• Näset

Hjärtebarnen

Här har jag hittat er med stor erfarenhet av hjärtfel, Min lille kille (6 v) fick vi idag veta att han har en öppen foramen orale...någon som haft det? Kan de stängas efter födseln? dela era erfarenheter med mig...är så orolig....

• Näset
    Näset skrev 2010-10-29 21:39:09 följande:

Här har jag hittat er med stor erfarenhet av hjärtfel, Min lille kille (6 v) fick vi idag veta att han har en öppen foramen orale...någon som haft det? Kan de stängas efter födseln? dela era erfarenheter med mig...är så orolig....

ASD heter det hsn hsr, en form av ASD som heter Patent orale Foramen, dvs öppen orale foramen. Han är 7 veckor. Är det någon som vet om det kan gå igen av sig själv eller har annan erfarenhet av det?
  • Näset
    lessermatters skrev 2010-11-03 21:48:56 följande:
    Min dotter som är 12 veckor har också ASD (hål mellan förmaken). Precis i början gick vi på täta kontroller men nu blir det ingen koll förrän om ca 2 månader och då har det gått 3-4 månader sedan sista kollen. Läkarna anser att detta absolut inte är något akut och oftast behövs ingen operation förrän barnet är i 2-3-årsåldern.
    Tyvärr vet jag nästan ingenting om det här men jag ska försöka fråga lite mer på nästa kontroll.
    Men än märks inte hennes hjärtfel av överhuvudtaget utan hon är som alla andra barn.
    Har ni fått höra något om en eventuell operation?
    Hej!

Nej, vi vet inget om ev operation, inget märks på vår lille kille heller och de sa att detta inte räknas som hjärtfel....därför blir man fundersam, kan det gå igen av sig självt...?
    Ja, alla som vet något om detta skriv gärna.
  • Näset
    lessermatters skrev 2010-11-06 08:16:56 följande:
    Vår tjej kommer som sagt att opereras men det är för att hålet är så pass stort. Om hålet är mindre så kan det växa igen vad jag har förstått. Men om det inte ens räknas som hjärtfel så borde det väl inte vara nån fara? Hoppas att det löser sig för er kille och att ni slipper operation.
    Ska ni tillbaka på nån mer kontroll snart?
    Ja, vi ska tillbaka den 22 nov...vet inte om det räknas som hjärtfel eller inte....men det gör det nog oavsett hur stort hålet är. Hoppas det växer igen då.....
    Någon mer som känner till detta och vet om det har växt igen på någon, dvs att det är möjligt?
  • Näset
    fulltilt skrev 2011-01-05 18:04:10 följande:
    Hej alla.
    Har en son som blir 4år och är fullt frisk. Under en utredning kring npf påpekade jag att sonen reagerar vid större fysiskt aktivitet. Tex om han cyklar el hoppar studsmatta. han kan då bli påverkad å säger att han får ont i hjärtat å vill bara sitta ner en tid, vill inte göra ngt annat. De gjorde nu en EKG och de var säkra att de skulle va bra men så ringde läkaren idag å medd att de sett ngt avvikande och ville göra UL. De kommer en kallelse. Nu var det kaos m lillebror som e sjuk då han ringde så jag fann mig inte att ställa alla frågor...han prata om hål mellan kamrarna å att endel hjärtsjukdomar visar sig senare....de var väl det han sa.
    Nu undrar jag om ngn av er känner igen detta? vad kan de vara? kan ett EKG vara avvikande UTAN att de är ngt? jag är mega orolig nu.... hjälp mig.
    hål mellan kamrarna är väl VSD oh det kan, vah jag vet växa ihop av sig självt...
    vet däremot inte om EKG kan vara avvikande trot att det inte är något fel. hoppas på det bästa.
  • Näset

Jag fick en lit kille i sep som visat sig ha ASD secundum. Någon som känner till det eller har opererats för det.
    Eller som varit med om att det växt igen av sig självt, tror det är ovanligt eller......

• Näset
    Smileycat skrev 2011-01-13 19:06:45 följande:
    Jaha, då fick vi domen idag..
    Var väl som vi trodde.. =( Stort hål i hjärtat, blir OP sen!
    Därav dålig tillväxt, infektionskänslig osv.. Stort hål i förmaksskiljeväggen aka Förmaksseptumdefekt (ASD)
    Min kille har det med, men tror inte det är så stort så vet inte om det kommer opereras. Jag hoppas det kan "få ihop" av sig självt, spontanslutas, men jag vet inte...Någon som varit med om det?

Hur gammal är din lille, min är 4 månader......
  • Näset
    lessermatters skrev 2011-01-13 22:11:28 följande:
    Vår tjej, född i aug -10, har också ASD. Hon kommer att behöva operation eller katetisering för hålet är så pass stort att det inte växer igen. Förhoppningsvis behövs inget göras förrän hon är runt 2 år.
    Om hålet är litet på din kille så är det inte helt omöjligt att det växer igen.
    Vad innebär secundum?
    Secundum är placeringen av hålet, det finns även ASD primum (tror jag det heter) Secundum är när det är centralt placerat och går att sluta med kateterteknik. Det är i alla fall infon jag fått.
    Tror min killes hål är litet, de sa litet till medel, så jag kan hoppas fortfarande då? Vet du när det bör växa igen om det nu gör det? är det typ innan de är 1 år eller kan det ske när som?
    Våra små är nästan lika gamla, min är född sep -10.
  • Näset
    Smileycat skrev 2011-01-23 12:47:20 följande:
    Här var det lite tyst
    Vi har fått vet att det blir en OP till våren i Lund.. Nu är han glad och gör massa bus med storasyster men har lite kämpigt med andningen, man hör lång väg hur han andas och var väldigt blek om läpparna i morse, lite blåfärgad runt munnen oxå, jag vet att dt är vanligt, han får astmamedicin trots att det troligtvis beror på hjärtat då det underlättar just nu..
    Men när ska man lixom kolla det mer? Han är väldigt glad och busar?? Känns skumt..
    Ska fixa lunch nu.. men kikar in då o då.. =) 
    Har detta märts innan, jag menar han är två år nu va?
    Min kille har med ASD, men inte så stort så vi får se om det blir OP...
    Han är bara 4 månader och detmärks inget på honom, märktes det på er i denna åldern?
  • Näset

Idag ska vi på uppföljning av lill-killens ASD...hoppas så klartr det växt igen. Han är 6 månader.

Svar på tråden Hjärtebarnen