• Anonym (undra­nde)
    Äldre 23 Jan 23:00
    71691 visningar
    134 svar
    134
    71691

    Vi som gjort eller vill göra IVF/PGD för könsbestämning

    Vill också gärna veta mer, både om kliniken i Tjeckien och på Cypern!

  • Anonym (undra­nde)
    Äldre 23 Jan 23:15
    #12

    Vill också gärna veta mer, både om kliniken i Tjeckien och på Cypern!

  • Anonym (undra­nde)
    Äldre 30 Jan 10:43
    #20
    Anonym skrev 2011-01-24 22:22:49 följande:
    in-gender.com/cs/forums/6.aspx

    Här finns det flera som gjort ivf/pgd
    Tack för länken, var väldigt intressant att läsa om andra som faktiskt genomgått processen.

    Det verkar ju vara en del "jobb" kring detta och det är heller inte gratis. Dock har jag och min man pratat om det ganska mycket och jag har kontaktat några kliniker för lite mer information. Känns som att det faktiskt kan vara ett alternativ om vi fortfarande vill ha ett till barn om några år.

    Några funderingar dock:

    Om man gör PGD utomlands krävs det ju att man börjar hemma, men blodprover etc. Hur tror ni den vanliga mödrahälsovården ställer sig till detta? Kommer man bli accepterad och få hjälpen man behöver via landstinget?

    Hur gör man med information till andra, släkt och familjemedlemmar? "Vi åker på några veckors semester, och OJ vad kul, jag blev visst gravid på resan :)". Eller är det bäst att vara uppriktigt och hoppas på förståelse?

     
  • Anonym (undra­nde)
    Äldre 30 Jan 20:42
    #22
    Anonym (flickönskan) skrev 2011-01-30 16:49:29 följande:
    Om vi genomför det kommer vi aldrig yppa det till en själ någonsin. Det är något som får följa oss i graven. Hur skulle det kännas för våra söner när de blir större att få veta att vi betalat för att få en flicka?

    Man måste kanske inte berätta här hemma för gynekologer osv att man gör det för könets skull utan istället hävda att man gör det utomlands för att det är betydligt billigare och ingen väntetid. På MVC behöver man ju iinte alls berätta att det är ett IVF barn. De kan ju få tro att det kommit till på det normala sättet.
    Ja, samtidigt tänker jag att en sådan hemlighet kan vara svår att hålla. Har faktiskt nämnt detta för en vän som jag vet också har en dotter som en slags "hemlig dröm". Hon är alltid väldigt "pk", men när jag nämnde lite i förbifarten att jag läst om detta så blev hon väldigt intresserad lade inga värderingar i att folk vill försöka på det här sättet. Tror att man måste ha upplevt denna längtan för att förstå varför man är beredd att göra något så här drastiskt för att få just ett specifikt kön på sitt barm. 

    Har iaf läst på en del och det finns en del på forumet som länkats till ovan som genomgått IVF med könsbestämning. Dock verkar många misslyckas, de blir inte gravida. Någon som vet mer om siffrorna som ju ser väldigt bra ut på klinikernas hemsidor?

     
  • Anonym (undra­nde)
    Äldre 30 Jan 21:39
    #24
    Anonym (pojkmamma2) skrev 2011-01-30 21:07:02 följande:
    Jag har förstått det som att man måste ha kontakt med en svensk läkare som ställer upp på saken och hjälper till med det man måste förbereda här. Men jag har inte förstått hur man vet vilka läkare som gör sånt.

    Tänker också att vi inte skulle berätta det för någon. Tror inte att någon skulle förstå eller acceptera. 
    Ja, precis Kan man helt sonika kontakta någon privat gynekologmottagning och hoppas att de accepterar just för att man finansierar det hela själv?

     
  • Anonym (undra­nde)
    Äldre 31 Jan 09:45
    #26

    Kan lägga upp några länkar på kliniker som ska kunna bistå med denna procedur, så att alla kan kika lite:

    Cypern

    www.lowcostivf.net/ 
    www.cyprusivf.com/default.asp
    www.dogusivfcentre.com/

    Grekland:

    www.fertilitycrete.gr/
    www.ivf-embryo.gr/en/

    Ryssland:

    www.avapeter.com/en/about/

    Tjeckien:

    www.reprofit.cz/index.php

    (Fyll gärna på listan om ni känner till fler)

    De priser jag fått vid förfrågningar varierar lite mellan 5500-7000 euro. I vissa fall är det som en all inclusive, det ingår transporter mediciner, hotell (för två) mm, i andra fall är det just själva ivf+pgd som är medräknat.

