Inlägg från: Pimpinellan |Visa alla inlägg
  • Pimpinellan

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3

NinniNinna skrev 2011-03-06 21:43:44 följande:
    Pimpinella: vad  bra att du fick iväg mailet! Vad är ED? Vilket extra stöd är det du vill ha? Nej, det är verkligen inte lätt att få hjälp i Sverige... Funderar ni på att söka er utomlands? Skickar en styrkekram till dig också!
    ED= embryodonation  även kallat embryoadoption. De donerar-jag adopterar. Funderat på det över ett år,men får aldrig tummen ur. Billigt och enkelt dock. Tillåtet i rätt få länder,men bl.a Polen.
    Det stöd jag talar om är mediciner t.e.x Fragmin som jag är lovad. Tror inte det går vägen annars oavsett vems ägg jag bär på.

Ert första försök med insemination alltså? Håller tummen! V har provat det också,men p.g.a att jag fick för få blåsor för att göra IVF. Tyvärr flippar min slemhinna ur av stimulering och jag får mens för tidigt och av pergo knappt mens alls p.g.a alldeles för tunn slemhinna. Satt i efter senaste stimulering så det är även därför jag tar proggisar och de förlänger lutealfasen med 4 dar.
  • Pimpinellan

Ninni: då håller jag tumme extra hårt nu då! Jag var lovad Progynon nästa gång jag skulle stimuleras p.g.a tunn slemhinna,men det är åratal sen så jag måste fråga igen hur läkaren tänkt sig det. Hur mycket mediciner jag använt genm åren är ofattbart! Ligger massor över här hemma fortfarande,jag får ångest bara jag ser högarna...

Till alla intesserade: ED är alltså egentligen FET. Man får 1-2 överblivna embryon insatt i naturlig eller stimulerad cykel. Väldigt enkelt procedur alltså jämfört med IVF eller ÄD. Polen,Tjeckien och Spanien har det plus kanske nåt land till. På "vår" klinik finns inga embryon avsatt till detta,man får ansöka och när det finns överbivna som de genetiska föräldrarna inte vill ha adopteras de bort. Kan ske med mycket kort varsel. Vi tänker ta de embryon som finns,vi struntar i utseendet. Skillnad med ÄD när majoriteten vill ha liknande utseende som de själva. Självklart få rman förklara för folk att man på sätt och visa adopterar barn om man får ett barn med väldigt avvikande utseende,men det är ju petitesser. Man vill ju inte folk ska tro att jag varit otrogen om jag får ett brunögt barn! Ett barn oavsett kön,ursprung,utseende och "friskhet" är vårt mål. Hade vi fått adoptera som vanligt hade vi gjort det,ett äldre barn med nåt litet "fel" hade varit drömmen.

ED är perfekt för såna som oss som tycker barn är barn från befruktningen,inte bryr oss om ifall våra gener ska föras vidare utan bara vill ha ett barn och ogillar att tusentals bara slängs varje år-även i Sverige där ED inte är tillåtet.

Nu blev det riktigt OT,men kanske ändå inte. Det är ju en lösning för alla som har svårt att få barn,man kommer ju inte ifrån det faktum att det kanske aldrig  går med ens egna ägg,vi funderar då starkt i de termerna...

• Pimpinellan
    Cali skrev 2011-03-08 20:55:25 följande:
    Pimpinellan: Intressant om embryodonation. Tank att Sverige inte tillater det, nar man ar sa i braschen pa andra fronter. Det maste ju finnas stor efterfragan? Har i USA tror jag vissa delstater tillater och andra inte.
    Inte ens äggdonation är ju tillåtet här förutom på en enda klinik och då bara till 42 med korsdonator så efterfrågan både på ÄD och ED är jättestor.
    NinniNinna skrev 2011-03-09 08:06:49 följande:
    Pimpinella: vad intressant! Jag visste inte att det gick till så. Tycker tanken är väldigt fin! Känner likadant ang. "vanlig" adoption. Vi bryr oss verkligen inte om hur barnet ser ut, utan vill bara bli föräldrar. Jag vill jättegärna veta mer om det om ni går vidare med det Glad
    Det lutar åt det håller för oos just nu,men först FET och insemination. Man vill ju prova egna ägg först,sen ta andra vägar.
    mojutten skrev 2011-03-09 10:17:02 följande:
    Bröt ihop på väg till jobbet, vände om och tar en dag hemma för att försöka samla mig. Jag hoppas att det vänder snart, jag vet inte varför det känns så jobbigt just nu.
    Jag står inte ut med gravida och bebisar ö.h.t så att du bryter ihop för att du måste jobba med en är fullt förståeligt! Hon vet inte hur ni har det eller? Det är ju om de börjar säga korkade saker dessutom det blir riktigt asjobbigt.

