• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3

Jösses, har det redan gått 3 månader till!!!
    Här är den nya tråden iallfall

Här är alla som är 30+, barnlösa, och som haft 2 eller fler mf/ma välkomna att hänga på.

Anledningen till att vi inte vill att yngre eller de som redan har barn ska skriva här är dels för att vi som är över 30 även (ofta) har ålderspanik utöver svårigheterna att behålla våra små och dels för att vi utan barn är i en annan sits än er som redan har barn. Med det vill jag absolut inte föringa eran sorg för den är lika stor, men jag hoppas ni förstår hur vi menar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 09:28
    Medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47914387.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-08 09:39
    Ny medlemslista
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m49858810.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-11 18:00
    Plustråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m52477196.html

• Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3
  • MCT79
    mojutten skrev 2011-09-05 07:27:13 följande:
    Hej igen

NN, jag är sjukskriven till den 8:e. Jo, jag känner till KBT så till vida att min svägerska har gått en hel del i sån terapi och att jag haft vänner som läst till kognitiva beteendevetare men rent praktiskt så blir det något nytt.

För tillfället så är vi de enda intressenterna på huset (jag hoppas att det fortsätter så) så det är mer att hon ska acceptera vårt bud. Det har varit alldeles för överprisat.

Nikki, bra att du får sköldkörteln kollad iaf. Jag håller tummarna för er.

Pimpinellan, läser du någonsin tråden? Hur är det med dig?
    Jag går i KBT.. har gjort sedan september förra året... fick en stress/utmattningsreaktion pga min arbetsplats och från idag är det tänkt att jag ska gå upp på 75% (med helt nya arbetsuppgifter)...

Men jag är vråååålförkyld med hosta och feber... så idag är jag hemma..

Just ja...KBT var poängen... det är både bra och jobbigt... man tvingas fundera över varför man reagerar som man gör på saker och hur man kan göra annorlunda.. samtidigt som man får verktyg för att det ska fungera...  men det är en ständig kamp faktiskt... för det är fasen så mycket lättare att köra på i gamla hjulspår än att tvingas stanna upp och reflektera... för det kan vara både jobbigt och ledsamt.

Jag hoppas det är en form som fungerar för dig också!
    Väntar tvillingar! 15+0 idag!
  • mojutten

Trist med förkylning MTC, hoppas att du kryar på dig.

Jag tror att det är den form av terapi som passar mig men vi får väl se. Jag hoppas verkligen att det hjälper för jag är less på att må pissigt och inte vara "mig själv".

• Pimpinellan
    mojutten skrev 2011-09-05 07:27:13 följande:
    Pimpinellan, läser du någonsin tråden? Hur är det med dig?
    Jättesnällt att fråga! {#emotions_dlg.flower} Nej,jag har inte läst sen sist vilket jag ber om ursäkt för för jag har ju säkert missat nåt. Men jag har inte orkat helt enkelt... Vi har passerat in på 6:e året och nu känns det verkligen hemskt. Har det i.o.f.s  alltid gjort,men åldern och verkligheten har kommit ikapp totalt. 1% chans att bli gravid vid varje äl är ju rena skämtet! Fortsätter envist ändå. Får ju tydlig äl av r.r och mens när jag "ska" så jag funkar ju så långt. Ska bara åf iväg ansökan om EA -nu måste vi!

Kram till alla-ingen nämnd,ingen glömd!
  • Saftmedbulle
    Pimpinellan skrev 2011-09-05 15:12:12 följande:
    Jättesnällt att fråga! {#emotions_dlg.flower} Nej,jag har inte läst sen sist vilket jag ber om ursäkt för för jag har ju säkert missat nåt. Men jag har inte orkat helt enkelt... Vi har passerat in på 6:e året och nu känns det verkligen hemskt. Har det i.o.f.s  alltid gjort,men åldern och verkligheten har kommit ikapp totalt. 1% chans att bli gravid vid varje äl är ju rena skämtet! Fortsätter envist ändå. Får ju tydlig äl av r.r och mens när jag "ska" så jag funkar ju så långt. Ska bara åf iväg ansökan om EA -nu måste vi!

Kram till alla-ingen nämnd,ingen glömd!
    Styrkekram till dig! Förstår om det är tröttsamt...
  • Nikki GBG

någon här som fått prednisolon utskrivet efter upprepade missfall??
    vilken dos tar ni??
    jag har 5 mg och tänkte testa 1 per dag sen trappa ner efter man varit gravid 12 veckor.
    ägglossning om 5 dagar så det är kanske bra att börja med 5 mg redan nu??

