Inlägg från: Karla79 |Visa alla inlägg
  • Karla79

Äggallergitråden

Fick svar nu, det är inte samma sak,fick ingen ytterligare förklaring.

• Karla79

Tootoolah: tack för tips ang. flygningen. Oj fanns det inte micro, undrar om det går att få barnmatsburkar varma i värmeskåp om vi inte kör på aluminiumformidén?

Yosa: tack för tips om informationskortet, vi kanske gör likadant även om vi kan prata engelska när vi är i USA, ifall något skulle hända oss! Vad det är mycket att tänka på.. Jag har också bestämt mig för att fixa läkarintyg på svenska och engelska så att vi kan ta med oss egen mat på flyget, ska vara ok enligt SAS. Det gick inte att beställa äggfritt på flyget, men det är ju egentligen inte det som är problemet utan risken för spår av ägg.

Ska också konsultera läkare kring hela grejen... ska vi aldrig kunna låta sonen äta hemma hos andra människor eller på restaurang så länge han är allergisk? I höst väntar ju dagis dessutom, och där kommer han ju att äta, hur vet man hur farligt det är med spår av ägg i t ex kastruller och på bestick egentligen? Hur tänker ni andra? Vi vet ju inte hur allergisk han är då han aldrig utsatts för ägg, men han kan vara i samma rum där ägg knäcks och lagas. Reaktionen på pricktestet var stor i omkrets enligt sjuksköterskan kommer jag ihåg.

• Karla79

Nu behöver jag snabb hjälp av er som flugit med äggallergiker!

Har sedan tidigare fått tips här om att inför långflygning ta med egen mat i aluminiumformar och sätta in i flygplanets värmeskåp, istället för burkar eftersom det inte finns mikro. Men nu börjar jag fundera på hur det ska funka praktiskt. Då har jag alltså maten med mig kall i aluminiumformar i en liten kylväska, sedan värms den långsamt upp i värmeskåpet. Hur fräscht är det, jag tänker nu på bakterier o s v.... det blir kanske inte tillräckligt varmt, och framförallt värms det inte tillräckligt snabbt?

Så nu är min nya tanke att enbart ta med kall mat. Till en 9-timmars flygresa tänker jag ta med en pastasallad med korv, köttbullar, bönor och andra grönsaker han gillar. Plus yoghurt, flingor, kex, frukt, macka. Det måste väl räcka? Han är 1,5 år.

• Karla79

Aha, vattenbad! Hade jag inte tänkt på. Känns lite bökigt att göra i sätet visserligen. Men jag tar nog med någon burk också.

• Karla79

Jag ska skriva ett infoblad till dagis om sonens äggallergi. Någon som vill dela med sig av ett som ni har skrivit, så man får se vad som är viktigt att ha med?

• Karla79

nu är vi framme i USA och flygresan gick bra med egen mat med läkarintyg :) Nu är det bara lite förbryllande att läsa innehållsförteckningar på t ex ostar, för det står alltid "enzymer", d v s inte specificerat om det är lysozym det handlar om?! Någon som har varit här och har någon erfarenhet av hur just lysozym listas? Det står t o m enzymer på cottage cheese (keso), och svensk keso innehåller ju absolut inte lysozym.

• Karla79
    LokesMammi skrev 2011-07-10 16:03:13 följande:
    Är det någon som bakat något med ämnet "no egg" ist för ägg o är nöjd......? Tycker allt blir konstigt med det! Jag fick tips o recept på linfröavkok ist för ägg! Tänkte att jag skulle testa det. Vill ju med kunna äta sockerkaka o pannkaka =)
    Bakat har jag inte gjort, däremot gjort köttbullar och de blev jättegoda.
  • Karla79

Vad tycker ni om detta infoblad inför dagisstart?

Ruben måste undvika:

Ägg i alla dess former, både rått och tillagat Majonnäs Livsmedel där det står “spår av ägg” Lysozym (E1105), ett konserveringsmedel i lagrade ostar Ovo betyder ägg

Var observanta och läs innehållsförteckningar på:

Bröd Kakor, bakverk, pajer Färdigpanerad fisk, färdiga köttbullar o. dyl “Röror” som kan innehålla majonnäs Lagrad ost Ströbröd Glass Pasta Leverpastej

Var särskilt observanta vid födelsedagar då föräldrar skickar med bullar/tårta etc. Jag kommer att lämna egen fika som ni kan ha i frysen till dessa tillfällen.

Till pannkakor kan man använda bakpulver eller äggersättning.