    Frågan är ju bara hur hoppfull man kan vara inför resultatet vid ett försök. Även om vi haft lätt att bli gravida så är det ju inte något som säger att just detta embryo skulle fästa eller vilja stanna kvar. 

    Hur tänker ni andra kring det, om ni nu skulle göra verklighet av tanken. Göra ett försök och se om det funkar, eller vara beredda på att åka dit flera gånger tills det tar sig? Blir mycket pengar, många resor och ganska mycket hormonella behandlingar för kroppen att mäkta med.

     

  • Anonym (undra­nde)
    Äldre 31 Jan 16:36
    #31
    Anonym (intressant) skrev 2011-01-31 15:39:17 följande:

    Vilken intressant tråd. Jag ville också väldigt gärna ha en dotter efter vår son och läste en hel del då om vilka möjligheter som fanns. Såg att det var många som gick med i ett slags program där man höll en viss diet för att sen få det önskade könet. Basisk i kroppen för kille och sur för tjej. Läste en del om det och de flesta fick faktiskt sedan det önskade könet. Tänkte bara att det kan vara ett tips för de som inte kan lägga så stora summor med pengar. Om man googlar lite om det så hittar man info om det.


    Kan säga att jag och sambon höll oss sen till att försöka med skrocktips för att få en dotter och vi lyckades med det.


    Lycka till alla här inne


    Det har jag också kikat en del på, och det finns ju en del minst sagt extrema sätt att försöka påverka könet med. Lime i underlivet, centrifugera sperman, injicera själv efter att ha låtit simmarna bada i vinäger etc...

    Tänker just nu att det kanske vore ett alternativ om vi väljer att gå vidare och göra PGD men misslyckas. Kan inte tänka mig att vi ha råd att lägga mer än till en, max två behandlingar, och därefter får man kan göra ett eget försök och hålla tummarna.
    Anonym (pojkmamma) skrev 2011-01-31 15:59:53 följande:
    Jag har faktiskt delat tankarna med min syster, vilket egentligen känns knäppt eftersom hon och hennes man försökt länge att bli gravid med första barnet. Trots det stöttar även hon. Vi står varandra så väldigt nära, jag klarade inte av att inget säga.

    Jag har funderat mycket kring detta på vad man ska säga vid en ev graviditet. Saken är nämligen den att min man gjort en vasektomi. Vilket innebär att vi skulle kunna säga "till folk" att vi ändrade oss och verkligen ville ha ett barn till. I så fall måste vi  ju göra en ivf, och att vi valde att åka utomlands. Då behöver man ju inte dra resten av alla detaljerna. Samma skäl tänker jhag nog använda när jag söker läkare här hemma. Måste ju bara hitta någon.

    Skickade ett mail till Reprofit, läkaren svarade nästa dag att jag skulle ringa honom för att få all information per telefon. Försökte ringa förut men jag fick inte tag i honom. Vilket nästan kändes lite skönt. En sak att fundera och drömma, men det blev så stort när jag skulle tala med någon om det.

    Tänker oxå på detta med antal försök etc. Det kostar ju både pengar och "livstid". Även jag har haft VÄLDIGT lätt att bli gravid. Kanske man utgår ifrån att det kommer att fungera bara därför, och det är ju förstås lite farligt... 

    Det verkar ju som om statistiken är mycket bättre i USA, men dit är det inte aktuellt att åka för min del. Framförallt för att det handlar om så hemskt mycket mer pengar. En sak att kvista över till Tjeckien för en "mini-semester" med maken.
     Jag har faktiskt pratat med läkaren på Reprofit idag :) Han måste väl undra vad vi svenska damer har för oss. I alla fall, han var tydlig med att detta egentligen (dvs endast könsselektering)  inte är lagligt, utan kommer att göras under deras kromosomtest. I den processen kan man se kön, och på så sätt blir det ett val. Han påpekade också att det faktiskt finns en risk för att inga embryon av det önskade könet är friska och att man kanske inte alls kan göra något riktigt försök. Liten risk, men ändå... Han uppskattade att det är dryga 50% chans att lyckas på 1:a försöket om man båda är friska osv.

