppas det går bra och att du kanske också finner motivationen till att göra något utav det.

Svar på tråden Autistiska barn - elevassistent?