• BettanB

Nikki: tar du prednisolon av någon annan anledning? Annars skulle jag verkligen inte rekommendera att ta efter "bara" 2 missfall. Att testa ASA är en sak (i låg dos=max 100 mg), men prednisolon är lite att ta i kan jag tycka. Om man inte behöver det av andra skäl då förstås.. Håller med övriga om att du -rent statistiskt- ligger bra till för att det skall gå vägen för dig och det finns egentligen inget som säger att något är "fel". Jag tror att det kommer gå toppen för dig!

mojutten: Typiskt bra med terapi. *kram*

MCT: Låter nästan mer som kognitiv terapi än KBT måste jag säga. Så mycket bättre...

Pimpinella: *kramar-om*

*vinkar*

I BettanMansion är sorgen randig.
  • TantTingeling

Kikade bara in för att se hur det går för er tjejer. Och för att skicka en stor varm kram till er alla! Mojutten: Hoppas det gick bra med läkaren, du vet väl att du har all rätt att byta om det inte klaffar? Hoppas KBT funkar bra för dig, det har hjälpt väldigt många! Håller tummarna för att ni får bli med hus på landet! Ninni: Du vet att du oxå har alla mina tummar för att det ska gå vägen snart!

Nikki: Jag skulle definitivt inte ge mig på kortisonbehandling efter 2 missfall,  det är för mycket risker med det, både för kvinnan och för barnet. Som tjejerna här sagt, 2 mf är vanligt, 3 mf är extremt ovanligt. För de allra flesta blir det barn utan behandling efter 2 mf. Och för de med upprepade mf (dvs. 3 el. fler) så räcker det med ASA och/eller Innohep/Fragmin. Om du kollar runt här på FL, ex i denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-261/m51510686.html, som oxå länkar till en behandlingsöversikt (se TS) så ser du att kortisonbehandling är ovanligt och onödigt.

• TantTingeling

Pimpinellan: Missade ditt inlägg: Jäkla skit också. 6 år är en evighet. Hoppas att det vänder snart! *Kram*

MCT:  *Vink, vink*

• Nikki GBG
    BettanB skrev 2011-09-05 18:51:23 följande:
    Nikki: tar du prednisolon av någon annan anledning? Annars skulle jag verkligen inte rekommendera att ta efter "bara" 2 missfall. Att testa ASA är en sak (i låg dos=max 100 mg), men prednisolon är lite att ta i kan jag tycka. Om man inte behöver det av andra skäl då förstås.. Håller med övriga om att du -rent statistiskt- ligger bra till för att det skall gå vägen för dig och det finns egentligen inget som säger att något är "fel". Jag tror att det kommer gå toppen för dig!
    nej men tror att det kan hjälpa mig eftersom det bevisligen är så att mitt immunförsvar är riktigt agressivt, har blivit opererad för olika saker och min kropp stöter bort material som kommit i kontakt med min kropp och i min kropp, en läkare sa att det hade med mitt immunförsvar att göra, att det stöter bort främmande celler. jag tror det är därför mitt immunförsvar tar död på mina befruktade ägg eftersom missfallen skett i exakt samma veckor. jag har även haft hudproblem och gluten som yngre vilket tyder på rubbningar i immunförsvaret så jag vägrar få fler missfall pga detta så nu blir det prednisolon 5 mg som jag har hemma Glad
  • TantTingeling
    Nikki GBG skrev 2011-09-05 19:06:22 följande:
    nej men tror att det kan hjälpa mig eftersom det bevisligen är så att mitt immunförsvar är riktigt agressivt, har blivit opererad för olika saker och min kropp stöter bort material som kommit i kontakt med min kropp och i min kropp, en läkare sa att det hade med mitt immunförsvar att göra, att det stöter bort främmande celler. jag tror det är därför mitt immunförsvar tar död på mina befruktade ägg eftersom missfallen skett i exakt samma veckor. jag har även haft hudproblem och gluten som yngre vilket tyder på rubbningar i immunförsvaret så jag vägrar få fler missfall pga detta så nu blir det prednisolon 5 mg som jag har hemma Glad
    Man ju gör som man vill, men jag hoppas att du är medveten om riskerna.
Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3