    Jag glömde dock fråga hur många embryon som återförs. På cypern förstod jag att det oftast är två som standard, men jag känner mig lite tveksam faktiskt. Tvillingar står inte på önskelistan, även om det vore två tjejer. Hur stor är risken för det med två embryon?

    I alla fall, priset för IVF + PGD var ca 3200 euro plus mediciner, vilket förmodligen landar på runt 1200 euro. Summa summarum ca 45000 kr. Därtill resa (vilket inte verkar helt smidigt eller billigt vid en snabbkoll!) och boende. 

    Jämfört med Dogus på Cypern där all behandling, transfer, boende och halvpension (på fyrstjärnigt hotell) ingår för 6 dagar (två pers) till priset 5500 euro så känns för mig det sistnämnda som en mer lockande deal. Enklare helt enkelt, och speciellt om man ska ta med småkillarna också. Sedan skulle vi undvika rätt många frågor om var vi ska på "semester" och varför just dit. 
     

    Jag har också förstått att statistiken är bättre i USA. Varför tro? Har de några speciella metoder? Någon mer medicin eller behandling som gör kvinnan extra mottaglig?

    Känns faktiskt bra att ha fått så mycket information om detta. Just nu lockar det otroligt mycket och de fyra år jag ville ha mellan yngsta och nästa känns nästan lite för långa när jag inser möjligheterna med detta.
  • Anonym (undra­nde)
    Äldre 31 Jan 18:27
    #34
    Anonym skrev 2011-01-31 17:33:46 följande:
    Jag har gjort pgd i Tjeckien och fått mitt önskade kön.

    Ni kan göra alla ul och provtagningar här i sverige, ring en läkare som arbetar med ivf.
    Inte en klinik de vill oftast inte ha att göra med patienter som ska utomlands.

    All medicin går på högkostnadsskyddet.

    Ni behöver inte åka tillsammans.

    Min man åkte flera veckor före mig och lämnade sitt bidrag som sedan frös ned.

    Jag åkte dagen innan äggplock och åkte sedan hem direkt.
    Sedan flög jag tillbaka dagen innan insättning och åkte direkt till flygplatsen efteråt.

    Det går studentbussar som alla får åka med flera gånger om dagen mellan prag och Brno som är billiga.

    Att ta mediciner är inte så svårt men det är inte alltid lätt att få en bra mängd ägg, det faller bort en del under pgd och att dom bara sätter tillbaka äggen på dag 5 då de är blastocyster, alla embryon klarar sig inte så långt.

    Jag har också lätt att bli gravid som er men man ska komma så långt som att ha ett fint embryo att få tillbaka, det är inte lätt.

    Åk och gör pgd ni kommer inte att ångra er, nu känner jag mig komplett, mitt hjärta är helt och livet är så underbart som det ska vara Hjärta
    Vad roligt att höra från en som lyckats! Grattis till din baby!

    Kan du inte berätta mer? Får man ställa lite frågor? Hur många embryon återfördes? Hur upplevde du kliniken? Hur kom du i kontakt med en svensk läkare som gjorde blodprover och ultraljud? Visste dessa anledningen till IVF utomlands? Att få ut medicinen på högkostnadskortet - gick det per automatik trots utländska recept? Du behöver ju naturligtvis inte svara, men om du känner att det är okej att berätta så är vi nog en bunt tacksamma nyfikna spekulanter här :)
  • Anonym (undra­nde)
    Äldre 31 Jan 21:22
    #40

    Anonym (som gjort PGD) - tack för all information! Blir så oerhört sugen när jag läser det du skriver. Så de satte in två embryom - pratade de nåt om risken/chansen för tvillingar? Kan du kanske tipsa om läkaren? (Eller outar du var du bor då kanske...?) Känns som ett litet hinder att få tag i en som accepterar undersökningarna och dessutom skriver om recepten så att de går på högkostnadsskyddet. Handlar ju ändå om åtskilliga tusenlappar. 