Allergiska reaktioner som kan uppstå och kräver akutvård är:

Andnöd/astmatiska besvär Anafylaktisk chock Rodnad runt munnen Svullna läppar Kräkningar (om man ej misstänker magsjuka) Nässelutslag över hela kroppen

Då han aldrig har blivit utsatt för ägg vet vi inte vilken reaktion det är troligast att han får. Allergin har bara synts på pricktest.

Han bär alltid med sig medicinen Aerius som ska användas om han får nässelutslag eller klåda.

Han får inte pyssla med äggkartonger vid påsk då dessa kan innehålla spår av ägg.

• Karla79
    Billabong skrev 2011-08-09 11:25:14 följande:
    Nettie1: Ser mkt bra ut och om det är ok tror jag att jag ska använda delar av ditt infoblad till fsk nu när min äggallergiske pojke byter förskola.

Det jag saknar i ditt infoblad är VAD ska pedagogerna/vikarierna göra OM han får en allergireaktion. Skriv detaljera och utförligt (utan att bli långrandig) om hur de ska agera steg för steg. Exakt hur medicinen ska ges, i vilken form, OCH var den finns förvarad. Lägg även infobladet i en uppsättning tillsammans med medicinen. Poängtera att medicinen inte får förvaras utanför sin kartong (det får iaf inte vår göra). 
    Bra tips. Medicinen är bara antihistamin så som jag har tolkat det är det för lindrigare reaktioner. Men det ska jag absolut lägga till. Tack! klart du får använda vad du vill :)
  • Karla79

Soffiffi: om hon har konstaterad äggallergi är det nog bra med en lapp. Men fråga er läkare!

• Karla79

Oj måste man skala så många ägg för att veta om han är allergisk mot luftburet... som mest har vi nog gjort omelett på 6 ägg här hemma (inga problem). Hmmm vågar nog inte göra ett sådant test utan läkarövervakning.

Bra tips ang. hur man skriver om vikt, personnummer etc!

• Karla79
    Billabong skrev 2011-08-09 20:57:53 följande:
    Aerius (oral lösning).
    På bipacksedeln står det omnämnt och läkaren påpekade för oss att det är för medicinens hållbarhets skull, den ska alltså förvaras mörkt.
    Aha. Vår kartong har varit sönder länge så den är liksom öppen längst upp, där kommer ju ljus in.
  • Karla79
    Gladhannapanna skrev 2011-08-10 08:17:37 följande:
    Idag var det en ny fröken som tog emot när jag lämnade, jag påpekade i förbifartena tt Julia inte tål ägg. Hon svarade att det hade hon fått information om. Känns jättebra!

En gång när jag hämtade vid mellis hade de skivat ägg framme på bordet som pålägg, rester från morgonen. Julia satt väldigt nära tallriken så jag frågade om hon försökt ta ägg eller så. Men de sa att hon är noga med att själv säga tilla tt hon inte tål ägg!

När det finns saker med ägg i på fikabordet borta ¨tex säger vi till att det är ägg i så att hon itne får ta just den kakan eller bullen, det accepterar hon direkt. Det är faktiskt ltie konstigt med tanke på hur hon beter sig när vi nerkar henne godsaker av andra skäl!
    Duktig tjej! Hur gammal är hon?
  • Karla79

Ser fram emot när sonen också kan "säga till själv", han är bara 20 mån och börjar dagis på måndag :) Väldigt nervöst det här med allergin faktiskt. Det finns inga andra allergiska barn på dagiset men en i personalen är allergisk mot ägg så det känns ju bra i alla fall.

• Karla79

Tar inte illa upp, bara följer råden från allergiläkaren :)

Han fick en stark reaktion mot mjölk och pricktestades då för ägg och mjölk. Det enda jag vet är att pricken på testet är stor och han har gjort testet 3 ggr. Läkarna vill inte göra provokation eftersom pricken fortfarande är stor, men blir det mindre ska vi göra provokation på sjukhuset.

• Karla79

K Kavat: nej inga andra test har gjorts. Vi fick ingen siffra heller. Men han fick inga utslag av testet och reagerade inte när han fick droppen på huden om du menar omedelbart (själva reaktionen med upphöjd prick kom väl inom ett par minuter).

• Karla79

Någon som kan tipsa om en god äggfri glasstrut som finns i flerpack i vanliga butiker som ICA Maxi? Ska bjuda på dagis nästa vecka...

Svar på tråden Äggallergitråden