F.ö del har jag inte fått svar på mitt mejl så inget recept heller antar jag. Blir att köpa barnalbyl då. Klantigt,jag vet,men jag trodde jag hade mer piller kvar.
    Ang. proggisar så bör man ligga ner en kvart eller stoppa dem i "bakre" hålet istället om man inte kan ligga.

Kram från hesa kråkan!
  • Pimpinellan
    TantTingeling skrev 2011-03-09 19:38:23 följande:

Pimpinellan: Kanske dags att ta till tempen om flytningarna är svåra att tolka? Vilka mediciner är det du vill ha för att göra ED osv? Det är flera som köper utomlands och dylik. Det är ju mkt som man inte behöver få på recept här hemma...

Det brukar aldrig vara problem,jag prickar BIM +- 1 en dag och har gjort i alla år-flippade ur efter missfallet bara. Märkligt att inte veta när mensen ska komma,jag får beräkna från nu plus en vecka typ... Eller lita på makens bedömning av äl-han har mer rätt än mig ibland!
    Cali skrev 2011-03-09 23:38:50 följande:
    Pimpinellan: Vad konstigt egentligen att man tillater spermiedonation men inte aggdonation eller embryodonation!?! Varfor gor man skillnad pa konsceller? Ar det for att det ar svarare att "skorda" agg an spermier? Jag forstar inte... Skulle garna vilja lasa den utredningen... Och sa den har konstiga aldersregeln for att fa hjalp? Den ar ju nastan konsdiskriminerande eftersom det galler kvinnans alder enbart, som jag  har forstatt det. Jag forstar val att man kanske inte i forsta hand hjalper kvinnor over 50, men aven om fertiliteten sjunker med aldern ar det ju flera som far barn pa naturlig vag vid 40+ och da borde man val kunna hjalpa den aldersgruppen med?
    Man gör skillnad eftersom ägg och spermier inte är potentiella barn medans embryon är början på barn. ÄD är ju självklart en mycket större och dyrare process än spermiedonation,men ÄD finns ju,de borde bara vara tillåtet privat också och upp till högre ålder. Tar man nån annans ägg spelar den mottagande kvinnans ålder ingen roll alls även om jag personligen sätter gränsen vid drygt 50,alltså när man rent naturligt inte kan bli gravid längre. Och ED vore ju toppen ur alla aspekter! Finns många som tycker de är trist att måsta slänga överblivna ägg.

Hur eller hur... Recept hade jag fått och läkaren ringer nog upp nån gång framöver. Då ska jag "tigga" till mig åtminstone Fragmin och Folacin.
  • Pimpinellan

Jag fick mens NU ikväll-dag 26! Inte en siffra rätt enligt mina beräkningar. Visserligen hade jag flytningar dag 10-11 och det stämmer ju med mensen idag,men det är jättetidigt,jag brukar inte ha äl då plus att maken tyckte jag hade det förra veckan. Suck...
    Klimakteriet förmodligen. Det var väl super att man skulle hamna där för tidigt ovanpå allt!

