• Kavat

    Äggallergitråden

    Äggallergitråden: del 14


    Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

    Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

    Ovo betyder ägg.

    MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

    Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

    *****************************************
    ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

    Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

    Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

    Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

    Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.
    **************************************************

    Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Kavat
    TinaZ skrev 2010-02-09 16:31:49 följande:
    Tack, kan inleda med att berätta att vi varit med dottern 3,5 år till barnmottagningen och hon fått prova äta ägg. Det blev ingen reaktion trots att hon fick i sig 1+3+10+30+100+300mg med 30min mellanrum. Nu ska vi prova lite försiktigt hemma ska bli spännande se om det "håller"
    Ååå, vad spännande! Hoppas det går bra!
    Hur gammal är hon nu?
  • Kavat
    Yosa skrev 2010-02-10 13:24:22 följande:
    Måste fråga er här.... Läste för längesedan i denna tråden om någon som tagit vanlig glass och mosat ner det i en sockerkaksform som va som ett hjärta. På så sätt gjort en äggfri glasstårta genom lite fint strössel, godis och bär eller vad man nu vill ha. Men min fråga gäller då.... - Ska man då smörja formen men något så att glassen lossnar sen? vad i så fall så att de inte ger färg på den vita glassen? Lite olja? - Kan man göra en som får frysa till sig och sedan ta loss den och lägga på ett fat i frysen för att sedan göra en ny i samma form utan att den första på fatet inte tappar fomen? har bara en hjärtform tyvärr... Någon här som har lite ideer kring detta? Tips mottages tacksamt? Dottern vill ha en hjärt-glass-tårta
    Det har jag inget minne av, men vi gör i stort sett alltid glasstårta i glassformar i olika smaker/lager. Jag smörjer inte med något men däremot så behöver den tina lite för att släppa från kanten. Och jag har bara använt formar som har lite sluttande sidor utåt, så att den lättare glider ur. Men det bör ju gå ändå.

    Nackdelen är ju då att den behöver tina lite för att släppa från formen och då blir den kanske inte perfekt form på. Men å andra sidan måste man ta fram dem i tid för att tina lite så att det går att skära. Beror ju lite på hur hård glass man har också förstås.

    När jag fryst in lägger jag alltid dubbla lager plastfolie på så att det blir tätt, annars så blir det is. Funderar på om det går att klä hjärtformen med plastfolie så att den lättare (?) går att ta ut efteråt. Akta bara så att det inte blir för stora veck av plasten med glass emellan.  Hm, ja, så hade jag nog testat om jag var du. Du får övnings"baka".
  • Kavat
    Yosa skrev 2010-02-10 19:49:35 följande:
    Tack snälla för era svar. Kan även ha varit i mjölkallergitråden jag läst om just detta att frysa glass i annan form än vanligt paket. jag tror att jag testar att göra som ni skrev. ta plastfolie i min hjärt-form. Låta de frysa till och sen försöka ta ut det. Men sen behöver jag göra en likadan till. Tror ni då den första kan läggas på ett fat in i frysen (typ plast eller påse om då såklart) medan jag göra form nummer 2? Tycker inte den borde tappa form i och med att den är fryst och får stå i frysen hela tiden till de är dags för kalas. Vad kan man då garnera med? Strössel i form av hjärtan i olika färger var beställt från dottern. Kanske ha på lite sådana där rosa jungfrubröst eller nåt. Smart med pepparkaksformar! Vore ju kul att göra massa hjärtan i mellanstor pepparkaksform. Vore nåt till nästa år Men ni som gör olika lager...menar ni då olika lager med olika färg på glass eller har ni något annat? Typ sylt eller nåt så att de blir glasstårta?
    Jag tar en glass-sort och lägger i botten och fryser in några timmar (med plastfolie på). Då hinner det stelna och så tar jag nästa lager osv.
    Vill jag ha "roligare" glass än t.ex vanlig vanilj har jag blandat i minimarschmallows, riven choklad osv i glasen (måste då tina lite för att kunna röra).

    Kolla i affären, vad de har för strössel. Vet inte innehåll dock, men de har ju alla möjliga varianter.

