• N3D
    Äldre 10 Feb 14:22
    24637 visningar
    136 svar
    136
    24637

    Jag vill plugga!! Men har inte råd... finns någon lösning för mig?

    Jag har endast gymnasieutbildning och vill nu plugga vidare. 


    men hur ska jag ha råd endast med studiemedlet? tror inte jag kommer kunna plugga 50% och jobba 50% då jag måste hinna plugga efter skolan också. 
    Har dessutom en 3åring och ingen sambo som kan försörja mig. 
    Min hyra ligger på ca 6300/mån och i dagens läge är jag sjukskriven fast jobbar annars 75% och får ut lite mer 9000 mån+ bostadsbidrag osv.  så jag klarar mig nätt och jämt. 
    vet ni om det finns några distansklasser eller om man kan läsa på halvfart eller nåt? bor i sthlm 
  • Svar på tråden Jag vill plugga!! Men har inte råd... finns någon lösning för mig?
  • Linam3­70
    Äldre 10 Feb 14:24
    #1

    Du får söka på det du är intresserad av på studera.nu, om det är högskolestudier.
    Jag vet att tex förskolelärare iallafall finns som halvfartstbildning på distans

  • N3D
    Äldre 10 Feb 14:34
    #2

    jag vet ju inte ens vad jag ska studera heller! 


    det är så mycket jag är intresserad av.... :)
  • idiblo­n
    Äldre 10 Feb 14:34
    #3

    Hitta ett billigare boende är väl det enda. Det får ju andra studenter göra.


    Jag tänkte att jag kanske behöver en liten paus, så ni vet.
  • N3D
    Äldre 10 Feb 14:43
    #4

    det är inte det lättaste att hitta ny bostad i stockholm. har ett första hand kontrakt och vill nog inte gå upp det så lätt. 


    har dessutom bara en tvåa så kan inte direkt flytta till något mindre eftersom att jag har en 3åring. 
  • Lillsn­ufflan
    Äldre 10 Feb 14:49
    #5

    Frågan är ju om du skulle förlora så mycket på att börja studera? Om din inkomst sjunker får du ju mer bostadsbidrag? Och ja, det finns gott om distansutbildningar. Gå in på studera.nu. Halvfartskurser finns också en hel del.

  • N3D
    Äldre 10 Feb 14:53
    #6

    jo, jag har ju max-bostadsbidrag. 


    men jag tänker på att när man studerar får man ju mindre pengar i december och ingenting under sommaren. så har man inte fixat sommarjobb tills dess är man ju körd! 
  • LinaP
    Äldre 10 Feb 14:54
    #7

    Kolla upp distansutbildningar. Genom NTI kan man läsa från 25%- 100%. De har en del att välja bland, själv ska jag nästa vecka börja läsa vård och omsorg hos dem! Annars har högskolorna också en del distansutbildningar, mest bara kurser men även en del hela utbildningsprogram.

    Det första du bör göra är att bestämma vad du egentligen vill läsa. Sätt dig ner och fundera på vad du vill göra om 10 år, utgå sedan från det och kolla upp de utbildningar som passar inom det området. Jag vet att det inte är lätt, men med vilja och passion går det mesta!

  • sirisd­otter
    Äldre 10 Feb 14:59
    #8

    Kan du inte hyra ut ett rum medan du studerar?  Jag hyrde ut vardagsrummet i min tvåa till en affärsman när jag studerade., Han  hade hela världen som arbetsfält.  Ibland hade han dagar på huvudkontoret i Stockholm, det var inte ofta.  I "värsta"  fall kanske du hittar en veckopendlare.

    Min väninna flyttade ut i vardagsrummet, hennes tonåring hade ena sovrummet och det andra sovrummet i sin trea hyrde hon ut till student. 
    Inte lätt alla gånger att dela på kök och dusch och tv ,men har man ett mål klarar man det mesta.

  • N3D
    Äldre 10 Feb 15:01
    #9

    jag har ingen aning verkligen! jag vill hålla på med musik för det har jag gjort hela livet, det är väl min dröm. men det är ju jättesvårt att lyckas med. 


    är jätteduktig på hudvård och smink osv men det är ju 100000 pers som går sådana sminkutbildningar och sedan bara får frilansa lite grann här och där, dessutom kostar de ju 40.000 att gå på. 
    så eftersom att jag har ett barn så vill jag ju ändå ha en ganska säkrad inkomst. 
    funderar lite på att gå ekonomprogrammet, men är ju itne så bra på matte. 
    psykologi tycker jag är intressant och marknadsföring och sånt. 
  • N3D
    Äldre 10 Feb 15:03
    #10

    oj, ja att hyra ut verkar väldigt påfrestande. har ingen bäddsoffa och utrymmet är minimalt. men visst är det en idé... 

Svar på tråden Jag vill plugga!! Men har inte råd... finns någon lösning för mig?