Inlägg från: Kavat |Visa alla inlägg
  • Kavat

    Gravid med syskon till barn födda 2007

    Hej! Hänger på här!
    Har en dotter född 05 och en son i maj 07 och väntar nästa i slutet på juli. Mår hur bra som helst, om man jämför med tidigare graviditeter.

  • Kavat
    Tiger Af Lilja skrev 2010-02-01 15:46:15 följande:
    någon me som gråter för allt? jag känner hopplöshet och överreagerar starkt på saker...
    Förstår inte alls vad du menar.
    Jo, då, jag bölar för det mesta jag med. Överreagerade nog mer med de andra barnen tror jag, men, jo, man blir nog ofta lite mer känslosammare under graviditeten.
    Har aldrig gråtit så mycket som tsunamin, då jag var gravid med första. Jag grinade jämt av allt jag hörde och läste, och då kände jag faktiskt ingen som var där då. Alla filmer, läste jag något, ja, det mesta grinades åt. Min mamma har alltid varit sådan och nu har jag insett att jag blivit nästan likadan. Kanske kommer det med barnen, för det har aldrig riktigt gått bort.
  • Kavat
    Malhin skrev 2010-02-01 16:17:30 följande:
    Jag har en son som är född 2007 och nu väntar jag nr 8 i ordningen
    Välkommen! Jag ser att vi har 2 årgångar gemensamt!
  • Kavat
    kristallen skrev 2010-02-01 12:48:57 följande:
    Har idag vart hos BM och lyssnade på hjärtat. 156 slag och har ju en ganska lugn bebis men just då så levde den loppan som sjutton . Till och med så att den sparkade så den som hon lyssnarde med hoppas upp, så häftigt . Man vänjer sig aldrig, är ju lika häftigt varje gång som man känner ¨så väl . Vikten var knappt 1 kilo + så jag är super nöjd . Så att jag knappt har nån aptit gör ju sitt . Hoppas bara att det håller sig så en inte börjar och trycka i sig massa sen.
    Härligt! Längtar också tills det är dags.
  • Kavat
    2Fina skrev 2010-02-01 17:01:28 följande:
    Usch, nu är jag orolig igen, lite färgade flytningar idag Haft en jäkla hosta så det är väl inte osannolikt att jag hostat sönder något kärl där nere men varför ska det gå sönder där nere och inte i hals eller dylikt så man slipper vara så orolig?? Usch!!
    Ring och få en tid nu. Hoppas det inte blir som förra gången. Inte skoj alls med blod, men som du vet så behöver det inte betyda något heller. KRAM!
  • Kavat
    2Fina skrev 2010-02-01 18:05:24 följande:
    Är så gruvig, ringer imorrn om det har kommit nå mer!! Klart jag vet att det kan gå bra men förra gången var blödningarna från v8 till v16, nu är jag i v16 och då ska dom bara inte börja!! men som sagt, kanske inte är något heller.. *hoppas* Här har det fjäskats för min lilla rumpa (smeknamnet på Leya) och hon har fått bli matad framför tv:n och sen åt vi i lugn och ro själva i köket medan Leya kollade på djungelboken. Sen när vi kom in då var hon nakenfis, hade klätt av sig alla kläder och var knallröd i rumpan, tror dom har missat att hon bajsat på dagis idag
    Ja, är du orolig så är det bättre att kolla en gång för mycket. Jag blödde från v 14-20 sist och så hade jag några små innan v.14 också, men två stora störblödningar i mängder v14 och 16.
    Usch för röda rumpor.. Jobbigt om de får ont också. Tjockt lager inotyol brukar dock bita på det mesta här.
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-02-01 18:20:58 följande:
    Ja, är du orolig så är det bättre att kolla en gång för mycket. Jag blödde från v 14-20 sist och så hade jag några små innan v.14 också, men två stora störblödningar i mängder v14 och 16. Usch för röda rumpor.. Jobbigt om de får ont också. Tjockt lager inotyol brukar dock bita på det mesta här.
    och för er som inte "vet" så kom lilleman ut helt ok v40+2.
    De trodde det var kanten på moderkakan som lossnat lite och orsakade blödningarna så jag oroade mig för att moderkakan och han skulle trilla ut. Helt i onödan visade det sig för sen höll jag nästan på att hamna på op efter han kommit ut, för att ta ut moderkaka satt som berget och ville inte lossna.
  • Kavat
    Tiger Af Lilja skrev 2010-02-04 22:46:08 följande:
    jag var på il i tisdags dom såg inte mer än nåt som kunde ev vara en hinnsäck :S fick ta hvg prover, ska dit imorgon igen nya prover och vul!  nervös dåre här hemma under veckan..men hoppas all är bra..
    Hur har det gått?
  • Kavat

