• Anonym (oroli­g mamma trå)
    Äldre 14 Feb 17:41
    38030 visningar
    89 svar
    89
    38030

    Min dotter hör röster

    Tack anonym.
    Jag vill gärna göra en utredning att tro att hon är synsk känns konstigt att säga eftersom hon är åtta år.
    Givetvis inte främmande för gåvor av olika slag, men vad får er att tro att hon är synsk?
    Mvh Orolig mamma, gör vad som hällst även alternativ behandlingar

  • Anonym (oroli­g mamma trå)
    Äldre 15 Feb 17:01
    #17

    Tack så hemskt mycket till er alla.
    Jag är så nervös vi ska till doktorn nu om en halvtimme.
    Jag har frågat henne vad "rösterna" säger men hon säger att hon aldrig kommer ihåg men hon vet att de pratar engelska (vi är två språkiga och bor i USA).
    Hon säger att det är alltid när hon är ensam och att det går över om vi kommer in och pratar med henne.
    Igår hade vi Valentine party med en massa barn här tyvärr tror jag att det var stressande för henne för tydligen hade rösterna varit extra jobbiga på natten.
    Såklart mår vi alla dåligt av detta eftersom vi lägger skulden på oss, vad vi har gjort.
    När man pratar med läkare etc så säger alla att det kan var något i hemmet.
    Som jag skrev förut så är vi en "normal" familj utan ekonomiska bekymmer, vi lägger ner all vår lediga tid på barnen etc, sedan 2 år tillbaka slutade jag mitt jobb för att vara mamma 24/7 eftersom jag kände att jag inte kunde rättfärdiga att vara på jobbet 10 timmar sedan vara en bra mamma..
    -Kan jag "försökt" för mycket?
    Jag vill tacka er igen för även om ni inte känner oss så är det skönt att läsa stöttande texer från medmänniskor.
    Vänligen/Orolig mamma

  • Anonym (oroli­g mamma trå)
    Äldre 9 Aug 05:17
    #24

    Tyvarr pagar det fortfarande och vi har annu inte hittat en lakare som kan saga varfor.
    Flickan ar duktig i skolan, framgangs rik i sin sport och har vanner men nar hon blir ensam eller stressad ar vall da mest hon hao roster som skriker: faster, faster (fortare pa engelska).

  • Anonym (oroli­g mamma trå)
    Äldre 9 Aug 14:40
    #29
    Anonym (hmm) skrev 2010-08-09 05:29:15 följande:
    hon kan inte ha råkat höra någon ha sex? Det kanske var en traumatisk upplevelse och så hör hon det än? tänkte på orden "faster faster"  alltså..... Obestämd
    Naaa det tror jag knappast.
    Ingen i detta hus som skrikit faster faster nar de har haft sex det kan jag lova, dessutom har vi varat master bed room ganska langt fran hennes.
    Hon berattar att hon blir yr och att det flimmrar framfor ogonen nar det pagar.
    Och nej nagon foreslog EP men det ar det inte .
    Det hade varit en bra period nu over sommaren, sedan slog det till i gen nu jag hoppas att det inte har nagot att gora med hennes team har borjat tavla igen och det ar for mycket traning.
    Det ar inte som nagra foreslagit nar hon just ska ga och sova utan rosterna kommer mitt pa dagtid ibland aven i bilen pa vag nagonstanns.
    Mvh Orolig mamma
  • Anonym (oroli­g mamma trå)
    Äldre 17 Aug 19:35
    #34
    mammageno skrev 2010-08-11 22:46:31 följande:
    Hur det än är tycker jag  att du skall ha beröm för att du inte förringar detta, och att du tar reda på allt, både medicinskt och alternativt, för att du vill hjälpa, det är det enda som du behöver veta! lycka till!
    Tack, det varmde jatte mycket.
  • Anonym (oroli­g mamma trå)
    Äldre 17 Aug 21:53
    #37
    Idun skrev 2010-08-17 19:45:19 följande:
    Hur tänker er lilla tjej själv om sin idrott och tävlandet? Kanske kan ni prova med att ta en paus från allt som har med prestationer att göra och fundera över hur ni berömmer henne. Är det för vad hon gör eller för vad hon är? 
    Det ar nagot vi ocksa tankt pa men hon blir alldeles ifransig nar vi pratar om att ta bort det sarskillt eftersom hon har flera stora tavlingar i andra stater som hon ser ifram emot.
    Just nu har vi haft en ganska bra period kanske for att det har varit ganska lungt utan en massa lexor.
    Men det ar sa klart att man ibland tvivlar pa att de kan vara nyttigt att trana fran 8:30 till 3:30 sedan hem tva timmar sedan tillbaka till traningen mellan 5:30 till 8:30 3 till 5 ganger i veckan nar det ar skola kommer det som tur bara vara 3 kvallar i veckan plus tavlingarna pa helgerna.
    men det verkar inte som nagon av de andra flickornas foraldrar ar oroliga over tranandet de tycker snarare att de tranar for lite sa manga tar privat klasser dessutom.
    Mvh
  • Anonym (oroli­g mamma trå)
    Äldre 28 Oct 00:12
    #39