    Håller som bäst på med en massiv övertalningskampanj på mannen, som faktiskt verkar vara med på tåget. Hans förbehåll är väl att vi måste se vad vi orkar med när det väl är dags. Vi har en liten under året nu och det är ju verkligen inte bara att skaffa ett tredje barn. Men som sagt, det spritter i äggstockarna av att drömma!

    Med risk för att låta helt hysterisk så kan jag väl erkänna att jag återigen gått in och kolla flyg, hotellkostnader och dessutom konstaterat att Brno säkert är en trevlig stad att tillbringa några dagar i :)

    Får väl låtsas som att vi tröttnat på Bamseklubben när folk undrar hur 17 vi kommer på att åka till Tjeckien (och då inte ens Prag).

    Priset blir ju faktiskt helt överkomligt, skulle kanske landa på ca 50 000 med allt inräknat, resor, boende etc. Dessutom har vi ju lite tid på oss att spara...

  • Anonym (undra­nde)
    Äldre 1 Feb 10:05
    #42
    Anonym (pojkmamma) skrev 2011-02-01 08:07:55 följande:
    Skriver lite kort eftersom jag sitter här med min iphone och det är ju helt hopplöst. Vi har förut varit i Prag på mini-semester. Man måste ju inte berätta att man inte ska stanna där utan ska ta sig vidare :) Sen har jag bestämt mig för att ev resterande embryon tänker jag donera (om kliniken gör sånt) vilket ju innebär att man kanske ger någon chansen att bli förälder, och den tanken känns jättebra!
    Det är ju en lösning för de som känner tvivel inför detta med att "slänga bort" embryon. Är man anonym eller kommer barnet ha möjligheten att kontakta donatorn när det blir stort? Har för mig att det är olika i olika länder.

    Får jag vara nyfiken och fråga hur gamla barn ni har och vilket åldersspann ni skulle vilja ha till denna nästa lilla bebis?

    Vi har som sagt en liten under året samt en som är drygt tre.

     
     
  • Anonym (undra­nde)
    Äldre 1 Feb 20:23
    #47

    Gällande "överblivna" embryon så kanske jag är känslokall, men jag känner faktiskt inte att det hunnit bli något riktigt levande i det stadiet. Kanske att jag ändrar uppfattning vid ett annat skede, när jag vet mer och rentav har sett dem, men nu är det inte något jag grämer mig över. 

    Om jag skulle få flera flickembryon över skulle jag nog vilja frysa några, för senare FET om det inte fungerar vid första försöket. Det är ju inte alls så säkert att det tar sig direkt, och då är det väldigt mycket pengar att göra hela proceduren igen. Att sätta in frysta embryon kostar 250 euro, samt att det kostar lite att frysa embryon. Vet att chansen inte är lika stor för de frysta att fästa, men det är ju en betydande prisskillnad.

    Tidsmässigt skulle jag nog vilja göra detta så att vi får bebisen när yngsta är tre år. Först tänkte jag snarare fyra-fem, men med tanke på fertiliteten så känns det som att jag inte vill vänta längre än nödvändigt.

    Vill dock hinna njuta av mina små killar nu ett tag och inte börja med nästa bebiskarusell bara för att få det överstökat. Varje spädbarnsperiod är ju både en prövning och glädjekälla och det vore orättvist mot den minsta att liksom hasta förbi honom och hans bebistid för att ge plats åt en liten syster.

  • Anonym (undra­nde)
    Äldre 1 Feb 20:47
    #49

    Tre pojkar:

    Hej! Jag undrar också om varför statistiken är så mycket bättre för USA. Dessutom undrar jag hur det skiljer sig mellan antalet återförda embryon.Ex i Sverige sätts oftast bara ett embryo in och då är ju resultaten också "sämre", vilket kan vara missvisande jämfört med kliniker utomlands som stoppar in 2-3 stycken och därmed ökar chanserna rejält. 

    Jag känner verkligen att jag vill ha ETT barn, inte tvillingar och vet inte om jag vågar mig på att chansa med två embryon. Vet någon mer m hur det funkar??

    Gällande FET-försök i ex Tjeckien skulle det ju vara relativt enkelt och billigt, förmodligen under 7-10 000 kr allt som allt inkl resa osv.