    Välkommen alla nya!{#lang_emotions_flower}

    Darling Pink, har du känt något mer eller hur är det? Tycker fortfarande att din bm verkar oerhört nonchalant. Hon ska ju vara till för att ta hand om dig och barnet. Hoppas iaf att du känner dig lite lugnare. Kram!

  • Kavat

    Välkomna alla nya!

    Syskonvagn har jag testat några stycken. *vagnstokig*
    Jag hade 23 månader mellan barnen och då behövdes det. Har haft en Pihl & Ted SP och en dubbel Mountain Terrain (UJs dubbelvariant med två fasta hjul fram) samt Bugga med ståbräda.
    Alla vagnar har lite olika funktion och jag har periodvis använt alla 3. Nu är P&T såld. Den var bra med nyfödd, tills den lille ville sitta upp vid 4 månader, men kan bli varmt eftersom det är lite trångt, om det är högsommar.  Toppen då den är smalare än en UJ och smidig även som enkelvagn.

    Sen är det en period som jag inte tyckte den var bra för då ville lille sitta, men ryggen är inte tillräckligt stabil, så är körde jag med dubbelvagnen ett tag. Nackdelen med den är att den är vänd ifrån en.. Så var jag på stan så tog jag P&T för att han inte skulle få för mycket intryck.
    Senare användes P&T igen, med två sittande barn. Trångt där bak, speciellt med tjockare kläder, men den stora där fram har gott om plats. Lång i ryggen.

    Kunde jag så körde jag bugga med ståbräda men det berodde helt på hur långa sträckor det var för hon ville sitta om det var längre.
    Nu använder vi ibland dubbelvagnen här hemma på grusvägarna, så kan de åka om de vill. På stan har jag buggan och med ståbräda om det behövs, annars springer båda mycket själva.

    En dubbelvagn väger ju också en del så köp inte en för tung, det blir några kg att  köra runt på när man även ska ha två barn i. Man är snart uppe i 40 kg.
    Jag har kompisar som köpt billig dubbelvagn som inte kommer igenom en dörröppning, bilen eller hissen osv. Så kolla bredden! (Vagnen mäts ofta från däck till däck och jag har varit med om navkapslar som är över en cm och helt plötsligt blev vagnen 2 cm bredare. Lite tänker kanske ni, men har man något man ska igenom så kan 2 cm göra att det inte går.

    Så tänk igenom hur ni använder vagnen och var ni går, på vilka vägar eller bara i storstad. Kan ni tänka er att ha dem vända bort från er så fort de börjar sitta eller inte?
     Barn springer gärna själva, min stora skulle absolut sitta när lillebror åkte oavsett om det var 2 meter eller 2 km så här hade det aldrig funkat med enkelvagn. Jag hade i stort sett alltid båda barnen med mig också och var oftast ensam på dagarna, så två vagnar var inget alternativ. Sen är det rätt skönt att veta vart man har dem.

    Darling Pink, stämmer att den inte passade E-ljunga. Det är Bugaboos gamla ståbräda som har en Tinytot-pall man kan köpa till.
    Men det fanns nog något mer alternativ på "sittpall", om än lite dyrare vill jag minnas.

  • Kavat
    kristallen skrev 2010-02-10 13:09:39 följande:
    Är är inne på min 4:de och än så länge så har denna vart mycket bättre än med nr 3 . Så jag håller tummarna på att det håller sig någolunda så här.. Men nr 3 hade jag mer ont av foglossning. Men denna gång är det lite mer hålligång på mig . Försöker och gå lite mer för när jag vart gravid med nr 3 så tog jag körkort och då blev det att jag tog bilen vart jag än skulle. Och det gjorde att jag fick mer foglossning(tror jag). Och med 3 ungar så är det mer hålligång .
    Detta är min 3:e grav och jag mår sååå mycket bättre. Men det har troligtvis att göra med att jag numera vet om att jag är glutenintolerant och äter rätt kost.