    Vi har varit hos doktor och allt ar normalt, ingen tar oss pa allvar.
    Hon hor fortfarande roster och Doktorn sager bara at henne att saga till rosten att ga i vag.
    I gar sa hon att rosten sa att hon inte skulle lyssna pa henne.
    Hon fungerar normalt annars ar en jatte go tjej som alskar spot och skolan.
    Hjalp haller min unge pa att bli galen?

  • Anonym (oroli­g mamma trå)
    Äldre 28 Oct 01:07
    #41
    Anonym (sjukdom) skrev 2010-10-28 00:40:20 följande:
    Har ingen aning, men någon som vet om detta kan vara symptom på hjärntumör av något slag?
    Det hoppas jag verkligen INTE.
    Hon har inte nagon huvudvark som kan tyda pa nagot sadannt.
    Ar super orolig men hon skoter sitt skol arbete, jag fragar henne inte om hon hort nagra mer roster eller sa bara forsoker lyssna nar hon berattar.
    hennes roster kan komma nar som hallst inte bara nar hon ar ensam och det ar skrammande.
    Ingen annan som har ett barn med samma symptom?
  • Anonym (oroli­g mamma trå)
    Äldre 28 Oct 01:18
    #44
    Kimona skrev 2010-10-28 01:07:42 följande:
    Jag vet inte vad ni tror, men om läkarna inte hittar några fel på er dotter tycker jag att ni bör vara öppna för att det kan finnas något annat som ni kanske inte förstår.

    Rekommenderar detta program:
    ">

    tanken har ibland slagit mig men jag ar ingen som tror pa sanna saker aven om jag skulle ibland 'vilj' gora det det skulle vara en enklare forklaring ann att fa veta att sin dotter kanske har psykiska besvar..Just nu kanns allt sa forvirrande.
    Jag vill inte tro eller gora henne till nagot fore jag absolut vet och nu verkar det som det ar bara tiden som far utvisa om hon har problem med sin mentala halsa och jag skulle vilja att det fanns nagot som hjalpte henne..Men kanner inte for att ge henne piller...Lakaren sa att de kunde inte hitta nagot hon visar inget i studien att vara instabil men om vi ' ville' kunde de ju alltid prova medicinera henne...Jag sa nej.
    Om jag inte var tvungen att dra in henne en liten tjej pa 8 ar skulle jag garna vilja ge det en chans att lodsas tro att jag tror pa synska personer etc..men att dra in henne kanns inte bra...
  • Anonym (oroli­g mamma trå)
    Äldre 28 Oct 01:23
    #45
    Anonym (38) skrev 2010-10-28 01:18:49 följande:
    Vad säger läkarna då? Känner hon/ni att de tar henne på allvar. Det låter som att hon verkligen vill ha hjälp för detta, att det är jobbigt för henne, så därför tycker jag att det är viktigt att hon känner att det pågår nån slags behandling som på sikt ska hjälpa henne.

    Jag hörde röster en period när jag var 5 eller 6 år. Det var som en talkör inne i huvudet som talade högre och högre tills de till slut skrek åt mig. De pratade något främmande språk, så jag kunde inte "lyda" dem. Jag brukade ropa på min mamma, som kom och lugnade mig, men hon tog aldrig reda på vad det berodde på. Till slut brydde jag mig inte om att ropa på henne.

    Jag vet inte hur länge det pågick. Minns bara att det var väldigt hemskt. Men det försvann. En gång i sena tonåren dök rösterna upp igen, vid något enstaka tillfälle. Då blev jag livrädd att det skulle börja igen. Men sen har det aldrig hänt mer, och nu känns det väldigt otänkbart att det skulle hända igen.

    Det är möjligt att sådana här upplevelser är vanligare bland barn, och att de är ofarliga och övergående. Men jag tycker ändå att det är viktigt att föräldrarna visar att de bryr sig och vill hjälpa. I mitt fall kan jag tänka mig att det handlade om en oro för mina föräldrar, som bråkade mycket. Min mamma kommer från ett annat land och rösterna pratade ett språk som påminner om hennes hemspråk. Det språket kan jag inte, och därför förstod jag inte heller vad rösterna sa, eller varför de var arga. (Min mamma var ofta passivt aggressiv.)
    Tusen tack for ditt inlagg.
    Jag har hort att det kan vara overgaende, hoppas att det ar det.
    Hur var din barndom?
    Jag vill garna tro och tycka att hon har en perfekt barndom med forstaende foraldrar etc men ibland kan kan komma pa mig sjalv att ge henne for harda krav..
    Ska se om mitt beteende genom att inte ropa nedan for trappan nar hon inte lyssnar (vi bor i ett stort hus pa 12 rum sa man far skrika hogt om nan ska hora.)..
    Tack igen.
    Mvh
  • Anonym (oroli­g mamma trå)
    Äldre 28 Oct 19:49
    #50
    Anonym (psykiater) skrev 2010-10-28 19:41:40 följande:

