• EDKL

    Frågor gällande adoption!

    Läste i ett forum för ett par månader sedan att om man varit deprimerad så får man aldrig adoptera barn! Stämmer verkligen detta? Tänkte om man varit deprimerad för sisådär 5-8 år sedan och aldrig varit deprimerad igen då borde man väl få adoptera? 

  • Svar på tråden Frågor gällande adoption!
  • morgonsolan

    Beror väl helt på anledningarna och hur du har gått vidare. Många som adopterar har genomgått depressioner i samband med sin ofrivilliga barnlöshet.. missfall..förlorade barn.. misslyckade IVF-försök osv. Det du måste visa är hur du har kommit igenom din kris och hur du ska kunna klara av framtida (eventuella) motgångar. Lycka till TS!

  • JAG är BÄST
    EDKL skrev 2010-01-30 19:22:40 följande:
    Läste i ett forum för ett par månader sedan att om man varit deprimerad så får man aldrig adoptera barn! Stämmer verkligen detta? Tänkte om man varit deprimerad för sisådär 5-8 år sedan och aldrig varit deprimerad igen då borde man väl få adoptera? 
    Måste du nämna det ens? är det så pass länge tillbaka i tiden så anser jag inte att det är rellavant att ta upp ens.
  • EDKL

    trodde de kunde se sådant i läkarjournaler eller liknande?

  • JAG är BÄST
    EDKL skrev 2010-02-01 20:10:27 följande:
    trodde de kunde se sådant i läkarjournaler eller liknande?
    Nej det behöver du inte visa.
  • JAG är BÄST

    Vi var tvungna att lämna in får FK sjukdagarna dom 2 senaste åren och nämna varför vi var sjuka just då.
    Min man en axelopration & jag en knäopration sammtidigt med endast 2v mellanrum(så här var vi 2st invalider sammtidigt).

    Det är en annan femma om man genomgått en tex en hjärtopration om man har hjärtfel,, på sånt måste man ha sjukintyg på från behandlande läkare.

  • en glad
    JAG är BÄST skrev 2010-02-01 20:14:49 följande:
    Vi var tvungna att lämna in får FK sjukdagarna dom 2 senaste åren och nämna varför vi var sjuka just då.Min man en axelopration & jag en knäopration sammtidigt med endast 2v mellanrum(så här var vi 2st invalider sammtidigt).Det är en annan femma om man genomgått en tex en hjärtopration om man har hjärtfel,, på sånt måste man ha sjukintyg på från behandlande läkare.
    Numer är det ju sjukskrivningar för de 10 senaste åren som efterfrågas ...
  • JAG är BÄST
    en glad skrev 2010-02-02 00:26:21 följande:
    Numer är det ju sjukskrivningar för de 10 senaste åren som efterfrågas ...
    Numer? från 2010 då? för inte skulle då vi lämna in 10år bakåt utan endast 5år.
    OBS det var i våras 2009 då vi förnyade vårt medgivande!
  • morgonsolan

    Enligt de nya riktlinjerna från socialstyrelsen gällande medgivandeutredningar för internationell adoption (nya from sommaren 2008) så är det 10 år tillbaka i tiden som gäller.


    JAG är BÄST skrev 2010-02-02 10:35:17 följande:
    Numer? från 2010 då? för inte skulle då vi lämna in 10år bakåt utan endast 5år.OBS det var i våras 2009 då vi förnyade vårt medgivande!
  • camillos

    Hejsan

    Vi fick vårt medgivande under 2009 och vi fick också gå tillbaka 10år i tiden.
    Men ett par vänner till oss som också utreds nu , där har mannen varit sjukskriven
    för utbrändhet bara ett par år tillbaka. Men de blev godkända. Jag tror inte du behöver vara orolig. Sätt fokus på att du mår bra nu. Lycka till!

  • MammaSusan81

    Vi fick också lämna utdrag 10 år bakåt i tiden vi gjorde utredningen i början av -09.


    ♥ Astrid-06 ♥ & ♥ Vilgot-09 ♥
  • en glad
    JAG är BÄST skrev 2010-02-02 10:35:17 följande:
    Numer? från 2010 då? för inte skulle då vi lämna in 10år bakåt utan endast 5år.OBS det var i våras 2009 då vi förnyade vårt medgivande!
    - sommaren 2008 kom den nya handboken med socialstyrelsens riktlinjer om 10 års intyg från försäkringskassan - men det hade väl er utredare missat ..
  • brawny
    camillos skrev 2010-02-02 14:06:12 följande:
    HejsanVi fick vårt medgivande under 2009 och vi fick också gå tillbaka 10år i tiden.Men ett par vänner till oss som också utreds nu , där har mannen varit sjukskrivenför utbrändhet bara ett par år tillbaka. Men de blev godkända. Jag tror inte du behöver vara orolig. Sätt fokus på att du mår bra nu. Lycka till!
    jag har också varit sjukskriven för detta och oroat mig. skönt att höra att det kan gå bra att bli godkänd i alla fall!
Svar på tråden Frågor gällande adoption!