    Jag har ibland klippt en mall och bara strött riven choklad på (som ett hjärta t.ex).
  • Kavat
    Twixie skrev 2010-03-18 21:17:18 följande:
    Jag har läst på mååånga glasspaket men har inte hittat ägg i något big-pack glass utan mer i "fina" glassar men inte i Big-pack. I de vanliga korvbröden är det inte ägg i. Vad gäller Hot Dogs (har inte sett någon med ägg i men för säkerhetsskull) berätta istället för mamman vilka märken DU vet är ok... Runda korvar är det inte ägg (inte mycket kött heller ). Kola-godisar har jag inte läst på så det kan jag inte säga något om. Har Sia ändrat sitt recept på glass? För förut innehöll väl den också ägg? Men nu gör den inte det. Har hållit mig borta lite från Sias men nu verkar det inte vara många (vanliga) Sia som innehåller ägg... Jaja, känns ju bättre när det går åt det hållet för en äggallergiker .
    Sias 1,5 l vanilj vill jag minnas innehåller ägg.
  • Kavat
    Glittrax skrev 2010-03-24 09:56:24 följande:
    Hej. vill fråga nån här som kanske vet? Misstänker nån form av allergi hos min dotter på snart 2,5 år. hon har böjveckseksem som blossar upp ibland och väldigt torr i huden. För några dagar sen skulle vi baka en chokladkaka och dottern doppade genast händerna i äggen i bunken och smaskade.. märkte inget då men så fick hon slickepotten och när jag skulle tvätta henne runt munnen har hon stora blåsor runt munnen och även röda fläckar på halsen.. hon klagade  även på ont i magen. baddade med en kall handduk och blåsorna försvann men hon var rödblossig runt munnen. Det röda runt halsen försvann på en gång. Ringde sjukvårdsrådgivningen men eftersom det lugnat ner sig och det inte var nåt akut så fick jag ingen hjälp men nu undrar jag, vart ringer jag och ber att få ett allergitest? Bvc först? förmodar ju att man ska ha en remiss? Eftersom både jag och sambon är allergiska mot nötter, stenfrukter, pälsdjur och annat, men inte ägg, (dock uteslöt jag det då jag själv var liten just på grund av böjveckseksem) så är det ju inte konstigt OM hon skulle vara allergisk med, men kan man vara allergisk mot rått ägg men tåla kokt och lagat? osv.. funderar även om det var kakaon hon reagerade på, en helt ny sort som vi aldrig använt tidigare.. som jag slängt för att inte göra nån miss igen.. hon har ju smakat av smet när man bakat tidigare men inte märkt nåt då. nån med tips?
    En allergi kan komma när som helst, så att hon klarat rått ägg innan betyder inget, om det var ägg som hon reagerade på. Sen spelar mängden roll också.

    Jag hade ringt direkt till en allergimottagning, barnmottagning om sådan finns där du bor. Det är bara en omväg att gå genom BVC och brukar ta mycket längre tid, helt i onödan alltså.
    Allergier är ärftligt men inte just en speciell allergi.
    Och ja, vad jag vet så blir det alltid större reaktioner av rått ägg än tillagat.
  • Kavat
    iser skrev 2010-03-24 20:04:23 följande:
    Tack för svaret Yosa! Nu ska vi få remiss för undersökning. När jag pratade med läkaren i dag blev jag lite deppig. Helt appropå så sa han att hon säkert skulle få pollen- och pälsdjursallergi också. Att det är ungefär 50 % risk eftersom hon har äggallergi. Efter att vi var på akuten och hon fick några sorts tabletter som skulle lindra allergibesvären försvann även hennes små ekem som hon haft länge. Nu märkte jag att hon börjar få exem på magen igen. Hon har träffat en katt i dag men sen håller jag på att göra en paj med äggstanning till oss vuxna. Så frågan är om det är ägg eller katt... Är era barn känsliga mot ägg även om de inte äter det? Tror ni man kan be läkarna göra pricktest för pälsdjur när de gör det för ägg? Eller tror ni man måste ha olika remisser för olika allergier.
    Mina barn har diverse allergier och båda är äggallergiska liksom min man var när han var barn. Ingen i våran familj har allergi mot djur eller pollen vad vi vet. Har själva två katter, bor brevid björkar, hästar, hundar mm liksom mina föräldrar ofta har olika hundar hemma efter att deras blev för gammal så är de hundvakter och barnen hjälper gärna till.
    Så visst finns risken, men räkna inte med det.