    Jag är psykiater och jobbar med unga vuxna med psykossjukdom, schizofreni bland annat. Det som du beskriver om din dotter, TS, låter inte som ett insjuknande i psykossjukdom. Det är extremt ovanligt att det debuterar så tidigt. Hos personer med tidig debut av psykossjukdom brukar det dessutom bli en tydligt sjunkande funktionsnivå, och det låter det ju inte som att din dotter har.  Jag talade en gång med en barnpsykiater som menade att detta med att höra röster inte är en så helt ovanlig sak hos barn - "perceptet är inte så stabilt", uttryckte han det. Barn med ångest, tvång och diverse bekymmer kan, enligt hans erfarenhet, höra röster. Och bara i den här lilla  tråden finns det fler med samma erfarenhet. Hur har hon blivt utredd hittills?

    Jag skulle tro, som flera andra här, att hon ändå pressas av sin träning. Det låter som ett enormt omfattande schema - nu är j ag i o f s inte ett smack träningsintresserad själv, men ändå Glad.  Men TS, även om man kan hitta saker som kan ha bidragit till att hon hör röster så är det ingens fel, inte ditt och inte någon annans heller. Det är ju inte så att flytt och träning betraktas som vansinniga högriskprojekt som alla vettiga människor undviker!  Det är jättevanligt att föräldrar känner skuld och otilräcklighet när ett barn (litet eller vuxet) insjuknar, men skuldkänslor och oro betyder inte att man har gjort något fel - det är bara ett tecken på att man känner ansvar och delaktighet. Du försöker få hjälp och det är det du kan göra.

    Jag tror inte heller att mediciner är ett vettigt förstahandsval, någon form av psykoterapeutisk insats tror jag mer på om det inte går att dra ner på pressen på egen hand.
    Lycka till!


    Tack sa enormt mycket for ditt inlag.
    Utredningen i dagens lage ar inte mycket mer ann samatal och iaktagelser, kanns nastan som de inte vill rota for mycket.
    Hon ar en valdigt klok liten tjej och sa otroligt duktig i allt annat sa det tror mer pa att kanske ' duktig hets ' stressen som orsakar rosterna.
    Vad jag ar orolig for ar att hon ar sa otroligt radd for rosterna och sa senast i morse att rosten sa att hon inte ska lyssna pa sin mamma.
    Sjalvklart ar vi radda for att det ar en psykos eller nagot darfor kandes det (har nu tarar i ogonen) otroligt bra att du sa att det inte later som det.
    Hur brukar utredningar i Sverige ga till?
    Har kanns det som lakarna inte vill rota sa mycket och nar jag fragade om vi ska skara ner pa traningen kandes det som de inte trodde det spelade nagon roll.
    Vi har bestamt oss for att ta ett avbrott fran ALL STAR training och komma tillbaka efter sommaren och bara lata henne underhalla traningen 2 gr i veckan.
    Mvh Orolig mamma
  • Anonym (oroli­g mamma trå)
    Äldre 28 Oct 23:22
    #60
    KlasKristian skrev 2010-10-28 23:08:11 följande:
    whatstheharm.net/
    OMG Vilken laskig sida, tank att man kan fa HIV av akupunktur..
    Till er andra, jag uppskattar allas inlagg eftersom detta gor att mina tankar far skingras lite och min oro lite hjalp.
    jag skulle aldrig utsatta min dotter for nagot medialt mojligen mig sjalv for att jag ar nyfiken men har svart att tro att hon har nagra sanna gavor.
    Men som sagt man greppar nastan efter halmstran eftersom hon sager att det ar en mans rost som pratar snabbt och skriker at henne.Klart att det kan vara hennes egna tankar jag var en annorlunda flicka med manga fantasier som barn men hon ar annorlunda, talar alltid sanning, hittar aldrig pa nagot och lite lillgammal kanske.
    Eftersom detta ocksa gor att hon ibland blir svimmfardig fick jag en remiss till en ny lakare i dag.
    Uppfoljning sker.
    dax att aka till Cheerleading traning..
  • Anonym (oroli­g mamma trå)
    Äldre 29 Oct 02:32
    #63
    KlasKristian skrev 2010-10-28 23:37:03 följande:
    Det står det inte, även om man väl teoretiskt kan få det av skitiga nålar. Däremot botar akupunktur inte HIV.

