• Anonym

    fertilitet o rökning

    Jag vet att rökning påverkar fertiliteten. Men hur lång tid efter man slutat röka är fertiliteten "som vanligt"/"tillbaka" igen??

  • Svar på tråden fertilitet o rökning
  • TheUnknown

    jag läste att en vecka efter rökstopp är chansen 30% mer

  • Anonym

    Hej! snällt att du svarade.. så det går så "snabbt" iaf? det är bra..
    Vi ska börja försöka i mars och har nu bestämt mig att sluta imorrn.. om jag lyckas vara starkt. går omkring här hemma och maler för mig själv "jag är stark, jag är stark" haha

  • TheUnknown

    Jaa, det var vad jag läste för många år sedan iaf :)
    Jättebra att du försöker sluta innan! Röker din man?

  • Anonym

    Inte för att låta negativ eller så nu, men jag tror faktist inte att rökningen påverkar fertiliteten negativs på tjejer. Därimot kan jag tänka mig att det kan påverka killar. Jag har rökt båda gångerna jag blivit gravid och det har tagit sig på 1.a och 2.a försöket.

  • Anonym
    Anonym skrev 2010-01-31 19:24:29 följande:
    Inte för att låta negativ eller så nu, men jag tror faktist inte att rökningen påverkar fertiliteten negativs på tjejer. Därimot kan jag tänka mig att det kan påverka killar. Jag har rökt båda gångerna jag blivit gravid och det har tagit sig på 1.a och 2.a försöket.
    Där har du heeeelt fel!!!
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-01-31 19:26:17 följande:
    Där har du heeeelt fel!!!
    Det är min teori{#lang_emotions_laughing} Och jag har då aldrig haft svårt att blivit gravid trots jag rökt{#lang_emotions_wink}
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-01-31 19:30:01 följande:
    Det är min teori Och jag har då aldrig haft svårt att blivit gravid trots jag rökt
    Tja att du lyckats bli gravid är ingen statisktik. Det du sa att du tror inte att det påverkar kvinnansfertilitet. Rökning påverkar inte enbart lungor utan allt. Man drar ju in gift i blodkärlen som även går till äggstokarna...min fertilitetsläkare va väldigt arg på mig att jag börjat röka igen...
  • Teza73

    Enligt fertilitetsläkare påverkar rökningen ganska kraftigt förmågan hos tjejen att bli gravid. Jag blev gravid hyfsat lätt som ung och rökte, men alla vet att den sjunker med åren, och i kombination med rökning sjunker den ännu mer. Alltså har man radan nedsatt fertilitet påverkar det såpass mycket att man kan lyckas bli gravid om man slutar.

    Jag har kämpat nu i nästan 4 år med att bli gravid igen och är nu snart 37, lyckades sluta i höstas och efter en månad var jag gravid, var sååå glad, tyvärr slutade de i mf, och ja föll dit igen av pur besvikelse, men nu ska jag åter ta tag i de, då jag anser de bevisat att de iaf för MEJ påverkar min fertilitet avsevärt, lr hur?

  • Anonym
    Teza73 skrev 2010-01-31 19:37:16 följande:
    Enligt fertilitetsläkare påverkar rökningen ganska kraftigt förmågan hos tjejen att bli gravid. Jag blev gravid hyfsat lätt som ung och rökte, men alla vet att den sjunker med åren, och i kombination med rökning sjunker den ännu mer. Alltså har man radan nedsatt fertilitet påverkar det såpass mycket att man kan lyckas bli gravid om man slutar. Jag har kämpat nu i nästan 4 år med att bli gravid igen och är nu snart 37, lyckades sluta i höstas och efter en månad var jag gravid, var sååå glad, tyvärr slutade de i mf, och ja föll dit igen av pur besvikelse, men nu ska jag åter ta tag i de, då jag anser de bevisat att de iaf för MEJ påverkar min fertilitet avsevärt, lr hur?
    Bra skrivet!!!
  • Anonym

    Hej! Intressant det ni skriver. Min man röker inte, men däremot snusar, vilket han även ska försöka sluta med. Så fertiliteten "kommer tillbaka" rätt fort efter man slutat röka?

  • Anonym
    Anonym skrev 2010-02-01 17:04:36 följande:
    Hej! Intressant det ni skriver. Min man röker inte, men däremot snusar, vilket han även ska försöka sluta med. Så fertiliteten "kommer tillbaka" rätt fort efter man slutat röka?
    Man vinner oerhört mycket på att sluta röka. Jag tror att jag läste nånstans att blodkärlen återhämtar sig väldigt snabbt efter enbart några timmar (därför blir man inte lika kall längre). Du är duktig som försöker att sluta innan graviditeten! Själv har jag min deadline på fredag och jag hoppas att jag håller den... och jag vill hålla den för resten av mitt liv :)
  • Momalicious

    Tänk så här, varje gång ni fimpar en cigg har ni i princip slutat! Nikotinet i blodet har gått ner ca hälften så mycket efter en halvtimme som det var medans ni rökte. Efter en timme är ni i princip fria från själva nikotinet.

    Snälla rökare, gör som jag och läs Allen Carr's bok "äntligen icke-rökare" - det funkar.
    Det är inte svårt att sluta röka, man får inga abstinensbesvär.
    Och ja, jag har varit rökare en stor del av mitt liv så jag vet rädslan för att inte ha sin lilla snuttefilt där. Men det funkar!

Svar på tråden fertilitet o rökning