    Nu låter det kanske som att jag hänger upp mig på pengarna, men det är ju inte billigt och det måste vara realistiskt för familjen att genomföra detta. Känner att de barn vi har ska inte behöva lida ekonomiskt i jakten på ett en syster, en jakt som man faktiskt inte ens vet kommer lyckas trots allt. Hellre då att försöka med färska en, kanske max två gånger och sedan komplettera med FET om det inte lyckats. Ser inte att vi har möjlighet till annat.

    Jag är också väldigt glad över att den här tråden finns och över att man får chansen att prata lite er öppet om detta med andra som går i samma tankar.
     

  • Anonym (undra­nde)
    Äldre 1 Feb 21:23
    #51

    Anonym (som gjort PGD:N) - får jag ställa en fråga till? Vilken medicinering och kur fick du göra före äggplocket? Har förstått att det finns lite olika metoder och framför allt en lång och en kort. 

     

  • Anonym (undra­nde)
    Äldre 1 Feb 21:41
    #52

    Känns som att jag spammar tråden lite nu, men jag hittade en intressant artikel om antalet återförda embryon och tvillingar i en anna tråd:

    www.lakartidningen.se/engine.php 

  • Anonym (undra­nde)
    Äldre 2 Feb 08:39
    #56
    Anonym (pojkmamma2) skrev 2011-02-01 22:58:56 följande:
    Jag är också bara glad för all information.
    Tycker spontant att det verkar obehagligt att sövas i tjeckien, tänker på den där tjejen som nyligen hamnade i koma efter feldosering vid en bröstoperation i vilket östeuropeiskt land det nu var.
    Exakt det där pratade min man om!  Och ja, det skrämmer mig lite också. Dock tror jag att det kanske inte är en regelrätt sövning, som den narkos man får när man verkligen opereras i. I alla fall finns det många aspekter att ha i beaktande. Har försökt läsa på så mycket jag kan redan nu om IVF och den hormonbehandling som man genomgår inför äggplocket. Jag skulle verkligen vilja ha en läkare här i Sverige som kan finnas som en trygghet när det kommer till rätt dos av medicineringen. Finns ju risk för överstimulering och jag känner personligen en kvinna som höll på att mista livet pga det (visserligen typ 15 år sen men ändå...).

    Ska börja skriva upp alla mina frågor och vad det lider skicka dem till de olika klinikerna tänkte jag. Har fått info från Cypern som var väldigt informativ och som i detalj beskrev proceduren.

    Mannen och jag har pratat mer om detta och som det känns nu så är vi verkligen inne på ett tredje barn pom ett par år. För honom är det inte lika viktigt att det är en flicka som det är för mig, men han förstår mig och håller tummarna han med. Vi har iaf sagt att skulle det inte fungera med high-tech så är vi beredda att köra på ändå, göra alla de där halvgalna knepen och se vad som händer. En flicka vore ju drömmen, men en son inte mindre älskad. 

     
  • Anonym (undra­nde)
    Äldre 2 Feb 13:14
    #60
    Anonym (onska) skrev 2011-02-02 13:01:45 följande:
    Vad är dogus egentligen? Är lite nyfiken på Cypern också. Några talade om paketresor, det är väl lite som det. Vart har du läst om det någonstans? Jätte tacksam för svar!
    Hej!

    Jag har länkat till alla kliniker som jag känner till lite tidigare i tråden, bläddra gärna tillbaka om du vill se fler. 

    Dogus www.dogusivfcentre.com/ hittade jag genom in-gender, ett amerikanskt form som också finns länkat till i början. Verkar populärt, men det är också flera på den amerikanska sidan som inte blivit gravida under behandlingarna där. Otur eller inte är ju svårt att säga.

    När tänkte ni genomföra era planer? 
  • Anonym (undra­nde)
    Äldre 2 Feb 13:59
    #62

    Gällande val av ställe så är jag också väldigt splittrad mellan Tjeckien och Cypern. Det verkar dock mest ekonomiskt i Tjeckien om man planerar FET vid misslyckat första försök. En FET där kostar 250 Euro plus kostnad för frysing 50 euro (www.reprofit.cz/upload/1288622956.pdf). 