    Däremot så har jag senaste veckan blivit såååå trött. Orkar typ ingenting nu. Det borde ju vara tvärtom, att man blir piggare runt v 16.
  • Kavat

    Ja hej på er nya!
    Himlans vad många det var från maj07 tråden som skulle ha barn igen!

    Föresten så borde ju LullanK, Darling Pink och jag få ungefär samtidigt även denna gång.

    Fe73, jag är supernöjd med min Beco. Men det är mycket mysigare och "närmare" med sjal när de är riktigt små. Men så klart lite bökigare till en början om man inte kan knyta. Fast man lär sig fort.

  • Kavat

    DP, trist.
    Mina föräldrar är jätte glada men makens... De höll på hela julen att tjata om att vi inte skulle klara av det och det var så dumt av oss. Sen slarvades det hejvilt med mat som barnen inte tålde så sonen såg ut som ett brännskadeoffer och fick smörjas mycket under 3 veckors tid för att bli bra. Jag blev också dålig av gluten och var kass 2 veckor därefter. Plus immunförsvaret som totalkraschade på oss båda.

    Inte skoj alls för allt urartade totalt, så tillsist var jag den största idioten i hela världen och maken har inte pratat med dem på 6 veckor. Nu ringde tydligen hans mamma honom i veckan och de hade pratat lite allmänt i alla fall.
    Så trist för man vill ju bara vara dem till lags och att de ska tycka om en, men jag kan verkligen inte ta vad som helst och speciellt inte när det gäller barnen och de har ingen som helst förståelse för oss eller vårat liv. Känns som att de fortfarande tror att de bestämmer över maken och han är 10 år..

    Sen hade tydligen hans mamma sagt till min en massa saker som jag aldrig sagt eller skrivit, utan hon har bara hittar på/inbillar sig en massa skit som inte ens existerar...

    Så nej, tyvärr så har inte alla förmågan att dela glädje eller acceptera andras beslut. Men jag förstår ärligt talat inte varför man inte kan glädjas åt andra. Det är ju liksom inte deras beslut! Kram!

  • Kavat
    Puman78 skrev 2010-02-21 12:55:38 följande:
    Jag har suttit en del och funderat på vad man skulle ha för vagn denna gång. En dag hittade vi en cresent m300 som barnets far tyckte var jätte praktisk för det var ju verkligen en allt i ett vagn, som dessutom var billig. Men själv är jag sugen på en bugaboo cameleon. Någon som har någon erfarenhet av denna vagnen?
    Var det Cresent eller Cam du undrade om?
    Jag har en Cam och är verkligen supernöjd. Framförallt så är den så himla lätt och smidig och kvaliteten är super liksom om man behöver reklamera något. Här har det funkat toppen!
    Jag har haft stora problem med rygg och höfter och nu i och med foglossningen så kommer det tillbaks. Buggan är den enda som jag inte fått ont av att köra, som jag testat.
    Sen är den bäst på hyffsat plan mark. På grusväg är det ingen höjdare, även om man kan låsa hjulen.
    Vi har en "hemmavagn" med fasta hjul på våra vägar och en "bortavagn" (cam), som ligger i bilen jämt och används när vi är iväg.
    Vi bor alltså en 3 km utanför stan och behöver ta bilen för att komma någonstans.
  • Kavat

    Nu när lilleman vägrar gå får han åka pulka. Inte en chans i världen att han får åka vagn när det inte går att ta sig fram.
    Blir det snö nästa år blir det också mycket bärsjal/sele här.