*bannar och svär*

• Pimpinellan

Snigelkatt: jag har vart i samma svacka sen mitt MA aug.-08. Försök 55 nu. Typ några % som får barn spontant efter den tiden,men jag ger mig inte om det så ska bli kommandosex i åratal till! Vi har bekanta som gifte sig året efter oss och har två barn nu. Visst känns sånt surt i kubik! INGEN av alla vi känner och jag nånsin känt har haft så svårt att få barn. Några få som inte kunnat spontant,men då har de i vart fall fått adoptera så ingen förutom vi är barnlösa. Man fattar inte vad man gjort för att förtjäna detta... Och så alla dessa som säger att det är ju en tröst att veta att man kan bli gravid. Är det? Det spelar ju ingen roll hur många ggr man än är gravid om det inget barn blir av det för för oss är ju gravid= inte alls lika med barn 8 månader senare som vissa tycks tro.

Vi får hoppas att våren behagar komma snart! Vi har får på sommaren vilket är en stor källa till glädje-enda källan faktiskt numer för vi umgås inte med folk. Alla har barn eller är gravida så det funkar bara inte tyvärr.

Kram!

• Pimpinellan
    NinniNinna skrev 2011-03-12 10:30:34 följande:
    Pimpinella: menar du allvar med det där om klimakteriet? Det är min mardröm också, att jag helt plötligt ska märka att tiden är förbi, men klimakteriet kan väl inte komma så här tidigt eller hur? Det är så himla jobbigt när kroppen strular ovan på allt.... Verkligen det sista vi behöver... Kram
    Jag har undrat sen i somras faktiskt även om jag vet rent logiskt att jag är för ung för klimakteriet. Det infaller runt 51 i snitt så många ännu äldre har ju fortfarande regelbunden mens. Jag tror väl egentligen snarare det är alla hormoner genom åren som ställt till det. Hoppas jag i vart fall!

Nu har jag mens som flödar över,magkatarr och en dunderförkylning-livet kan bara bli bättre eller...?

Kramar till alla!
  • Pimpinellan

Innohep utskrivet och löfte om att de ska göra sitt bästa för oss. Blir väl insemination nästa månad då.

• Pimpinellan

Remiss på TSH-prov så jag slipper åka 8 mil för det. ÄL-vecka och det vanliga kommandosexet... Men känner av äl starkt denna gång,kanske för att jag tagit r.r denna månad. Gjorde det för 4 år sen och hade bra äl varje gång då. Gravid en gång också,men det beror nog inte på r.r utan ren slump.

Jag får 2-4 dar längre lutealfas med progesteron beroende på hur många jag tar. Jag slutar när mensen kommit och inte en minut innan för jag plussar ju inte alltid som gravid.

Kram alla!

• Pimpinellan
    NinniNinna skrev 2011-03-24 08:06:15 följande:
    Pimpinella: vad bra att du fått remiss för TSH-prov. När tog du det sist?
    Menar du att du tar rosenrot? Kul att det funkar bra för dig! Jag har aldrig testat det med fick starkare äl av bidrottninggele. Har dock hört om flera som fått biverkningar av det, så jag kan inte rekomendera det till andra.

Vi hade långa diskussioner här hemma och bestämde oss för att fortsätta med prog ett par dagar till för säkerhets skull. Känner mig bara orolig för att vi aldrig ska få det utskrivet igen om/när jag verkligen blir gravid...

Menar du att du inte alltid plussar trots att du är gravid? Berätta gärna mer om det!

Lycka till under äl-perioden Flört
    Faslig tur äl är över för maken hade 40 graders feber rätt länge igår! Hur eller hur... Ett år sen jag kollade TSH så det är dags. Rosenrot gav bra äl sist så det var enbart därför jag provade nu,tror inte det i sig förbättrar fertiliteten. Apiforce funkade jättedåligt på mig så aldrig mer!

Klart du får mer proggisar utskrivet,det är ju en väldigt vanlig medicin!

När jag hade bevisad äl,gravsymtom och inte fick mens på 20 dar efter äl testade jag minus. Minus även 25 dar efter äl och missfall dagen efter. H*n ligger begravd här ute i trädgården. Nu sist testade jag inte,hann helt enkelt inte och litar inte på test heller.
Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3