    På cypern finns ju iaf två kliniker, Dogus samt North Cyprus Fertility Centre som båda tar 5500 euro för en "all inclusive". Dett låter ju överkomligt och skillnaden är ju inte så himla stor mot Tjeckien. Dock kostar, åtminstonde på NCFT frysning av embryo 500 euro, och återinföring av detta 1500 euro. Totalt 20 000 kr alltså. 

    Sedan kan man ju inte vara så säker på att göra en FET, kanske inte blir flickembryon alls, eller några som funkar att frysa...

  • Anonym (undra­nde)
    Äldre 2 Feb 14:23
    #64
    tre pojkar skrev 2011-02-02 14:16:24 följande:
    Intressant med priser för FET på cypern. Dom har jag inte kollat alls.  Men det är ju en väldig skillnad mellan typ 3000 kr och 20000.  Hmmm
    fast å andra sidan
    maken går nog inte med på tjeckien ändå....

    men jag vill ju inte behöva göra FET!
    jag vill att det ska funka på försök 1
    och då snurrar jag in på U`SA och att de verkar ha högre grad av lyckade försök.

    Åh att det ska vara så svårt.

    fast det är ju precis som du skrev så att det också kan bli 0 flickorembryon var man än åker. Fast det är klart, får man fram fler folliclar och får de att befruktas så ökar vel chansen av fler av "rätt" sort
    Hur är statistiken för USA? Har inte sett någon så jag har inte fått någon uppfattning om skillnaden, mer än att det nämndes i en av trådarna på In-Gender. Vet du hur många embryon sätter de in där, som standard? 

    Jag vill självklart också att det ska funka på första försöket, men ställer redan nu in mig på att det kan ta några gånger, om det funkar alls. Och då tänker jag att det är bättre att välja något som vi har råd att testa några gånger, än att lägga alla ägg i samma korg. 

    Vet inte om norra Cypern är att betrakta som så mycket modernare än Tjeckien egentligen. Låter mer lockande med solsemester kanske, men rent standardmässigt vete katten. Har dock inte varit på endera stället så jag ska väl inte uttala mig. Fast iofs, det kanske inte är därför din man vill till Cypern, jag drog mina egna slutsatser :)
  • Anonym (undra­nde)
    Äldre 2 Feb 20:37
    #69
    Anonym (flickönskan) skrev 2011-02-02 19:55:17 följande:
    Vad kul att det trillar in fler i tråden. Så skönt att man inte är ensam! Jag tycker oxå gamla öststater känns lite sådär. Hit skulle jag vilja åka istället för att känna mig tryggare. Man måste ju fundera över blodsmitta osv då det är invasiva ingrepp vi talar om. Är sjuksköterska själv och därför rätt nojig med en hel del. Dessutom kan man ju här komplettera med MicroSort så man får många fler embryon av det kön man önskar vilket ger fler chanser att lyckas. www.givf.com Är det bara flickebarn som önskas i tråden eller har vi någon som går och drömmer om en liten prins?
    Oj, blodsmitta etc har jag inte ens börjat oroa mig för än, utan tar nog den typen av hygienisk standard för given. 
    Vad kostar en behandling med ms+pdg på givf? Det vore ju optimalt, utan tvekan. Dyrt dock, kan jag tänka mig.
     

    Gällande att man inte läser om kliniken i Brno på amerikanska forum etc kan ju kanske ha att göra med att de officiellt inte genomför könsselektering. Det står på deras FAQ att det inte är lagligt och att de inte gör det, och då är det ju klart att de inte har samma tillströmning av de kunderna/patienterna. En gissning från min sida.

     
  • Anonym (undra­nde)
    Äldre 2 Feb 22:04
    #72
    tre pojkar skrev 2011-02-02 21:47:11 följande:
    jag tror jag har lite fel här.
    Microsort verkar vara tillgängligt igen!

    Den tekniken finns även i Jordanien...

    om nån nu är intresserad....
    Ja, jag gick in och läste lite nyss, verkar som att MS kan bli aktuellt i Jordanien inom kort. Kombinationen vore ju som sagt fenomenal! Men jisses, jordanien, känns ruskigt långt och omständligt!

    På ett sätt är det ju positivt att avvakta lite och se hur teknologin utvecklas och samla på sig lite kunskap, samtidigt  som jag blir ivrigare ju mer jag läser.
Svar på tråden Vi som gjort eller vill göra IVF/PGD för könsbestämning