• Anonym

    Ni som haft/har förlossningsdepression, känner ni igen mina symptom?

    Jag har tidigare drabbats av panikångest efter en bilolycka jag var med om men varit bra ett år nu och även fått min son.

    Nu är han 3 månader och jag har börjat få konstiga tankar. Jag tänker att jag inte har riktiga känslor för honom. Att jag bara tar hand om honom för att jag måste. För några dagar sedan fick jag obehagskänslor då jag ammade honom. Jag tänker hela tiden att jag måste ha saker att göra för jag vill inte gå hemma och tänka sådana här tankar. Jag jämför mig med mina kompisar och undrar om jag är lika duktig på att ta hand om mitt barn som de, om jag ger så mycket stimulans och kärlek som de. Jag känner mig som en dålig mamma. Ibland när jag ska ta upp honom kan jag få en slags obehagskänsla och så börjar jag tänka att "nu tar jag upp honom och gullar med honom för att jag ska" inte för att jag vill.

    I bra stunder då jag inte har dessa känslorna så har jag så mycket värme och kärlek för honom och jag älskar att krama, pussa och sjunga och det har vi gjort hela dagarna fram till för några dagar sedan då jag började känna såhär. Ja, jag gör det ju fortfarande för min sons skull men jag har de här känslorna och tankarna om att jag bara gör det för att jag måste. Så fort jag är glad så börjar jag tänka att jag är nog inte glad, jag tycker nog inte om honom som andra mammor gör med sina barn osv.

    Jag tar väl hand om mitt barn, jag har höga krav och ger honom alltid det bästa så ni behöver inte bli rädda att han far illa. Men dessa känslorna skrämmer mig något fruktansvärt! Jag vill ju bara älska honom helt vilkorslöst! Så som jag gjorde tidigare...

    Jag har även tankar om att jag tycker allt är tråkigt och vill göra massa saker som jag inte kan...

    Är detta en förlossningsdepression? Ni som har/haft detta känner ni igen dessa känslorna? När man läser om det står det ingenstans att man kan ha sådana här hemska känslor inför sitt eget barn...bara att man mår dåligt, är stressad osv...

  • Svar på tråden Ni som haft/har förlossningsdepression, känner ni igen mina symptom?
  • Anonym

    Oj, det kan ta så lång tid att bli frisk? Ja....han är 7 månader nu och jag är fortfarande inte bra...men lite bättre.... vad hjälpte er att bli friska? Hur blev det med andra barnet?

Svar på tråden Ni som haft/har förlossningsdepression, känner ni igen mina symptom?