    OT hursomhelst, ville egentligen bara uttrycka min totala skepsis mot dylika fenomen och visa att argumentet "men det gör ju ingen skada" inte stämmer. 
    haha jag laste forst om nagon som gick pa spok jakt och blev skjuten, sedan ringde telefonen nar jag gick in pa akupunktur och det forsta jag laste var HIV ( sa gar det nar man svarar nar man ar stressad.)
    Tizzan skrev 2010-10-29 00:05:10 följande:
    Vilken underbar mamma som tar tag i det och kämpar så på alla sätt för sin dotter! Ge inte upp! Snart har ni rätt svar på varför, oavsett vilket svaret är!
    Jag har inga som helst svar att ge, mer än att jag tror att hon är låååångt ifrån ensam! Jag både hörde och pratade med "nåt som inte fanns" när jag var liten och av många olika anledningar.. Ensamhet, stress, prestationsångest osv! Minns dock inte om jag var rädd för själva rösterna eller omgivningen osv..
    Min son kunde prata men "ingen" när han var ca 3-4 tror jag det var.. Han satt på sitt rum, lekte normalt och "pratade" som vanligt i "ensamlek" men så reagerade jag starkt en gång då det eskalerade rejält och han förde en rejäl diskussion där inne och jag hörde hur frustrerad han blev (precis som han bråkade med en kompis om nåt i leken men dom va inte överrens) och tillslut öppnade jag dörren (nästan i en likadan reaktion som att han faktiskt bråkade med någon) och sa lite på skarpen att men Kevin nu är det bra, vem pratar/bråkar du med?! Han svarade bara helt NORMALT "Hon!" och pekade mot väggen framför sig!! Scary, men av nån anledning, vet inte varför, så svarade jag lika "normalt" i samma normala ton som han haft -jaha ok! Så log jag och gick ut igen!
    Tror att jag med min reaktion fick han att känna att inget var fel eller konstigt.. De var inget mer efter det som vi "över-reagerade" på och nu är han 6år och har aldrig nämnt nåt om att han ser eller hör nåt som det verkar som andra inte ser..

    Det är nog inte alls samma grej kanske, men det enda jag kan säga är att jag tror att det finns väldigt många sånna här barn eller liknande eller snarlika "fall" och jag beundrar verkligen att ni verkligen finns där och gör allt för er dotter! Hon kommer till er och berättar, då vill hon också ha er "med" i det här!

    Lycka till!
    tack vilket fint inlagg, jo jag var faktist med om liknande saker nar min dotter var liten och vi bodde i Sverige att hon hade en lassas kompis som hon lekte med sina dockor med men det vaxte hon ifran, jag hade en lossas kompis som hette Norrland har min pappa berattat.
    Kom just hem fran barnens traning och ska ta mig en kopp te'.
    Tank vad livet kanns lite lattare nar man kan ventilera sa har pa ett forum anonymt och kanna stod.
    Tack!
  • Anonym (oroli­g mamma trå)
    Äldre 30 Oct 01:54
    #71
    Anonym (psykiater) skrev 2010-10-29 20:51:44 följande:

    Hej TS! Så här utreder vi vuxna med psykossymtom hos oss (dvs på mottagningen där jag jobbar):
    - en kartläggning av aktuella problem/symtom
    - tidigare symtom/svårigheter (sjukdomsepisoder av alla slag, skolproblem, relationskrångel..)
    - förekomst av sjukdomar i släkten
    - alkohol-och narkotikavanor
    - kroppslig undersökning inklusive blodprover, EEG (undersökning av hjärnans elektriska aktivitet) och datortomografi eller magnetkameraundersökning (avbildar hjärnans struktur)

    Vi gör en del  neuropsykologiska (allmänbegåvning och kognitiva funktioner) och neuropsykiatriska utredningar ( med frågeställning adhd, asperger och autism) också.

    Det kanske är bra att de som träffat din dotter inte gjort en så stor sak av det - om de verkligen hade trott att det var något allvarligt fel som måste hanteras så hade de nog gjort det. Går det att ta kontakt med den som utrett/träffat henne och ställa frågorna du ställer här?


    det later ungefar som den processen har en massa frag forrmular men de har inte gjort EEG osv eftersom de inte tror att det har nagot att gora med ev EP.
    Jag har pratat en hel del med hennes lakare som ar valldigt forstaende men sager sjalv att det ar svart att avgora om vi ska ' ga vidare" med det eller om vi ska prova att bara be henne ignorera rosterna.
    I dag har vi haft en HELT lugn dag utan roster och jag har pratat med skolan om att fa vara och ata lunch med henne pa fredagar vilket hon uppskattade.
    Jag ser ocksa att hon ar ganska ensam i skolan och drar sig lite undan aven om de flesta verkar valdigt snalla mot henne.
    tack igen.
Svar på tråden Min dotter hör röster