  • Kavat
    studentskan skrev 2010-02-23 08:35:33 följande:
    DP: Vad härligt att fås e den lilla! Själv ska jag få se min lilla om två veckor, är då i v.13. Vi får två Ul här ett tidigt och sen ett i v. 20, förra gången blev det bara ett. Ser att ni pratar om bärsjal. Är lite intresserad av det men kan inget om dem. Till sonen hade jag en baby björn bärsele men använde den inte så mycket då jag fick ont i ryggen av den. Men nu när man ska få tvåan känns det som att det vore bra med en bärsele/bärsjal då man har en vild treåring att se till samtidigt som man ska amma och bära på bebis. Ni som använt sjal, är de bättre än bärsele? Vilken sort är den bästa, om man vill använda den från början? Är de svåra att knyta? Tycker det verkar lite knepigt?
    Jag har både vävda långa bärsjalar och har testat trikåsjal, men för mig var inte trikåsjalen något att ha. Alldeles för svajjig och det blev för jobbigt för min rygg. Hade en BabyBjörn Active med första barnet, men fick som du jätte ont i ryggen och i nacken. Sen sitter ju bebisen på sittbenet så det är varken ergonomiskt för dig eller för bebisen.

    Det finns stadigare trikåssjalar som WBS, som jag är sugen på att testa denna gång och se om det funkar bättre. www.edenbaby.se/catalog.php (inte min butik)

    Jag har även en Beco (ergonimisk bärsele), som jag kommer använda när det är dags att ha bebis på ryggen, men det lär ju dröja ett halvår minst skulle jag tro. Becon går att ha på magen, men är inte alls så skön på något sätt att bära på mage med tycker jag. Inte om man jämför med  bebis på mage i en sjal.
    Vi bär fortfarande våran 2,5 och 4,5 åring i bärsele då och då om det behövs. Inte så ofta men det händer faktiskt om vi är ute i skogen och de inte orkar gå osv. Men då krävs det en Beco eller liknande (Ergo, Manduca mm) så är det supersmidigt att ha dem på ryggen.
    Man kan även bära dem i vävd bärsjal på ryggen om man får upp snitsen att "kasta" upp dem.
  • Kavat

    Huhu, vad ni skräms!
    Om man bortser från alla regeöbundna förvärkar med sonen, så tog den andra förlossningen ca 4 timmar. Första tog 8 timmar.
    Med första gick vattnet hemma och sen var det full fart. Med andra fick de tillsist ta hinnorna. Så nog är det olika.

  • Kavat

    LullanK, vad kul med ul! Och skoj med små kläder! Jag blev framflyttad till 2 aug!

    Darling Pink, härligt att storasyrran är så mysig. Min dotter längtar men lilleman verkar typ skita i magen.

    RosaNapp, KRAM!

  • Kavat
    LullanK skrev 2010-03-05 23:37:22 följande:
    Härligt, då har vi samma datum. Å visst hade väl du en maj -07:a oxå? Flera barn? Har ju minne som en guldfisk jag. Hur pass inpå BF födde du förut? Om någon tycker att det är skoj att se en ultraljudsbild där man tydligt ser att det är en pojke så kika i mitt galleri under ultraljud med nr 2. Lite rolig bild faktiskt. Å väldigt uppenbart att det är just en pojke, haha.
    Japp, en son i maj 07 också och en dotter i juni 05. Nu blev jag flytttad 4 dagar på rul  till 2 augoch har blivit flyttad några dagar även med de andra. Jag fick sonen på bf+2 och dottern bf+1. Så jag skulle gissa på att det blir i början på augusti om det följer de tidigare graviditeterna.

    Oj, vilken tydlig bild! Här försökte jag också luska och kolla, men maken ville inte veta. Såg ingenting heller. Tror dock på tjej för jag är sugen på exakt samma grejer som med dottern.
  • Kavat
    RosaNapp skrev 2010-03-15 12:18:26 följande:
    V. 37 imorgon och har börjat få ont av foglossning. Har kommit dom senaste dagarna så det får räknas som ok. Har ju haft ett mindre helvete med det dom andra gångerna och nu är det ju nästan över! På lördag ska vi ut och slåss i affärer, behöver köpa grejer. Har ännu inte förberett nästan något! Men det kommer ju vara fullt så ska fixa barnvakt åt barnen iallafall, slipper dom följa med. Så kul tycker ju inte dom att det är direkt.
    Åhh, det är ju snart dags då ju! Tiden går fort!
    Jag har redan superont i fogarna och är bara i v.20..

    Roligt att shoppa lite och skönt att kunna åka utan de andra barnen. Alltid svårare att få gjort det man ska när man har barnen springande runt benen och det ska kissas, ätas osv.
Svar på tråden Gravid med syskon till barn födda 2007