    Min son reagerar på ägg om han får det på sig, tar i ett. Och ja, man kan reagera luftburet också. Vet dock inte säkert angående det för vi har inte ägg hemma och överallt där de har ägg så finns det även vete, som han reagerar liknande på med eksem och mage.
  • Kavat
    Icis86 skrev 2010-03-30 21:26:57 följande:
    Hej Alla! Idag var vi på pricktest med vår son Lucas snart 7 mån. Han är sedan tidigare överkänslig mort mjölkprotein men jag har tyckt att vissa utslag och syntom inte försvunnit och därför testade vi även ägg. Vilket visade att han även är överkänslig mot detta. Men jag blir så ledsen! Man får ju inga svar från läkare, dietister m.m.. alla hymlar och försöker gå runt frågorna man ställer... Hoppas att ni alla kommer med bättre svar än de där knäppskallarna på sjukhuset.. Jag har tyckt sedan vi gick över till mjölkfri kost att många av Lucas utslag och tex. blod i bajset m.m försvann. men han har fortfarande ett märke på kinden, lika stort som en enkrona och ibland bajsar han även grönt och slemmigt (som han gjorde då han åt mjölk) På sjukhuset sa de att Lucas förmodligen inte är så känslig för ägg och att de tycker vi kan fortsätta som vanligt.. Vad säger ni om det ?
    Hej och välkommen!
    Jaa du, mina barn fick runda fläckar i 1-5 kronors format. De var ilsket röda när de fick ägg och blev vita och fjälliga och torra när de inte fick i sig ägg.

    Om jag var du så hade jag tagit bort ägg ur hans kost helt i en månad för att se om det blev någon skillnad och sedan provocerat. Han har kanske fler symptom eller mår sämre av det än vad ni vet om, eller så är det inte ägg som är orsaken till utslag och diarré utan något annat?
    En vanlig kombination av allergier är mjölk, ägg, soja och sojasläktingarna (kolla min sojablogg). Så skriv gärna matdagbok under den månaden ni tar bort där ni även skriver in eventurella diarréer och annat och fortsätt sedan att skriva när ni ger ägg för att sedan kunna visa läkaren (och för att själva komma ihåg!)

    Kan man ge små doser utan reaktion så är det det bästa säger vissa läkare, men hur vet man om de har symptom som beror på ägg om man inte testat att ta bort!?
  • Kavat

    Ja, alla mottagningar verkar ha sina egna rutiner. Men när våra barn har tagit pricktest och/eller RAST (blodprov) så har de tagit vad de brukar kalla födoämnespanelen (mjölk, ägg, soja, vete, jordnöt, torsk, hm, det var nog alla?)

    De har även andra saker de kan testa vid behov, men det bästa sättet är att diskutera fram vad som ska testas med läkaren i tid INNAN själva testningen. De brukar förbereda och ta fram saker, så väl på plats kan det vara svårt att få testat sådant som man inte tidigare beslutat om.

    Angående RAST så tar det blod som de skickar till ett lab för att se om de har snabba reaktioner samt att man får ett "värde" på hur allvarlig allergin är (förutsatt att det visar på RAST).
    Även här bör man ha bestämt innan vad som ska testas för att ta tillräckligt med blod så att de kan testa allt. Kommer man i efterhand med saker kan de ev. testa om det finns blod, men finns det inte det så får man tillbaks och lämna mer.

    Sen om barnet har långsamma reaktioner så visar det troligtvis inte på ovanstående tester. Har de eksem och ont i magen så kan man göra ett patchtest/lapptest som görs på få ställen i landet, men inte alla läkare vet vad det är och har kunskaperna att utnyttja det.

    Sen finns det något sorts samlingstest där de testar "allt" på en gång. Lika meningslöst enligt mig som att göra ett test i taget och man misstänker flera allergier. Drar bara ut på tiden i onödan för visar det på allergi så måste man tillbaks och göra nya tester.

    Man måste inte göra pricktest, för då får de ju ämnet i sig och är de jätte allergiska så brukar de välja RAST. Men det händer att det visar allergi på ena testet men inte det andra så ibland görs både ock.

    MEN trots alla tester så är faktiskt det absolut säkraste och bästa sättet att bekräfta en allergi att ta bort födoämnet ur kosten i en månad om man ammar, minst 2 veckor om man inte ammar och sedan provocera.
    En jätte bra hjälp är även att skriva matdagbok, med vad som äts och när och reaktioner som eksem, diarrér, spyor, magont mm.

Svar på tråden Äggallergitråden